دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟


فاطمه عسکری 27 دی 1399 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟ هدف از طراحی CTA چیست؟ طراحی Call to action چگونه باید باشد تا تاثیر بگذارد؟ چه رنگ هایی برای یک دکمه ی فراخوان عمل مناسب است؟ آیا جایگاه Call to action مهم است؟

همه ی این ها سوالاتی هستند که شما باید هنگام طراحی یک دکمه ی فراخوان عمل به آن ها فکر کنید. ابتدا اینکه Call to action و یا CTA چیست را بررسی می کنیم و از اهمیت آن خواهیم گفت و سپس به مواردی اشاره می کنیم که در طراحی Call to action باید به آن ها توجه نمود. با ما همراه باشید.

دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست؟

استفاده از تکنیک CTA نه تنها به وضوح چشم ‌انداز شما را از تجارت کسب‌ و کارتان شفافیت می ‌بخشد، بلکه باعث می ‌شود که فعالیت‌ های بازاریابی شما موثرتر باشد. این واژه مخفف Call To Action است که هدف آن، تشویق و فراخوان کاربر به کلیک بر روی یک دکمه و انجام عملی است.

CTA در یک وب‌ سایت معمولا شامل متن‌ های قابل کلیک، تصاویر یا دکمه ‌هایی هستند که کاربران سایت را تشویق می‌ کنند تا مسیر پیشنهادی سایت را دنبال کرده و اقدامات مشخصی را انجام دهند. اقداماتی مانند:

  • دکمه پرداخت، خرید یا افزودن به سبد خرید در فروشگاه‌ های آنلاین
  • ثبت و دریافت ایمیل مانند دریافت خبرنامه هفتگی
  • دکمه یا لینکی که شما را به بازدید از صفحه‌ دیگری در سایت دعوت می ‌کند.
  • دکمه‌ “مطالعه‌ بیشتر” که متن کامل پست یک وبلاگ را نمایش می‌ دهد.
  • ثبت نام و عضویت در وب ‌سایت ‌ها و اپلیکیشن‌ ها
  • یک بنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن شما طراحی شده است
  • دکمه‌ های به‌ اشتراک ‌گذاری مطالب
  • لینک ‌ها، دکمه‌ ها یا فرم‌ هایی که شما را به دانلود کردن یک فایل یا اپلیکیشن دعوت می‌ کنند.
  • اشتراک در یک سرویس
  • و …

دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف استفاده از فراخوان به عمل چیست؟

هدف اصلی فراخوان به عمل، متقاعد ساختن مشتری نسبت به برداشتن گام بعدی در قیف فروش است. در عین‌ حال، فراخوان به عمل به ‌عنوان یکی از استراتژی‌ های کسب ‌و کار می ‌تواند هدف ‌های جزئی ‌تر و دقیق ‌تری داشته باشد که از جمله مهم ‌ترین آن ‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خواندن یک پست دیگر از وبلاگ

هنگامی‌ که می‌ خواهید برای یک مطلب دیگر از وبلاگتان ترافیک جذب کنید، استفاده از یک فراخوان به عمل کارآمد می ‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. از طریق چنین فراخوانی می‌ توانید به کاربر پیشنهاد بدهید که پست دیگری که با موضوع مطلب فعلی در ارتباط است را نیز مطالعه کند. در نتیجه، علاوه بر ارائه اطلاعات سودمند بیشتر، کاری می ‌کنید که بازدید کننده ‌ها دیرتر از وبلاگتان خارج شوند.

2. اشتراک در خبرنامه

پیشنهاد اشتراک در خبرنامه به ‌عنوان یک فراخوان به عمل می ‌تواند مشتری را به سمت ورود به مرحله دیگری از قیف فروش سوق بدهد.
هنگامی‌ که فردی برای دریافت خبرنامه شما ثبت نام می‌ کند، عملاً نشان می‌ دهد که به محتوایی که ارائه می ‌دهید علاقه‌ مند است؛ بنابراین می ‌توانید از موضوعی که نسبت به آن علاقه نشان داده، به‌ عنوان مبنایی برای اقدامات بعدی استفاده کنید.

3. دنبال کردن در شبکه‌ های اجتماعی

از طریق فراخوان به عمل می ‌توانید از خوانندگان مطالب وب سایتتان دعوت کنید تا برند شما را در شبکه‌ های اجتماعی مختلف دنبال کنند. از این طریق فرصت بهتری برای شناخت برند فراهم می ‌شود.
به ‌علاوه می ‌توانید ارتباط نزدیک ‌تری با مخاطبان خود داشته باشید؛ چرا که دسترسی متقابل و هم‌ سطح کاربران به یکدیگر در شبکه‌ های اجتماعی باعث ایجاد یک کانال ارتباطی مناسب برای ارتباط بیشتر و بهتر می‌ شود.

4. تماشای ویدئو

اگر در وب ‌سایت خود محتوای ویدئویی دارید اما تعداد بازدید آن‌ها زیاد نیست، استفاده از یک فراخوان به عمل می ‌تواند به جذب ترافیک بیشتر برای ویدئو های مورد نظر کمک کند.
پیشنهاد مشاهده ویدئویی که با مطلبی که مخاطب مطالعه می ‌کند تناسب دارد، می ‌تواند فراخوان به عمل کارآمدی را برای شما و مخاطبانتان ایجاد کند.

5. دانلود محتوا

پیشنهاد دانلود آیتم‌ های پرمایه و سود مندی که تولید کرده ‌اید، یکی از مؤثر ترین و متداول ‌ترین انواع فراخوان به عمل محسوب می‌ شود.
از این طریق اعتبار خود را در ذهن مخاطب افزایش می ‌دهید. به‌ علاوه، می‌ توانید پیش نمایشی از محتوایی که به دنبال فروش آن هستید را به کاربران ارائه دهید.

6. به اشتراک گذاری در شبکه‌ های اجتماعی

هنگامی‌ که محتوای شما در شبکه ‌های اجتماعی پخش می ‌شود، فرصتی برای شناخت بیشتر برندتان توسط افراد و مشتریان بالقوه فراهم می ‌آید. در واقع با فراخوان به عملی که مخاطبان را به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌ های اجتماعی مختلف دعوت می ‌کند، از آن‌ ها برای بازاریابی برند خود کمک می ‌گیرید.

7. حضور در یک رویداد

اگر برای برگزاری یا حضور در یک رویداد برنامه ‌ریزی می‌ کنید، استفاده از یک فراخوان به عمل می ‌تواند راه مناسبی برای تبلیغ آن باشد. از این طریق به اطلاع مخاطبان خود می ‌رسانید که در دنیای آفلاین نیز حضور فعال دارید. البته این نوع از فراخوان به عمل فصلی است؛ به این معنی که فقط در طی یک بازه زمانی خاص می ‌تواند در صفحه یا صفحات وب ‌سایت شما وجود داشته باشد.

8. تکمیل یک نظرسنجی

فراخوان به عمل می ‌تواند در انجام تحقیقات مختلف نیز به شما کمک کند. با دعوت از کاربران برای شرکت در نظر سنجی می ‌توانید اطلاعات بیشتری از آن ‌ها کسب کنید و از طریق همین اطلاعات، استراتژی‌ های بهتری را برای کسب ‌و کار خود تدوین کنید.

توجه داشته باشید که انواع فراخوان به عمل به موارد بالا محدود نمی‌ شود و آنچه که در اینجا ذکر شد تنها مشتی نمونه خروار است که می ‌تواند برای ایجاد فراخوان به عمل‌ های مختلف به شما ایده بدهد.

دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟

مهم ترین عوامل موثر در طراحی یک CTA

برای طراحی CTA یا Call to action تاثیر گذار باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که در ادامه به مهم ترین عوامل موثر در طراحی یک CTA تاثیر گذار اشاره می ‌کنیم:

انتخاب رنگ مناسب

همان ‌طور که برای بعضی از کسب و کارها مانند فست فود یا مشاغل مرتبط با پزشکی، رنگ‌ های خاصی در ذهن ما نقش بسته است، برای دکمه‌ های CTA نیز رنگ‌ هایی وجود دارد که بیشتر جواب می‌ دهد. معمولا رنگ ‌های در نظر گرفته شده باید با متن و رنگ‌ بندی صفحه تمایز داشته باشند تا دکمه CTA برجسته ‌تر نشان داده شود. رنگ‌ های نارنجی، قرمز، آبی و سبز برای Call to action بهتر جواب می ‌دهند.

شکل CTA

اگر دقت کنید بیشتر دکمه ‌های کال تو اکشن مستطیلی‌ یا بهتر بگوییم چهار گوش هستند. اما شما می ‌توانید خلاقانه کار کنید و با استفاده از دکمه‌ های دایره ‌ای شکل نظر مخاطبان را بیشتر جلب کنید.

چند Call to action

یه یک CTA اکتفا نکنید. بسیاری از کاربرانی که وارد سایت شما می‌ شوند نسبت به کال تو اکشن تعریف شده واکنشی نشان نمی‌ دهند و باید CTA دوم را به گونه ‌ای در نظر بگیرید که مخاطب راهی جز تعامل با شما نداشته باشد.

دورِ CTA را خلوت کنید

برای اینکه دکمه Call to action شما بهتر دیده شود، حتما فضای اطراف آن را خالی و سفید رنگ در نظر بگیرید تا حسابی در چشم باشد. استفاده از المان‌ های مختلف در کنار دکمه CTA باعث می‌ شود Call to action شما دیده نشود.

متن واضح ولی خلاقانه باشد

برای اینکه کاربر اقدام مورد نظر شما را به درستی انجام دهد و تعامل بیشتری داشته باشد، باید پیام خود را واضح و شفاف درج کنید. ولی تلاش کنید کمی از کلیشه‌ ها فاصله بگیرید و به جای متون تکراری سراغ پیام‌ های خلاقانه و خودمانی بروید.

اندازه مناسب CTA

طبیعتا دکمه Call to action هر چه بزرگتر باشد، بهتر دیده می ‌شود و طبیعتا می ‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربران روی آن بیشتر کلیک کنند. اما این دو نکته را در نظر بگیرید که CTA نباید خیلی بزرگتر از محتوای صفحه باشد و از طرف دیگری خیلی هم کوچک نباشد.

ذهن مخاطب را آماده کنید

کاربران بدون مقدمه روی CTA کلیک نمی ‌کنند، بنابراین تلاش کنید از قبل با توضیحات لازم ذهن آنها را آماده کنید و بگویید کلیک کردن روی Call to action مورد نظر و انجام درخواست بعدی چه منفعت و ارزشی برای آنها دارد.

حواستان به گوشی ‌ها و تبلت‌ ها باشد

ریسپانسیو بودن سایت جزو مواردی است که اهمیت زیادی دارد و یکی از عوامل مهم در سئو به شمار می ‌رود. در این بخش نیز باید در جهت بهبود تجربه کاربری حواستان به اندازه دکمه CTA و نمایش درست و برجسته آن در  گوشی ‌های هوشمند باشید.

طراحی ساده فرم‌ ها

قرار نیست تمام اطلاعات مخاطب را در یک فرم پیچیده و طولانی از او بگیریم. این کار باعث می ‌شود کاربر قید همه چیز را بزند. فرم ‌های مورد نظر را ساده و کوتاه طراحی کنید و فقط به فکر دریافت اطلاعات ضروری باشید.

محل قرار گیری دکمه CTA

دکمه Call to action را در بهترین مکان تعبیه کنید. معمولا بالای صفحه یکی از بهترین مکان ‌های Call to Action است؛ چرا که نیازی به اسکرول کردن ندارد. البته در انتهای متن نیز می ‌توانید از Call to action استفاده کنید، چون ذهن مخاطب آماده است.

حواستان به شبکه ‌های اجتماعی باشد

حتما دقت کنید که دکمه به اشتراک گذاری مطلب در شبکه‌ های اجتماعی را در مکان مناسب قرار داده باشید.

به کاربران هدیه بدهید

بهترین کار این است که در ازای درخواست از مخاطبان برای انجام اقدام خاص، به آنها هدیه بدهید. این هدیه می ‌تواند یک پیشنهاد ویژه، کد تخفیف یا یک کتاب PDF باشد.

متنی بنویسید که مردم بخواهند عمل مورد نظر را انجام دهند

مطمئنا هیچ کس فقط با یک کلمه عضویت یا ثبت نام، کاری انجام نمی دهد. از یک عبارت مختصر ولی حاوی افعال دستوری استفاده کنید که توجه کاربر را جلب نماید.

ارزش پیشنهادی مشخصی داشته باشید

افراد باید دقیقا بدانند وقتی روی دعوت به اقدام شما کلیک می کنند، چه چیزی به دست خواهند آورد. آیا انتظار دارند یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند، دموی یک نرم افزار را دانلود کنند یا در یک خبرنامه ثبت نام کنند. اطمینان حاصل کنید که Call to action شما، دقیقا مشخص می نماید که کاربر چه چیز در ازای کلیکی که می کند، دریافت می نماید.

یک صفحه اختصاصی (Landing Page)

یک call to action زمانی حداکثر تاثیر گزاری را دارد که کاربر را پس از کلیک به یک صفحه اختصاصی ارجاع دهد تا اینکه به صورت تصادفی یکی از صفحات سایت باز شود. به عنوان مثال، یک دعوت به اقدام همچنان یک دعوت به اقدام است حتی اگر به صفحه درباره ما ارجاع شود (که در واقع صفحه فرود محسوب نمی شود)، ولی بدیهی است که به اندازه اینکه به یک صفحه اختصاصی برای دانلود یک کتاب الکترونیکی ارجاع شود، تاثیر گذار نخواهد بود.

حرف آخر

احتمالاً الان دیگر متوجه شده اید که CTA چیست و چه کاربردی دارد. همان‌ طور که بیان شد Call to Action یا CTA در کسب ‌و کارهای اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که تمامی فعالیت ‌های تبلیغاتی مستقیم و غیر مستقیم ما به این موضوع بستگی دارد که کاربر، اقدام مورد انتظار ما را انجام می ‌دهد یا خیر؟ همچنین طراحی و استفاده درست از CTA می ‌تواند بازدهی صفحات وب ‌سایت، میزان ثبت نام، میزان فروش و… را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

اگر شما هم تجربه ی خاصی در استفاده از دکمه فراخوان به عمل داشتید، حتماً با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

1 دیدگاه
  1. قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟ را هم مطالعه […]