گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟


فاطمه عسکری 23 دی 1399 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟ آیا تا به حال برای شما پیش آمده که یک واژه یا عبارتی را در گوگل جست و جو کنید و ببینید که در فهرست نتایج جست و جو، لینک هایی وجود دارد که در سمت چپ آن ها علامت AD نوشته شده است؟ در ادامه توضیحات کاملی درباره‌ اینکه این علامت چیست و چگونه می‌ توان در کنار سایت خود چنین علامتی را قرار داد را به شما خواهیم داد.

علامت Ad در گوگل چیست؟

در صفحه نتایج جست و جوی گوگل، علامت ad در کنار لینک بعضی از سایت‌ ها قابل مشاهده است.

این علامت مخفف کلمه advertisement به معنای تبلیغات است. در واقع لینکی که در کنار عبارت ad مشاهده کنید یک لینک تبلیغاتی است.

لینک تبلیغاتی به این معناست که تبلیغ کننده به گوگل هزینه پرداخت کرده‌ است و گوگل سایت او را به عنوان تبلیغ به کاربر نشان می‌ دهد.

تبلیغات در گوگل به گوگل ادوردز معروف است.

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

گوگل ادز (Google Ads) که قبلاً نام آن گوگل ادوردز (Google AdWords) بوده و با این نام هم شناخته می شود، در واقع سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است.

گوگل ادز به نوعی یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) می باشد که از طریق آن می توانید تبلیغ سایت خود را در میان نتایج موتور جست و جوی گوگل و همچنین دیگر سایت های پارتنر گوگل نمایش دهید.

این سیستم تبلیغاتی در سال 2000 کمی بعد از راه اندازی موتور جست و جوی گوگل به آن اضافه شد.

به زبان ساده، گوگل ادز سیستم تبلیغات در گوگل است!

در این سیستم، گوگل در قبال دریافت هزینه که بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه می شود، به شما این امکان را می دهد که به تبلیغ کالا یا خدمات سایت خود بپردازید.

گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟

تبلیغات در گوگل ادز به چه صورت است؟

به طور کلی تبلیغات در گوگل ادز به این صورت است که ابتدا شما اکانت ادوردز خود را شارژ می‌ کنید. سپس کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد کرده و کلمات کلیدی تبلیغات‌تان (کلماتی که با جستجوی آنها تبلیغ شما نمایش داده می ‌شود) را تعیین می‌ کنید.

هر گاه کاربری کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات شما را جستجو کند و تبلیغات شما شرایط لازم برای نمایش را کسب کند، تبلیغ شما برای او نمایش داده می‌ شود. در صورتی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما شود، هزینه ای بابت کلیک صورت گرفته از اعتبار شما در گوگل ادوردز کم می ‌شود.

با توجه به تعداد بالای تبلیغ کنندگان در گوگل، تبلیغ شما همیشه در گوگل ادز نمایش داده نمی ‌شود. برای اینکه تبلیغ شما در گوگل نمایش داده شود، بایستی در مزایده شرکت کنید! bid (یا همان پیشنهاد قیمت شما برای هر کلیک) در این مزایده شرکت داده می ‌شود و هر چه بید بالاتری داشته باشید، احتمال پیروزی شما در مزایده و نمایش تبلیغاتتان بیشتر خواهد بود.

اما بید همه چیز نیست!

به جز بید، معیار دیگری با نام Quality Score یا کیفیت تبلیغات نیز در پیروزی شما در مزایده دخیل است و همیشه بید بالاتر دلیل بر نمایش آگهی در رتبه بالاتر نیست. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری درباره نحوه کار گوگل ادز بدست می ‌آورید.

پیشنهاد می کنم مقاله نرخ پرش سایت یا Bounce Rate چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟ را هم مطالعه کنید.

تبلیغات شما به چه کسانی نمایش داده می‌ شود؟

در سرویس تبلیغاتی گوگل، شما می‌ توانید بر اساس چند معیار مختلف، مخاطبان هدف خود را با دقت بالایی مشخص کنید:

  • ردۀ سنیکسانی که در یک بازۀ سنی مشخص قرار دارند.
  • علایقکسانی که به یک موضوع مشخص علاقه‌ مند هستند.
  • جنسیتکسانی که جنسیت آنها مونث یا مذکر است.
  • مکانکسانی که در یک قاره، کشور، شهر یا حتی محله زندگی می ‌کنند.
  • دستگاهکسانی که از کامپیوتر، تبلت یا گوشی استفاده می‌ کنند.
  • بازاریابی مجدد (Remarketing): کسانی که قبلاً به سایت یا اپلیکیشن شما سر زده‌اند، اما خریدی انجام نداده ‌اند.

با این حساب، مثلا شما می ‌توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شما را فقط به آقایان 18 تا 24 سالی نمایش دهد که در یکی از محله‌ های شهری در آلمان هستند و با گوشی خود به اینترنت متصل شده ‌اند.

عبارات مهم گوگل ادز:

در این قسمت برخی از عبارت ها و اصطلاحات مرتبط با گوگل ادوردز و در کل تبلیغات گوگل را به طور مختصر معرفی می کنیم. چون آشنایی با این اصطلاحات پر کاربرد خالی از لطف نخواهد بود و به درک مطلب کمک خواهد کرد.

  • کلمه کلیدی(keyWord)
  • کلیک(Click)
  • Impression
  • اد رنک
  • مناقصه
  • نوع کمپین
  • نرخ کلیک
  • CPC
  • CPM
  • نرخ تبدیل
  • شبکه نمایشی
  • افزونه‌ های تبلیغاتی
  • کلمات کلیدی
  • PPC
  • امتیاز کیفی

کلمه کلیدی(Keyword): 

کلمه یا عبارتی است که کاربر با جستجو کردن آن در گوگل، تبلیغ یا آدرس شما را خواهد دید. در واقع تبلیغات شما تنها برای کلمات کلیدی که انتخاب می کنید با علامت Ad در گوگل نمایش داده می شود.

کلیک(click): 

گوگل تعداد کلیک هایی که بر روی تبلیغ یا لینک شما شده است را بررسی و کنترل می کند و هزینه را بر حسب آن ها حساب می کند.

Impression: 

تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده شده است.

اد رنک:

اد رنک شما تعیین کننده جایگاه تبلیغاتی شماست. هرچه مقدار آن بیشتر باشد، رنک شما بهتر خواهد بود و افراد بیشتری تبلیغات شما را مشاهده می‌ کنند و احتمال کلیک کاربران روی تبلیغات شما بالا می ‌رود. اد رنک شما با بیشترین پیشنهاد ضرب در امتیاز کیفی‌تان بدست می ‌آید.

مناقصه:

گوگل ادز براساس یک سیستم پیشنهاد و مناقصه است که در آن شما می ‌توانید به ‌عنوان یک مبلغ حداکثر مقدار پیشنهادی که می‌خواهید برای کلیک روی تبلیغاتتان بدهید را انتخاب کنید. هرچه پیشنهاد شما بالاتر باشد جایگاه شما بهتر خواهد بود. شما برای مناقصه سه گزینه پیش رو دارید: CPC،  CPM یا CPE

  • CPC یا هزینه به‌ ازای هر کلیک: مقداری است که شما برای هر کلیک روی تبلیغاتتان می‌ پردازید.
  • CPM یا هزینه به ‌ازای هر هزارتا: مقداری است که شما برای یک هزار تاثیر تبلیغاتی می ‌پردازید. شما زمانی این مبلغ را می‌ پردازید که تبلیغ شما به هزاران نفر نمایش داده شده باشد.
  • CPE با هزینه به ‌ازای هر تعامل: مقداری است که شما باید به هنگامی که شخصی اقدامی از پیش تعیین شده با تبلیغات شما انجام می‌ دهد بپردازید.

نوع کمپین:

پیش از اینکه یک کمپین پولی را در گوگل ادز راه بیاندازید باید یکی از سه نوع کمپین ‌ها را انتخاب کنید: سرچ، نمایشی، ویدیو.

  • تبلیغات سرچی: تبلیغات متنی هستند که در نتایج جستجو در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می ‌شوند.
  • تبلیغات نمایشی: معمولا مبتنی بر تصویر هستند و در صفحاتی که در شبکه نمایشی گوگل قرار دارند نمایش داده می ‌شوند.
  • تبلیغات ویدیویی: بین 6 تا 15 ثانیه ‌اند که در یوتیوب نشان داده می‌ شوند.

نرخ کلیک (CTR):

CTR شما تعداد کلیک ‌هایی است که تبلیغ شما به ‌عنوان بخشی از تعداد ویو هایی که تبلیغاتتان دریافت می‌کند دارد. CTR بالا نشان دهنده کیفیت تبلیغات است که با مقاصد سرچ نیز سازگار بوده و کلمات کلیدی مرتبط را مورد هدف قرار می ‌دهد.

نرخ تبدیل (CVR):

CVR معیاری از ارسال فرم به ‌عنوان بخشی از کل بازدید های صفحه فرود شماست. به زبان ساده‌ تر هرچه CVR بالاتر باشد، صفحه فرود شما نشان دهنده تجربه کاربری یکپارچه‌ تری است که با همان وعده تبلیغات نیز سازگاری دارد.

شبکه نمایشی:

تبلیغات گوگل می ‌تواند هم در صفحات جستجو یا در صفحه وب درون شبکه نمایشی گوگل (GDN) نمایش داده شود. GDN شبکه‌ ای از وب‌ سایت هاست که برای گوگل ادز فضایی را در نظر گرفته است، این تبلیغات می‌ تواند متنی یا تصویری باشد و همراه با محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی مورد هدف‌تان نمایش داده شوند. مشهورترین گزینه ‌های تبلیغات نمایشی عبارتند از: گوگل شاپینگ و کمپین‌ های اپ

افزونه‌ ها:

افزونه ‌های تبلیغاتی به شما امکان تکمیل کردن تبلیغاتتان را با اطلاعات اضافه می‌ دهند بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه اضافه باشد. این افزونه‌ ها به 5 دسته تقسیم می ‌شوند: سایت لینک، تماس، مکان، پیشنهاد و یا اپ.

کلمات کلیدی:

زمانی که کاربر گوگل یک کوئری را در فیلد سرچ تایپ می‌ کند، گوگل محدوده‌ ای از نتایج را که با هدف کاربر تناسب دارد بر می ‌گرداند. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که هم‌ تراز با چیزی است که جستجوگر می ‌خواهد و کوئری آن ‌ها را برآورده می ‌کند. شما کلمات کلیدی را بر‌اساس اینکه می‌ خواهید کدام کوئری ‌ها به همراه تبلیغاتتان نمایش داده شوند انتخاب می ‌کنید. برای مثال، یک جستجو کننده که “چگونه آدامس را از کفش تمیز کنیم” را تایپ می ‌کند، نتایجی را از جانب مبلغان دریافت می ‌کند که کلمات کلیدی ‌ای همانند “آدامس روی کفش ‌ها” و “تمیز کردن کفش‌ ها” در آن وجود دارند.

کلمات کلیدی بومی لیستی از عبارات کلمات کلیدی هستند که شما بابت آن‌ها رنکی دریافت نمی‌ کنید. گوگل شما را بابت این کلمات کلیدی در مناقصه شرکت نمی ‌دهد. معمولا این کلمات کلیدی مربوط به عبارات جستجوی مورد نظر ما هستند اما خارج از دسته چیزی قرار می‌ گیرند که شما آن ‌ها را ارائه کرده‌ اید و یا بابتش رنکی گرفته ‌اید.

PPC:

پرداخت به ‌ازای کلیک نوعی تبلیغات است که در آن مبلغ برای هر کلیک روی تبلیغ مبلغی را پرداخت می ‌کند. PPC مختص گوگل ادز نیست اما رایج‌ ترین نوع کمپین پولی می ‌باشد. پیش از اینکه اولین کمپین گوگل ادز خود را راه‌ اندازی کنید، درک صفر تا صد PPC از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می ‌باشد.

امتیاز کیفی (QS):

امتیاز کیفی شما میزان کیفیت تبلیغاتتان را با نرخ کلیک (CTR)، ارتباط کلمه کلیدی‌تان، کیفیت صفحه فرودتان و عملکرد گذشته‌تان در SERP ارزیابی می‌ کند. QS یک عامل تعیین ‌کننده در اد رنک شما می ‌باشد.

پیشنهاد می کنم مقاله منظور از طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا چیست؟ را هم مطالعه کنید.

اهمیت تبلیغات در گوگل ادز

هر ثانیه 2/3 میلیون جستجو در گوگل انجام می ‌شود. در بسیاری از زبان‌ ها خیلی از صفحات نتایج جستجو شامل آگهی ‌های گوگل ادز می‌ شوند. البته این مقدار بر زبان فارسی کمتر از زبانی مثل انگلیسی است. کاربری که در گوگل کلمه ‌ای را جستجو می ‌کند مشخصاً به دنبال یافتن اطلاعات درباره آن کلمه است و نمایش تبلیغات در این لحظه می‌ تواند ترافیک بسیار هدفمندی جذب سایت شما کند.

برای کسب جایگاه مناسب در صفحات نتایج جستجوی گوگل دو راه وجود دارد؛ سئو و گوگل ادز.

اقدامات سئو نتایج طولانی ‌مدت دارند و هزینه زیادی بر شرکت تحمیل نمی ‌کنند اما دستیابی به موقعیت مناسب از طریق سئو زمان ‌بر است. در مقابل با تبلیغات در گوگل ادز می ‌توان با پرداخت هزینه به ازای هر کلیک، به سرعت به جایگاه مناسب و اول در صفحات نتایج جستجوی گوگل قرار گرفت.

مزایا و معایب استفاده از گوگل ادز

تبلیغات در گوگل مزایای زیادی دارد اما به طبع معایبی هم دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

مزایا:

  • نمایش آگهی بر اساس کلید واژه مربوط به محصولات
  • نمایش آگهی بر اساس منطقه جغراقیایی دلخواه
  • تعیین بازه زمانی نمایش تبلیغات
  • تعیین بودجه مشخص برای هر تبلیغ
  • تهیه گزارشات دقیق از تبلیغات
  • نمایش در صدر لیست جستجو باعلامت Ad در گوگل بدون دانش سئو

معایب:

  • آگهی شما به طور مداوم نمایش داده نمی شود
  • خروج ارز از کشور و تبعات اقتصادی آن
  • امکان تحریم ما از طرف گوگل یا فیلتر گوگل ادوردز

حرف آخر

Google Ads می ‌تواند سرمایه گذاری بزرگی باشد، هم در زمان و هم در هزینه اما این یک سرمایه گذاری خوب است. اگرچه این سیستم پیچیده است اما با استفاده از آن می ‌توانید سود زیادی کسب کنید و حتی با کمترین بودجه بازاریابی، کمپین‌ های سودآور با CPC های (پرداخت به ازای هر کلیک) پایین اجرا کنید. گوگل ادز (گوگل ادوردز) روشی بسیار مؤثر برای اطمینان از دیده شدن کسب و کار و خدمات شما به مخاطبین مورد نظر است.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

5 دیدگاه
  1. راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی - رسانه غرفه

    […] روش تبلیغاتی با نام گوگل ادوردز (Google AdWords) وجود دارد؛ به این شکل که وقتی شخصی کلمه مورد نظر شما را […]

  2. صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ - رسانه غرفه

    […] بسیاری در موفقیت شما دارد. به علاوه اگر قصد استفاده از گوگل ادز را دارید، باید در انتخاب کلمه کلیدی حساس باشید. […]

  3. ترفند های سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟ را هم مطالعه […]

  4. نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟ - رسانه غرفه

    […] بود؛ چرا که اغلب سرویس ‌های تبلیغات آنلاین مانند AdWords و پلتفرم‌ های تحلیل آمار سایت مانند گوگل آنالیتیکس با […]

  5. دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟ - رسانه غرفه

    […] یکی از متداول ترین روش های پرداخت به ازای کلیک، گوگل ادوردز (Google Ad Words) است که به شما این امکان را می دهد که با پرداخت مبلغی به […]