راهنمای کامل انتخاب اسم برند برای کسب و کار اینترنتی


فاطمه عسکری 27 بهمن 1399 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

این مقاله راهنمای کامل انتخاب اسم برند برای کسب و کار شماست. پس یک ‌بار برای همیشه با صرف کمی وقت و خواندن این مقاله بهترین اسم را برای کسب و کار خود پیدا کنید. با ما همراه باشید.

حتما دیده ‌اید که یکی از دغدغه‌ های خانواده هایی که تازه صاحب فرزند شده ‌اند، انتخاب اسم برای نوزاد است. امروزه اسم ‌گذاری برای نوزاد یک فرآیند پیچیده است. اول اینکه هزاران اسم را زیر و رو می ‌کنند، تحقیق می ‌کنند که اسم معنی داشته باشد، خاص و منحصر به ‌فرد باشد، کسی قبلاً نگذاشته باشد، حروف اسم جدید با حروف اسم بچه قبلی یا پدر و مادر همخوانی داشته باشد و هزاران قانون عجیب و غریب دیگر!

انتخاب اسم برند هم مثل انتخاب اسم نوزادی است که بعداً قرار است هویت داشته باشد. اسم کسب و کار شما چیزی است، که قرار است با آن، شما را بشناسند و با شنیدن آن یاد شما بیفتند. پس بهتر است اسمی انتخاب کنید که در عین زیبایی، در ذهن هم بماند.

آیا انتخاب اسم خوب تاثیری در افزایش فروش دارد؟

شاید باورتان نشود اما خیلی‌ ها هستند که فقط به دلیل انتخاب یک اسم مناسب، پول زیادی درآورده ‌اند. مثلا یک هندی برای جلب مشتری اسم مغازه خود را کرونا مال گذاشته است. این کار او نه تنها در مدت کم توانست مشریانش را چند برابر کند، بلکه در روزنامه ‌ها و اخبار هم در مورد این مغازه حسابی صحبت شد. یا مثلا مغازه دیگری در هند قبل از شیوع ویروس کووید-19 اسمش کرونا بود. به همین دلیل بعد از شیوع ویروس کرونا، عده زیادی از مردم کنار این مغازه جمع می ‌شوند و عکس می ‌گیرند.

این گونه اسم‌ ها در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر روی جذب مشتری و افزایش فروش دارند. البته یک اسم خوب باید چیز های دیگری هم داشته باشد. به همین دلیل موارد مهمی که باید در انتخاب اسم مناسب برای کسب و کار خود رعایت کنید را بررسی کردیم.

چه ‌ویژگی ‌هایی را باید برای انتخاب اسم برند در نظر بگیریم؟

فرمول‌ های مختلفی برای انتخاب اسم برند وجود دارد. مثلاً در سال 2010 گروهی از محققان دانشگاه آلبرتا (کانادا) در  تحقیقات خود متوجه شدند که مشتریان به اسم برند هایی مثل کوکا-کولا، کیت-کت، جلی-بلی که از یک ساختار تکرار شونده در اسم برند خود استفاده می‌ کنند، واکنش مثبت‌ تری نشان می ‌دهند.
در کشور ما هم برندهایی مثل اَشی-مشی، مَزمَز و چین‌چین از همین سبکِ انتخاب اسم برند استفاده کرده ‌اند‌؛ اما راستش را بخواهید، هیچ فرمولی تضمین‌ شده ‌ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد؛ بااین‌حال اگر اسم برندتان یک سری ویژگی ‌ها را داشته باشد، هم استفاده ‌اش برای شما و هم به خاطر سپردنش برای مردم آسان‌ تر می ‌شود.

در ادامه ویژگی‌ های یک نام برند ایده‌ آل را با هم بررسی می ‌کنیم:

1. اسمی را انتخاب کنید که مناسب فعالیت و صنف شما باشد.

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که اسم کسب و کارتان با حوزه فعالیت ‌تان تناسب داشته باشد. مثلا اسم “ایرانی” را زیاد سر در مغازه‌ ها می ‌بینیم. این اسم برای مغازه لباس فروشی که فقط لباس ‌های ایرانی می ‌فروشد مناسب است؛ اما چرا مثلا یک مغازه باید اسمش آرایشگاه ایرانی باشد؟! مگر آرایشگاه خارجی هم در ایران داریم؟ اسم مغازه شما بهتر است به نوعی نشان دهنده ویژگی اصلی کسب و کار شما باشد. با این کار مغازه شما هویت پیدا می ‌کند و بین مردم با این ویژگی شناخته می ‌شود.

مثلا وقتی اسم مغازه را آرایشگاه ریش و قیچی می ‌گذاریم، مشتری به راحتی می ‌تواند به هویت مغازه و کار ما پی ببرد. به این ترتیب وقتی کسی به مغازه ما می ‌آید این ذهنیت را پیدا می ‌کند که حسابی در کارمان مهارت داریم. یا وقتی یکی از مشتریان‌ مان به دوست خود می‌ گوید که چرا پیش ریش و قیچی نمی ‌روی؟ دوستش فورا می ‌فهمد که منظور از ریش و قیچی، آرایشگاه ماست.

2. اسمی انتخاب کنید که با معنا باشد.

اسم برند باید با ارزش ‌های بنیادین شرکتتان که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آن‌ ها ارتباط برقرار کند.

تا به‌ حال به انتخاب اسم برند شرکت ‌های تولید کننده نوشابه‌ های انرژی ‌زا دقت کرده‌ اید؟

    • Monster (به معنای هیولا)
    • RedBull (گاو قرمز)
    • RockStar (ستاره راک)
    • Burn (سوختن)
    • big bear (خرس بزرگ)

همگی این نام ها از نظر ذهنی حامل یک انرژی خاصی هستند؛ انگار که واقعاً قدرتمند‌ هستند و هر کس از این محصولات استفاده کند می‌ تواند مثل یک گاو خشمگین یا خرس درنده نیرومند شود!

پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی را هم مطالعه کنید.

3. اسم ساده و کوتاه انتخاب کنید که تلفظش راحت باشد.

چند وقت پیش که برای خرید به بازار رفته بودم وارد مغازه‌ای به اسم ویکتورینوکس شدم. اسم مغازه آن قدر برایم عجیب بود که از فروشنده تلفظ درست اسم و علت نام گذاری را پرسیدم. مغازه‌ دار هم گفت که این اسم یک برند سوییسی است. در جواب گفتم که بهتر نبود که یک اسم کوتاه‌ تر و با تلفظ راحت تر انتخاب می‌‎ کردید؟ اسمی شبیه به این هیچ وقت در ذهن مردم نمی ‌ماند و خیلی زود فراموش می ‌شوید.

فکر کنید کسی از مشتری ‌تان پرسید این کالا را از کجا خریدی؟ به نظرتان فرد در جواب چه می ‌گوید؟ می‌گوید از مغازه ویکتورینوکس خریده‌ ام؟ من که بعید می ‌دانم. احتمالا می ‌گوید از یک مغازه در خیابان فلان خریدم. حتی اگر نام مغازه را هم بتواند بگوید، طرف مقابل به راحتی متوجه اسم مغازه شما نخواهد شد.

حالا تصور کنید اسم همین مغازه ساعت، وقت شناس بود. این اسم هم کوتاه است و هم به راحتی در ذهن می ‌ماند. در نتیجه از طریق تبلیغات دهان به دهان کلی مشتری برای مغازه جذب می ‌شود.

4. اسمی انتخاب کنید که منحصر به فرد باشد.

اسم برند باید منحصر به ‌فرد، به یاد ماندنی و از سایر رقبای شما متمایز باشد. فکر نکنید اگر اسمی نزدیک به یک نام تجاری مشهور انتخاب کنید، زرنگی کرده‌اید (!). مخصوصاً اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید، هیچ‌ گاه از اسم‌ های مشابه برند های بزرگ استفاده نکنید؛ چون این کار باعث می ‌شود شما یک شرکت فیک و کپی‌ شده به نظر برسید. در ضمن این شرکت ‌ها وکلای درجه یک و تیم حقوقی قدرتمندی دارند که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون ‌ها تومان هزینه کنند و کارتان را در دادگاه یکسره کنند!

مثلاً در حوزه مُد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که اسم برند خود را Victoria’s Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و توانست از آن‌ ها غرامتی چند میلیون دلاری دریافت کند.

5. اسمی انتخاب کنید که تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد.

نکته ‌ای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این است که بعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند که ممکن است همین مسئله باعث سردرگمی مشتریان بشود مثلاً کلماتی مثل عاج-آج، راضی-رازی؛ بنابراین سعی کنید اسمی انتخاب کنید که تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد.

6. اسم مغازه باید حس خوبی به مشتری بدهد.

اسم مغازه شما باید جنبه مثبتی داشته باشد و حس خوبی به مشتری بدهد. مثلا دو مغازه لباس فروشی را تصور کنید که اسم یکی پرویز و اسم دیگری جنتلمن است. یا مثلا اسم یک مغازه کفش پا برهنه و اسم مغازه دیگر کفش سیندرلا است. به نظر شما کدام یک از این اسم ‌ها حس بهتری به مردم منتقل می‌ کند؟

اسم مغازه باید معنی و مفهوم خوبی داشته باشد و حتی باعث افزایش اعتماد به نفس مشتری بشود.

7. کمی طنز و شوخ طبعی در اسم مغازه به کار ببرید.

همه ما اسم پشمک حاج عبدالله را شنیده ‌ایم و احتمالا کلی به این اسم و شوخی‌ هایی که با آن می ‌شود هم خندیده ایم. ویژگی اصلی این گونه اسم‌ ها این است که به راحتی در ذهن ماندگار می ‌شوند. مثلا اگر همین پشمک حاج عبدالله اسمش پشمک محمودی بود، آیا تا این اندازه معروف می ‌شد؟

8. از اسم اشخاص و فیلم ‌های معروف استفاده کنید.

یکی از راه‌ های انتخاب نام خاص و شیک برای مغازه، استفاده از اسامی شخصیت‌ های معروف است. مثلا برای مغازه آرایشگاه می ‌توانید از اسم اصغر دست قیچی که الگو گرفته از شخصیت فیلم ادوارد دست قیچی است، استفاده کنید. یا مثلا ساندویچ اژدر زاپاتا از یک شخصیت معروف مکزیکی به اسم زاپاتا برداشته شده است.

9. اسمی انتخاب کنید که قابل ثبت باشد.

اسم برند شما باید هم به ‌صورت قانونی و هم از نظر دامنه‌ های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به‌ صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته‌ اید، به هدر رفته‌ است. پس قبل از هر چیز، از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید.

برای «ثبت دامنه» هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت‌ های ارائه‌ دهنده خدمات سرور را پیدا کرده و به ‌صورت آنلاین دامنه‌ مورد نظرتان را بررسی و خریداری کنید.

راستی حالا که صحبت از دامنه شد، اجازه دهید تا کمی هم دربارۀ راه ‌اندازی کسب‌ و کار اینترنتی صحبت کنیم. اگر به این فکر افتاده‌ اید که از ظرفیت ‌های فوق‌ العادۀ موجود در اینترنت برای گسترش کسب ‌و کار خود استفاده کنید، به شما تبریک می ‌گوییم. ما در سایت غرفه این امکان را به شما می دهیم. کافیست به سایت ما سر بزنید.

10. اسمی انتخاب کنید که بصری باشد.

یعنی بتوان آن را از طریق المان‌ های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد. برند هایی مثل apple، جگوار، عقاب، ردبول مثال ‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند؛ چون هم‌ زمان یک تصویر واضح از آن ‌ها در ذهن شکل می ‌گیرد، بنابراین دست طراح برای مانور روی ویژگی ‌های بصری باز است.

11. اسمی انتخاب کنید که آینده ‌نگرانه باشد.

برای انتخاب اسم برند باید آینده ‌نگر باشید و تفکر خود را فراتر از مرز های جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید؛ یعنی نیم نگاهی هم به چشم ‌انداز آینده خود داشته باشید. شاید الآن حوزه فعالیت شما در حد شهر های اطراف و نهایتا یک استان باشد ولی از کجا می ‌دانید که در آینده فعالیت خود را به کشور های همسایه یا حتی قاره‌ های دیگر گسترش نمی ‌دهید؟

حتی شما باید به معنی اسم برند خود در فرهنگ ‌های بازار هدف نیز فکر کنید؛ شاید داستان آب معدنی شرکت «اَلَموت» (به معنای آشیانه عقاب و نام منطقه ‌ای در قزوین) را شنیده باشید که وقتی به کشور های عربی صادر شد فقط به دلیل معنای این نام تجاری در زبان عربی (اَلْمَوت= مرگ!) با واکنش منفی مشتریان رو‌ به‌ رو شد!

همچنین پیشنهاد می ‌کنیم از نام خانوادگی خود به‌ عنوان اسم برند استفاده نکنید؛ شاید بخواهید در آینده برند خود را بفروشید، این کار باعث می ‌شود کارتان کمی سخت شود و شاید اصلاً خریدار احتمالی را منصرف کند، مخصوصاً در صنایعی که تولیدات لاکچری دارند. شما ترجیح می ‌دهید یک ساعت گران ‌قیمت را از برند «معصومی زادگان» بخرید یا «رولکس»؟

پیشنهاد می کنم مقاله ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه به افزایش فروش کمک می کند؟ را هم مطالعه کنید.

البته استثنایی در اینجا وجود دارد!

اگر یک سلبریتی هستید دیگر وضعیت فرق می ‌کند و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه است؛ چون شهرت اولیه را دارید، هزینه‌ های برندینگ به‌ شدت کاهش پیدا می ‌کند. بسیاری از سلبریتی ‌های معروف دنیا مثل کایلی جنر (برند محصولات آرایشی) و در ایران مثل لیلا اوتادی (برند عطر و ادکلن) اسم خود را به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کرده ‌اند.

نکته دیگر اینکه نام تجاری شما نباید باعث حساسیت قشر هایی از مردم بشود، مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپولیس» بگذارید ممکن است طرفداران استقلال از شما خرید نکنند و حتی بدتر با شما دشمنی کنند؛ شاید به نظرتان مسخره‌ برسد ولی این موارد واقعاً پیش می ‌آید! می‌ گویید نه؟

یک مثال وطنی و واقعی از اسم ‌های حساسیت برانگیز فروشگاه‌ زنجیره‌ ای «افق کوروش» است که وقتی فعالیتش را در استان قم شروع کرد، علماء این شهر به دلیل اینکه این اسم را یادآور زمان طاغوت می ‌دانستند نسبت به آن اعتراض کردند؛ در نتیجه این مجموعه مجبور شد نام کوروش را از سَردَر تمام شعب قم بردارد و با همان نام «افق» به کارش ادامه دهد!

12. اسمی انتخاب کنید که راحت باشد.

یعنی هر کسی به‌ راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند. (حتی اگر می‌ خواهید برای اسم شرکت خود از یک نام تجاری من ‌در آوردی یا عجیب و غریب استفاده کنید، باید این شرایط را در نظر بگیرید).

حرف آخر:

در این مقاله من به 12 نکته مهم انتخاب اسم مناسب اشاره کردم. در واقع می توان گفت که برند سازی با انتخاب اسم مناسب آغاز می ‌شود. یک اسم و نام تجاری مناسب، می ‌تواند شرکت شما را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می ‌تواند شرکت را به قعر بکشاند. اسم شرکت باید انتقال دهنده تجربه، ارزش، وجه تمایز محصولات و خدمات شما باشد.

آیا شما در این باره تجربه ای دارید؟ خوشحال می شوم در قسمت دیدگاه ها، تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید. موفق باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه