دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل و راهکار های پیشگیری از آن


فاطمه عسکری 21 بهمن 1399 22 دقیقه مطالعه
iOS 14

آیا تا به امروز درباره پنالتی شدن سایت توسط گوگل و یا جریمه های گوگل چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید چطور باید آن را برطرف کرد؟ در این مقاله از وبلاگ غرفه به شما می گوئیم که دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل و راهکار های پیشگیری از آن چیست؟ با ما همراه باشید.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

پنالتی شدن سایت توسط گوگل، وحشتناک ترین اتفاق برای صاحبان یک وب سایت است. هر کسب و کار اینترنتی در دنیای وب، دائما به فکر بهبود رتبه و قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل است. از این رو صاحبان این کسب و کار ها، خواسته یا ناخواسته، دست به اقداماتی می زنند که خلاف قوانین گوگل است و باعث می شود که سایت آن ها توسط گوگل جریمه شود.

در واقع می توان گفت که اگر گوگل اشکالی از وب سایت شما بگیرد، نتیجه آن جریمه شدن یا پنالتی شدن توسط گوگل است.

جریمه و پنالتی شدن سایت توسط گوگل به چند صورت رخ می دهد:

  • حذف کامل سایت از میان نتایج گوگل: در این حالت سایت به طور کلی از میان نتایج گوگل حذف می شود.
  • حذف صفحه خاصی از سایت از میان نتایج گوگل: عموماً این صفحه برای کلمه کلیدی خاصی بهینه شده است و به محض پنالتی شدن سایت توسط گوگل، این صفحه از میان نتایج گوگل حذف می شود.
  • کاهش رتبه صفحه خاصی از سایت به صفحات انتهایی جستجوی گوگل: به عنوان مثال انتقال از صفحات ابتدایی به صفحات 10 و قبل 10 نتایج جستجوی گوگل.

نگاهی به تاریخچه گوگل پنالتی:

جریمه گوگل مبحثی گسترده و جامع از یک سیستم اشکال یابی انحصاری است که توسط کمپانی Google پایهریزی شده است که طبق آن، اگر هر وبسایتی اقدام به نقض قوانین مخصوص وضع شده کرده و تلاش کند تا این قوانین را زیر پا بگذارد، با جریمه های گوگل رو به رو خواهد شد.

بنیان‌گذاری این سیستم به سال ها قبل باز می گردد. زمانی که موتور جستجوی Google.com به پربازدید ترین سایت و موتور جستجوی جهان تبدیل شده بود اما هنوز تکامل امروزی را پیدا نکرده بود. در آن زمان، این موتور جستجو آنقدرها هوشمند نبود و رباتها و الگوریتمهای محدودی در اختیار داشت. همین موضوع بستری مناسب برای متقلبین فراهم کرد تا با روش های دروغین و حتی ناعادلانه به سودجویی پرداخته و از این حفرههای امنیتی سوء استفاده کنند.

بعد از مدتی که گوگل روی این مباحث تحقیق کرد، توانست راهکار هایی برای مقابله با آنها ایجاد کند. اما در طرف مقابل نیز صدها و هزاران وب مستر حرفه ای و کلاه بردار بودند که همیشه راهی برای دور زدن قوانین وضع شده گوگل پیدا می کردند. اگرچه این رقابت همچنان ادامه دارد، اما گوگل با الگوریتم ها و رباتهای هوشمند امروزی اش، دست و پای این افراد سودجو را به خوبی بسته است.

پیشنهاد می کنم مقاله نقشه سفر مشتری (customer journey map) و نحوه پیاده سازی آن را هم مطالعه کنید.

حالا این راه و روشهای غیرقانونی دقیقاً مثل ویروس های کامپیوتری در کل دنیا نشر پیدا کردهاند و دسترسی به خیلی از آنها برای وبمستر های معمولی فراهم شده است. به همین خاطر، Google حساسیت های خود را بیشتر کرده و فیلتر های به مراتب بیشتری برای پیدا کردن و جریمه کردن این افراد به کار برده است. این مسئله یعنی شما به عنوان یک صاحب سایت و کسب و کار اینترنتی، حتی اگر ندانید و قصد استفاده از چنین روش هایی را هم نداشته باشید، باز هم در خطر جریمه شدن به خاطر استفاده از این راهکار های غیرقانونی هستید.

حداقل کاری که باید کنید این است که با جرایم و قوانین اصلی و مهم گوگل آشنا باشید و سعی کنید با تبعیت کردن از آن ها، تجارت تان را به خطر نیندازید. بهتر است بدانید که گوگل وبسایتهایی که از قوانینش پیروی می کنند را با بهبود نسبی رتبه آنها تشویق می کند تا از این طریق دنیای وب را به سمت فعالیت ‌های قانونی سوق دهد.

دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل و راهکار های پیشگیری از آن

انواع پنالتی گوگل:

به طور کلی 2 نوع پنالتی سایت در گوگل وجود دارد:

  1. پنالتی دستی (Manual)
  2. پنالتی اتوماتیک (Algorithmic)

دلایل رخ دادن این جریمه‌ ها یکسان است، اما شکل اعمال جریمه متفاوت است.

پنالتی دستی (Manual Penalty): 

در این حالت، گوگل پیغامی مبنی بر جریمه و پنالتی شدن سایت را در ابزار سرچ کنسول (Web Master Tools) نمایش می دهد که این پیغام برای ادمین سایت در قسمت Search Traffic >>> Manual Actions قابل مشاهده است.

در پنالتی دستی، سایت شما به صورت دستی توسط گوگل جریمه شده است و برای رفع آن (که گاهاً بسیار زمان بر و سخت است) می بایست دلیل جریمه شدن را رفع کرده و در ادامه درخواست بازبینی مجدد سایت را به گوگل ارسال کنید. حتماً به این نکته توجه کنید که در فرمی که برای درخواست بازبینی به گوگل ارسال می کنید، حتماً تمامی موارد را به طور کامل و صادقانه قید نمایید. حذف کامل سایت از میان نتایج گوگل از نشانه های این نوع پنالتی است.

یکی از دلایل پنالتی دستی گوگل، ارسال گزارش های متعدد از طرف کاربران برای یک سایت به گوگل مبنی بر استفاده از روش های اسپم توسط آن سایت جهت بهبود رتبه است. (پیشنهاد می کنیم از این روش برای تخریب سایت های رقیب خود استفاده نکنید!)

حذف شدن سایت از نتایج گوگل (به اصطلاح de-index شدن) از عواقب این نوع پنالتی است. برای بررسی این مورد، آدرس سایت خود را به صورت site: www.yoursitename.com در گوگل وارد کنید. در صورتی که نتیجه ای به شما نمایش نداد، بنابراین سایت شما از ایندکس گوگل خارج شده است.

نوعی از پنالتی دستی وجود دارد که در آن بازگشتی برای سایت وجود ندارد. به این نوع اصطلاحاً BAN گفته می شود.

پنالتی اتوماتیک (Algorithmic penalty):

در این نوع از جریمه شدن توسط گوگل، خبری از ارسال پیغام توسط گوگل و اطلاع رسانی وجود ندارد. حذف یک صفحه خاص از سایت، کاهش رتبه و کاهش ترافیک ورودی تمام سایت و یا یک صفحه خاص، از نشانه های پنالتی الگوریتمی است.

دلیل این نوع از جریمه شدن نیز عموماً به روز رسانی الگوریتم های گوگل است و این جریمه نیز توسط الگوریتم ها انجام می شود. تشخیص رخ دادن این نوع جریمه، اندکی سخت است و نیاز به تخصص و بررسی عوامل مختلفی دارد.

برای تشخیص این مورد، می توانید به گوگل آنالیتیکس سایت خود مراجعه و ترافیک ورودی سایت خود را بررسی کنید. دلیل عدم اطلاع رسانی از جانب گوگل به ادمین سایت ها در پنالتی الگوریتمی، جلوگیری از یافتن ترفند های سئوی کلاه سیاه برای فریب گوگل است. به بیان دیگر، در صورتی که علت پنالتی شدن الگوریتمی توسط گوگل اطلاع داده شود، راه های فریب گوگل توسط سئوکار های کلاه سیاه به سادگی تشخیص داده می شود.

همان گونه که مطلع هستید، الگوریتم های گوگل به طور مداوم درحال بروزرسانی هستند و این بروزرسانی ها جهت بهبود کیفیت نتایجی است که گوگل به کاربران خود نمایش می دهد. به عبارت دیگر گوگل به دنبال این نیست که برخورد قهرآمیز با سایت ها داشته باشد، تنها چیزی که برای گوگل اهمیت دارد نمایش بهترین و باکیفیت ترین نتایج برای کاربران خود است و تمامی این الگوریتم ها تنها برای تشخیص کیفیت سایت ها و افزایش دقت این تشخیص ها توسعه داده شده و بروزرسانی می شوند.

پنالتی الگوریتمی عواقبی مانند کاهش رتبه تمامی صفحات سایت، کاهش رتبه یک یا چند صفحه خاص و کاهش رتبه یک یا چند صفحه خاص تنها برای یک یا چند کلمه کلیدی دارد.

با توجه به اینکه اکثر پنالتی هایی که توسط گوگل انجام می شود، از نوع پنالتی الگوریتمی است و در این نوع اطلاعی از جانب گوگل به ادمین سایت داده نمی شود، بسیاری از وب مستر ها اطلاعی از پنالتی شدن سایت خود نخواهند یافت و معتقدند تمامی فعالیت های آن ها جزء فعالیت های سئوی کلاه سفید است و از دید گوگل ایرادی در کار آن ها وجود ندارد.

افت رتبه سایت همیشه به معنی جریمه شدن نیست!

اگر رتبه سایت شما در موتور های جستجو به ویژه موتور جستجوی Google افت پیدا کرده است، این به این معنی نیست که سایت شما حتماً شامل جرایم گوگل شده باشد.

هر کاهش رتبه ای را نمی توان پنالتی شدن سایت توسط گوگل نامید. به بیان دیگر هر سایتی که رتبه آن بهبود می یابد و به رتبه های بالاتری منتقل می شود، بنابراین جای یک سایت دیگر را گرفته و به همین روال دیگر سایت ها دچار افت رتبه در گوگل می شوند. منظور از کاهش رتبه ناشی از جریمه شدن سایت توسط گوگل، کاهش رتبه سنگین و زیاد است (به عنوان مثال انتقال از صفحات ابتدایی به صفحات 10 و یا حتی قبل 10 نتایج جستجوی گوگل)

پیشنهاد ما این است که به صورت دورهای به طور مثال هر یک یا دو ماه یک بار، شرایط امنیتی و استاندارد های سایت خود را چک کنید تا اگر در معرض جریمه شدن قرار دارید بتوانید پیشگیری کنید. اما با این حال، جریمه های گوگل فقط یکی از دلایل زیادی است که باعث کاهش رتبه و بازدید سایت شما می شود. بنابراین به خاطر داشته باشید که در هر صورت مقصر عدم نتیجه گرفتن در وهله اول، خود شما هستید.

دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل:

در ادامه اصلی ترین دلایل جریمههای گوگل به همراه راه حلهای کلی برطرف سازی آن ها را به صورت فهرستوار به شما توضیح خواهیم داد:

1. خرید لینک:

خرید لینک، از نظر گوگل به عنوان اقدامی برای دستکاری رتبه صفحه در نظر گرفته می ‌شود. تقریبا تمام مهندسین سئو از تاثیر منفی خرید بک لینک بر روی بهینه سازی سایت، ایجاد لینک ‌های نامناسب، انبوه و نامربوط، اطلاع دارند.

گوگل در مقاله ‌ای اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف قوانین این موتور جستجو بوده و مشاهده این عمل در سایتی با برخورد گوگل همراه خواهد بود، ولی اکثر دوستان فکر می ‌کنند با خرید بک لینک کیلویی و ترفند های خود می ‌توانند ربات ‌های پیچیده و به‌ روز گوگل را دور بزنند.

2. تبادل لینک و لینک سازی غیر استاندارد:

چیزی که این روز ها بسیار رایج است، تبادل لینک بین سایت های مختلف است. این مورد به راحتی توسط گوگل قابل شناسایی است. این کار را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. همچنین لینک سازی بیش از حد و اسپمی در مکان هایی مانند فروم ها، بخش نظرات در پست ها، دایرکتوری های رایگان و… کاملا دلیلی برای پنالتی شدن است.

3. محتوای تکراری:

نویسندگان و وب مستر های محترم، گاهی مستقیما محتوای سایت خود را از سایت های مشابه کپی می کنند. این کار را همیشه سعی کنید با تغییرات جمله بندی، محتوا، کم و زیاد کردن نظرات خود در بخش های مختلف متن و غیره همراه کنید. محتوای کپی را هیچکس دوست ندارد حتی گوگل.

پس از ظهور الگوریتم گوگل پاندا، یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سایت و پنالتی شدن وب سایت ‌ها، محتوای تکراری (Duplicate content) بود. کپی کردن محتوا از سایت ‌های دیگر خوشبختانه کاملا برای الگوریتم‌ های گوگل قابل تشخیص است هر محتوای تکراری از سایت ‌های دیگر از نظر گوگل غیر مفید است.

و اگر این روند ادامه داشته باشد، باعث جریمه شدن سایت می ‌شود. مطمئن شوید که محتوایتان منحصر به فرد است و به خوبی نوشته شده باشد. سایت ‌هایی مانند Copyscape و CopyGator به شما نشان می ‌دهند که کدام سایت و یا وبلاگ، مطالب شما را کپی کرده ‌اند. آدرس مطلب را وارد کنید؛ درصورتی که قسمتی از سایت شما در جای دیگری پیدا شود، آدرس آن را نمایش می ‌دهد، البته اگر مطلب خودتان کپی نباشد!

4. استفاده اسپمی از H1, H2 و … :

ساختار دادن صحیح به محتوا به سئو کمک می کند. اما اینکه در یک صفحه چندین و چند تگ هدینگ H1 و H2 داشته باشید و تا می توانید کلمات کلیدی را در آن ها بگنجانید، هیچ کمکی نمی کند که هیچ، مضر هم است و باعث پنالتی می شود. استفاده بی رویه از تگ ها می تواند به عنوان دلیلی برای گول زدن گوگل و رنک گرفتن برای کلمات کلیدی باشد.

5. خطای 404 داخلی:

اگر از صفحه ای از سایت به صفحه دیگری از آن لینک می دهید، حواستان جمع باشد که این لینک شکسته نباشد و ارور 404 ایجاد نکند. خیلی وقت ها این مشکل از طریق ریدایرکت Redirect حل می شود.

پیشنهاد می کنم مقاله پرسونای مشتری چیست و چگونه باعث افزایش فروش می شود؟ را هم مطالعه کنید.

6. لینک از سایتی به یک زبان دیگر:

غیر منطقی به نظر می رسد نه؟ شما یک لینک از یک مشتری در کشوری دیگر دارید و هیچ مشکلی ندارد تا زمانی که به سختی در تلاش برای لینک سازی در فروم های خارجی نباشید.

7. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن:

در بسیاری از منابع ایرانی و حتی خارجی سئو دیده می شود که به دفعات گفته شده که چگالی کلمات کلیدی باید فلان قدر باشد. البته این به عنوان یک راهنما و اینکه فراموش نکنید متن را برای کلمات کلیدی خود بهینه سازی کنید، درست است. اما اینکه حالا اگر کلمه کلیدی به چگالی مورد نظر نرسید، به زور کلمات کلیدی را به طرزی عجیب و غیر قابل باور در متن بگنجانید، کمی دور از اصول سئو است و پنالتی این مورد متاسفانه زمان بیشتری می برد تا بهبود یابد.

8. لینک Footer:

بسیاری از توسعه دهندگان وب (Web developer) سعی می کنند تا لینک سایت خود را در فوتر سایت هایی که طراحی می کنند، بگنجانند. خوب مشکلی نیست. اما لینک با کلمات کلیدی؟ لینک follow؟ یا حتی لینک dofollow؟ از این کارها نکنید. هیچ سودی ندارد و یقینا باعث پنالتی شدن سایت شما در طولانی مدت می شود.

9. نقشه سایت نادرست:

گوگل از نقشه سایت یا sitemap برای شناخت ساختار سایت استفاده می کند. اطلاعات نادرست، لینک های شکسته و اینگونه موارد در سایت مپ را اصلاح و آن را در وبمستر تولز resubmit کنید.

10. لینک های مخفی:

تمام لینک های سایت شما باید مشخص و واضح باشند. هر چیز مخفی می تواند مشکوک تلقی شود. لینک های هم رنگ پس زمینه، لینک هایی که با استفاده از CSS مخفی شده اند، و حتی لینک هایی که رنگی نزدیک به رنگ زمینه سایت شما دارند ( حتی وقتی شما عمدا این کار را نکرده باشید) می توانند مشکل ساز باشند.

11. لینک های خارجی شکسته: 

این لینک ها (Broken external links) که ارور 404 برمیگردانند، دلیلی برای گوگل هستند که شما به تجربه کاربری یا user experience اهمیت نمی دهید و این مورد برای گوگل اهمیت دارد.

12. متن مخفی: 

مخفی کردن متن از روش های غیر اخلاقی بهینه سازی محتوای صفحه می باشد. همچنین از این روش برای زور چپانی کلمات کلیدی استفاده می شود. بدون لحظه ای فکر کردن، این کار را اصلا نکنید.

13. استفاده بیش از حد از Anchor Text با کلمات کلیدی:

در گذشته سئو کاران از این تکنیک برای بالا آوردن سایت یا صفحه ای خاص در نتایج گوگل استفاده می کردند. هدف اصلی از این کار رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی مورد نظر بود. یعنی چه در لینک های داخلی سایت و چه در بک لینک ها، به تعداد زیاد و فقط با کلمات کلیدی هدف، به صفحه مورد نظر اشاره می شد. این کار امروزه یکی از رایج ترین دلاین پنالتی سایت است.

14. استفاده نکردن از تگ hreflang:

از این تگ برای نشان دادن این موضوع که متن یا صفحه مورد نظر، عمدا به صورت چند باره و به چند زبان مختلف برای خوانندگان چند زبانه داپلیکیت duplicate شده، استفاده می شود. عدم استفاده از آن می تواند منجر به پنالتی به دلیل محتوای تکراری شود.

15. از دسترس خارج شدن سایت یا Down time:

وقتی سایتی از دسترس خارج می شود، همه را می آزارد. مالک وب سایت، نویسندگان و سایر ذینفعان، بازدید کنندگان و طرفداران و از همه بدتر گوگل!

اگر این از دسترس خارج شدن سایت که می تواند به دلایل فنی، مشکلات هاست و غیره باشد، طولانی مدت باشد یا به دفعات تکرار شود، به راحتی سایت de-index می شود و از نتایج حذف می شود.

16. دامنه با کلمه کلیدی:

در حالی که وجود کلمات کلیدی در نام دامنه مشکلی ندارد، اینکه دامنه سایت شما تنها شامل کلمه کلیدی باشد، در چند سطح مختلف می تواند خطرناک باشد. بعد از اضافه شدن الگوریتم EMD به الگوریتم های گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، دامنه هایی که تنها از کلمه کلیدی مورد نظر در آن ها استفاده شده بود، شدیدا افت کردند. در مقاله ای از SearchEngineLand این بحث به تفصیل شرح داده شده است. همچنین مشکل دیگری که این موضوع ایجاد می کند، می تواند در لینک دادن از خارج به وب سایت مورد نظر باشد که گوگل آن را تلاشی برای رتبه گرفتن با کلمه کلیدی می بیند.

17. استفاده از شبکه های بلاگ:

طبق نظر مستقیم گوگل، هر تلاشی برای دستکاری نتایج جستجو ( از جمله ایجاد بلاگ هایی برای لینک دادن و انتشار محتوای سایت هدف) بسیار مضر بوده و مستقیما می تواند باعث پنالتی سایت شود.

18. لینک های Affiliate: 

گوگل مشکلی با برنامه affiliate ندارد. اما وجود تعداد زیادی لینک از این نوع، منجر به هوشیار شدن گوگل نسبت به اسپم می شود و می تواند عامل پنالتی باشد. همچنین عده ای از روش ریدایرکت کردن لینک ها استفاده می کنند.

واقع بین باشید! گوگل این روش ها را بهتر از همه می شناسد.

19. وجود تعداد زیاد و غیر عادی لینک در داخل سایت:

وجود لینک از صفحات سایت به یکدیگر بسیار مفید و از روش های سئو کلاه سفید است. اما اگر تعداد و الگوی این لینک ها به نحوی غیر طبیعی و اسپمی شناسایی شود، بدون شک و به راحتی باعث پنالتی سایت توسط گوگل می شود.

20. استفاده بیش از حد از Meta keywords: 

همه ما می دانیم که این متا تگ دیگر کاربردی ندارد و بودن یا نبودن آن در صفحات سایت ما تفاوتی ایجاد نمی کند. اما کافیست که کمی ناشیانه عمل کنیم و تعداد زیادی انواع مدل های کلمات کلیدی را در آن بگنجانیم. آن وقت است که تلاش واضحی برای اسپم انجام داده ایم و این عنصر بدون فایده، مضر خواهد بود.

21. سرعت پایین: 

اگر وب سایت شما در بالا آمدن کند است، کاربران از سایت شما نا امید می شوند. عوامل بسیار زیادی بر سرعت یک هاست تاثیر گذارند. به همین دلیل اگر با چنین مشکلی مواجه شوید، راه نسبتا سخت و طولانی ای برای حل آن خواهید داشت و علاوه بر امکان پنالتی شدن، ممکن است از نظر سئو و رتبه سایت نیز آسیب ببینید. در حالت کلی برای غلبه بر مسائل سرعت و هاستینگ، می توانید از پلاگین های کش یا CDN ها استفاده کنید.

22. اسپم کردن در کامنت ها و نظرات: 

بسیاری از سایت هایی که تحت عنوان “لینک سازی” از آن ها به عنوان منبع لینک استفاده می شود، دارای سیستم مقابله با کامنت های اسپمی هستند. اما می توان آن ها را دور هم زد. بنابراین مراقب نظراتی که در سایت شما ثبت می شوند، باشید. به عنوان یک پیشنهاد اگر نمی توانید آن را مدیریت کنید، کاملا غیر فعالش کنید.

23. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO):

اگر از روش های کلاه سیاه سئو استفاده می کنید یا حتی آن ها را به نحوی آموزش می دهید، منتظر پنالتی شدن باشید.

24. سایت هک شده:

اگر سایت شما هک شده باشد، ممکن است محتوایی در آن قرار داده شده باشد که به هر نحوی مخالف با اهداف سئوی سایت شما باشد. گوگل با استفاده از روش هایی که دارد، به سرعت سایت های هک شده را از نتایج حذف می کند یا اگر هک شدن به نحوی باشد که برای بازدید کننده ضرری نداشته باشد، آرام آرام آن را در نتایج، به صفحات عقب تر می فرستد.

25. لینک سازی سریع:

لینک سازی سریع اگر اصولی و استاندارد باشد، عملا نباید آسیبی به رتبه سایت بزند و دلیلی برای پنالتی و جریمه شدن باشد. حتی اگر از روش های صحیح و کلاه سفید برای لینک سازی استفاده می کنید، نگاهی به سرعت داشته باشید. لینک سازی با سرعت بالا خودش می تواند نشانه ای از اسپم باشد.

26. گزارشات اسپم:

گوگل یک فرم آنلاین برای گزارش سایت های اسپم برای کنترل الگوریتمیک مهیا کرده است. گزارش شدن سایتی در این فرم موجب جلب توجه ربات های گوگل برای کنترل جدی تر سایت از طریق الگوریتم می شود. این مورد را با فرم گزارش اسپم برای کنترل دستی اشتباه نگیرید.

27. لینک سازی در فروم ها:

تعداد بی شماری از سئو کاران محترم از این روش به عنوان یک متد کلاه سفید نام می برند. به اطلاعتان می رسانم که لینک هایی که در امضا (Signature) قرار داده می شوند، کاملا صرف نظر می شوند. همچنین افرادی که در فروم ها به قصد ایجاد لینک پست ایجاد می کنند، در بهترین حالت لینک هایشان کاملا بی ارزش تلقی می شوند و در بدترین حالت باعث پنالتی شدن سایتشان می شوند.

28. مخفی کردن اسپانسر ها:

داشتن اسپانسر برای یک سایت و لینک دادن به آن کار بدی نیست. اما وجود لینک های مخفی، یا لینک های follow به وب سایت اسپانسرها کار خطرناکی است. با توجه به نکات، درج لینک کپی رایت یا اسپانسر را جدی بگیرید.

29. اشکالات فایل رباتس Robots.txt:

از این فایل برای اعلام به موتور جستجو برای درک نوع رفتار با سایت شما استفاده می شود. در شرایطی که دلیل محکمی برای جلوگیری از ربات موتور جستجو برای دسترسی به سایت وجود ندارد، صفحات زیادی را بلاک نکنید.

30. لینک دادن به سایت های مشکوک:

همیشه سعی کنید به سایت هایی که دارای اعتبار مناسب هستند، لینک بدهید. لینک دادن به سایت هایی که اقدامات مشکوک و به خصوص در حیطه اسپم انجام می دهند، ممکن است قدمی در راستای پنالتی کردن سایتتان در گوگل باشد. همچنین می توانید لینک به سایت هایی که قبلا در بازه ای از زمان پنالتی بوده اند را حذف کنید. البته این کار ضرورتی ندارد اما ممکن است در راستای ایجاد Trust موثر باشد.

پیشنهاد می کنم مقاله نرخ پرش سایت یا Bounce Rate چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟ را هم مطالعه کنید.

31. استفاده از چندین لندینگ پیج:

شرکت ها معمولا برای اینکه بتوانند در انواع مختلفی از کلمه کلیدی هدف خود رتبه بگیرند، چندین پیج و هر یک را برای یکی از انواع کلمه کلیدی مورد نظر بهینه سازی و سئو می کنند. این کار توصیه نمی شود.

32. بهینه سازی بیش از حد یا Over optimization:

شنیده اید که می گویند “یا از اینور بوم میفته یا از اونور بوم”؟ دقیقا حکایت کار افرادی است که با وسواس بیش از حد نسبت به موضوع سئو، برعکس باعث پنالتی شدن سایتشان می شوند.

همیشه سعی کنید سئو را بدون وسواس بیهوده انجام دهید و به خصوص در مواردی مانند چگالی کلمات کلیدی، لینک هایی که به سایت اشاره می کنند و سایر موارد سئو داخلی و خارجی سایت، همیشه راه راست را پیش بگیرید تا درگیر “بهینه سازی بیش از حد سایت” یا “سئو بیش از حد” نشوید.

33. رپورتاژ آگهی غیر اصولی:

درست کردن رپورتاژ آگهی معمولا کار ساده ای است، به این شرط که اصول کار در آن رعایت شود. به طور مثال ایجاد یک متن و ارائه آن به صد سایت برای رپورتاژ آگهی، یک سیگنال منفی به گوگل است. البته رپورتاژ آگهی کاملا حساب کارش از سایت هایی که خودشان محتوای دیگر سایت ها را کپی می کنند، جداست و به سادگی قابل تشخیص است.

34. لینک دادن بیش از حد به خارج از سایت یا فقدان لینک های خارجی:

لینک دادن بیش از حد از سایتی به سایت دیگر به دلایل مختلف (از جمله ایجاد یک سایت ثانویه برای ایجاد بک لینک به سایت اصلی) یکی از رایج ترین عوامل پنالتی شدن سایت می باشد. این مشکل برعکس هم ممکن است ایجاد شود و آن در صورتی است که سایت شما دارای محتوای زیادی باشد بدون اینکه لینک به هیچ سایت معتبر دیگری نداشته باشد!

چنین سایتی به احتمال زیاد در حال “ایجاد محتوا با حجم زیاد برای رتبه گرفتن” است که این موضوع چندان خوشایند گوگل نیست.

35. ریدایرکت کردن غیر منطقی:

این کار به شکل های مختلفی ایجاد می شود. گاهی اوقات به این صورت که سایتی برای اینکه لینک تبلیغاتی به سایت دیگری بدهد، برای اینکه مستقیما لینک را به سایت هدف ندهد، ابتدا آن را به صورت نوفالو nofollow به آدرس دیگری از سایت خود می فرستد و آن آدرس دوم را به سایت هدف ریدایرکت می کند.

گوگل این نوع لینک دادن را به سادگی تشخیص می دهد و مشخصا باعث کاهش Trust rank سایتی که لینک در آن قرار دارد، می شود. این نوع لینک دادن ضرری برای سایت هدف ندارد و حتی لینک مورد نظر در Search console و در بخش Links to your site نشان داده می شود.

36. کد های ارور HTTP:

به جز ارور 404 که نشان دهنده صفحاتی است که دیگر وجود ندارند و پاک شده اند، گوگل به سایر ارور ها در صفحات HTML اصلا علاقه ای ندارد. مانند ارور های 500 که مربوط به اشکالاتی در سمت سرور سایت هستند و صفحاتی که دیگر موجود نیستند ولی در واقع خطای 404 نمی دهند.

37. دامنه شما پیشینه خوبی نداشته باشد:

ممکن است سایتی که به تازگی شروع به کار کرده، از دامنه ای استفاده کند که مدتها پیش در اختیار یک فرد دیگر بوده و آن دامنه برای یک سایت بی کیفیت استفاده شده باشد و پنالتی شده باشد. احتمالا در صورتی که این بد شانسی را بیاورید، قبل از اینکه کاری بکنید، باید پنالتی سایت خود را برطرف کنید که البته کار خیلی سختی پیش رو ندارید.

38. تبلیغات بیش از حد در سایت:

بر اساس پرونده کیفیت محتوای گوگل، تبلیغ کردن هیچ ایرادی ندارد. اما تا وقتی از پنالتی گوگل به دلیل تبلیغ در امان هستید که در این موضوع زیاده روی نکنید. سایت هایی که با یک کلیک بر روی صفحه آن ها، چندین پاپ آپ باز می شود و حجم زیادی از صفحه در اختیار بنر های تبلیغاتی و بک لینک های تبلیغاتی است، ممکن است دچار پنالتی خفیف یا جدی شوند.

39. کاهش تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل:

اخیرا این اتفاق برای سایت های زیادی افتاده است. بعد از آخرین بروز رسانی های الگوریتم گوگل در سال 2017، تعداد زیادی از سایت ها، تعداد قابل توجهی از صفحات ایندکس شده خود را از دست داده اند. این می تواند نشانه ای بر پنالتی شدن سایت باشد و حتما باید به دقت چک و بررسی شود.

راه حل هایی برای جلوگیری از پنالتی Google و بازیابی وب سایت شما:

در ادامه چند نکته برای جلوگیری از پنالتی های Google و کمک به یک رتبه بندی کامل وب سایت آورده شده است:

  • دستورالعمل های Google را با دقت نگاه کنید.
  • همه پیوندها و محتواهای وب سایت خود را به طور مرتب بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید، به روزرسانی های Google را دنبال کنید.
  • انتخاب منطقی از تبلیغات و پیوندهای وابسته.
  • وب سایت را ایمن نگه دارید.
  • میزبانی سرور وب سایت مناسبی را انتخاب کنید.
  • اگر مجازات شدید، تمام مسائل را اصلاح کنید و درخواست بررسی مجدد ارسال کنید.

این راه حل ها به وب سایت شما کمک می کند تا به درستی عمل کند و شما از تجربه پنالتی و مجازات های گوگل، ایمن خواهید ماند.

حرف آخر:

Google دیگر یک موتور جستجوی ساده نیست. گوگل حکمران دنیای وب است و لازمه کسب موفقیت در این صنعت، همگام شدن و پیروی از دستورات و قوانین این موتور جستجو است. شاید اینطور به نظر برسد که گوگل حساسیتهای بیش از حدی نشان داده و سخت گیریهای بی موردی دارد. اما واقعیت این است که هدف این موتور جستجو، تبدیل دنیای مجازی اینترنت به مکانی واقعی و غیرقابل سوء استفاده است.

قوانین ذکر شده در این مقاله اگرچه تمامی قوانین گوگل را شامل نمی شود، اما مهم ترین و رایج ترین مشکلاتی است که گریبان گیر خیلی از وب مستر های امروزی شده است. شما باید سعی کنید هیچ کدام از این اشتباهات را تکرار نکنید تا نه تنها از خطر جریمه شدن در امان باشید، بلکه به خاطر تبعیت از قوانین گوگل، تشویق شده و به صورت قانونی و هدفمند به رتبه های دلخواه خود برسید.

اگر پیشنهاد و یا راهکاری دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. موفق باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

1 دیدگاه
  1. بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth Marketing) چیست؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل و راهکار های پیشگیری از… را هم مطالعه […]