گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


فاطمه عسکری 15 دی 1399 9 دقیقه مطالعه
iOS 14

آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چرا در ابتدای آدرس برخی از وب‌ سایت‌ ها http:// و برخی دیگر https:// نمایش داده می ‌شود؟ و یا چرا در کنار آدرس سایتی که با https آغاز می‌ شود، یک قفل وجود دارد؟ اگر به سراغ وب‌ سایت ‌هایی رفته باشید که حاوی فرم یا فرم ‌هایی برای درج اطلاعات هستند، (مثلاً فرم پرداخت) این موضوع بیشتر به چشمتان خورده است.ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ با ما همراه باشید.

گواهینامه SSL چیست؟

کلمه SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer به معنای “لایه امن پروتکل” است.

پس از راه اندازی وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی، امنیت مهمترین نیاز محسوب می شود. برای اینکه یک وب سایت بتواند ارتباطی امن داشته باشد، نیاز به یک گواهینامه SSL دارد.

پروتکل SSL مخفف Socket Secure Layer یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است.

اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند، بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند. SSL برای شرکت ها و مشتریان این امکان را فراهم می کند که بتوانند با اطمینان اطلاعات خصوصی شان را مانند شماره کارت های اعتباری، به یک وب سایت بطور محرمانه ارسال کنند.

SSL را ابتدا در تاریخ 1996 میلادی، شرکت Netscape به منظور نقل وانتقال امن و رمزی اطلاعات ایجاد نمود و اکنون تقریبا تمام مرورگر های استاندارد از جمله فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا، گوگل کروم و سافاری آن را پشتیبانی می کنند.

اطلاعات معمولاً چگونه دزديده مي شوند؟

زماني که آدرس يک سايت را در مرورگر وارد مي کنيم، اطلاعات بين کامپيوتر ما و کامپيوتري که سايت روي آن قرار دارد(سرور)، در حال رد و بدل هستند. پس اگر بتوانيم به طريقي ارتباط بين کامپيوتر خود و کامپيوتر سرور را امن کنيم اطلاعات ما دزديده نخواهند شد.

اطلاعات در اينترنت چگونه جابجا مي شوند؟

اطلاعات در اينترنت (درست مثل فرستادن يک نامه) به صورت فايل هاي متني جابجا مي شوند. همان طور که يک نامه از زماني که در صندوق پست گذاشته مي شود تا زماني که به صاحبش مي رسد در دست افراد مختلفي قرار مي گيرد، به همان صورت نيز اطلاعات ما توسط سيستم هاي زيادي دست به دست مي شوند تا به سايت يا شخص مورد نظر برسند.

اگر اطلاعات به صورت عادي فرستاده شوند، هر کدام از سيستم هاي بين راه مي توانند آنها را ببينند. پس براي جلوگيري از خوانده شدن و سرقت احتمالي، بايد آنها را رمزگذاري کرد.

با يک مثال ساده مسئله را روشن تر مي کنم. فرض کنيد مي خواهيد براي نامزد خود يک نامه بنويسيد اما دوست نداريد کسی آن نامه را بخواند. يکي از راه ها اين است که نوشته ها را به رمز بنويسيد. رمزي که فقط نامزدتان از آن سر در بياورد! در اينترنت هم براي اينکه هکرها نتوانند اطلاعات را بفهمند، آنها را به رمز در مي آورند. يکي از بهترين و متداول ترين روش‌هاي رمز گذاري اينترنتي، استفاده از پروتکل (مجموعه ای از قوانین) SSL است.

مزایای استفاده از SSL:

  1. تامین امنیت
  2. تایید هویت
  3. تاثیر گواهی SSL بر رتبه سایت و رنک گوگل
  4. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره با داشتن SSL
  5. برد تبلیغاتی مثبت
  6. اعتبار بیشتر

گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

تامین امنیت:

گواهینامه های SSL با رمز گذاری بسته های اطلاعاتی، امنیت ارتباط در شبکه را فراهم می سازد و این امکان را به سرویس دهنده و کاربر می دهد که ارتباط خود را در بستری امن و به دور از مداخله دیگران بصورت رمز گذاری شده و غیر قابل خواندن برای دیگران برقرار سازند و از صحت رد و بدل اطلاعات اطمینان حاصل کنند.

بدون وجود این پروتکل، اطلاعات تبادل شده توسط افراد ثالث بین راه، قابل رویت، تغییر و سوء استفاده هستند.

تایید هویت:

با داشتن گواهینامه SSL، بازدید کننده می تواند از جعلی نبودن سایت و صحت هویت آن اطمینان حاصل کند و مطمئن باشد که سایت مذکور بر مبنای گواهینامه معتبرش واقعآً همان است که ادعا می نماید؛ نه یک سایت جعلی که شبیه به سایت اصلی ایجاد شده و با روشهای متعددی که برای انحراف مسیر و هک کردن وجود دارد، کاربر را به سمت خود هدایت کرده است.

تاثیر گواهی SSL بر رتبه سایت و رنک گوگل:

یکی از مواردی که امروزه مورد بحث بسیاری از سئو کاران و طراحان وب می باشد، تاثیر https و SSL در سئوی سایت است.
گوگل پارامتر های بسیار زیادی برای امتیازدهی به صفحات اینترنتی دارد. استفاده از پروتکل https نیز یکی از این پارامترهاست. گوگل در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده است “با توجه به اهمیت امنیت برای گوگل و رسیدن به این هدف، کاربران از طریق گوگل به وب سایت های امن هدایت گردند.”

این شرکت تصمیم گرفته است داشتن گواهی معتبر SSL و استفاده از پروتکل HTTPS را یکی از عوامل بالا رفتن رنک وب سایت به شمار بیاورد و در رتبه بندی سایت ها این مورد نیز تاثیر بسزایی دارد.

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره با داشتن SSL:

با فعال نمودن گواهی امنیت SSL می توانید اینماد دوستاره اخذ نمایید که این سطح از نماد الکترونیک، بالاترین سطح آن در حال حاضر می باشد.

برد تبلیغاتی مثبت:

SSL می تواند تبلیغات مثبتی را برای شما به همراه داشته باشد. افزایش فروش هر وب سایتی، ارتباط مستقیمی با اعتماد کاربران دارد. با وجود گواهینامه SSL می توان اعتماد کاربران را کسب کرده و فروشتان را بهبود دهید.

اعتبار بیشتر:

زمانی که شما SSL را بر روی هاست خود نصب می کنید، قفل سبز رنگی در کنار نام دامین ظاهر می شود. زمانی که کاربر شما ببیند بر روی سایت شما گواهی نامه ی امنیت نصب است، اطمینان خاطر بیشتری دارد و این باعث اعتبار هر چه بیشتر سایت شما می شود.

معایب استفاده از گواهینامه SSL

با وجود مزایای بسیار زیاد، عملکرد یک نقطه ‌ضعف برای SSL است. در صورت استفاده از SSL، اطلاعاتی که ارسال می‌ کنید باید توسط سرور رمزنگاری شود. پس در مقایسه با اطلاعاتی که رمزنگاری نشده ‌اند، شما نیازمند منابع سرور بیشتری هستید.

به طور کلی، مضرات استفاده از SSL کم بوده و مزایای استفاده از آن بسیار بیشتر است. مهم است که شما از SSL در تمام وب‌ سایت ‌ها استفاده کنید. استفاده صحیح از گواهینامه SSL به حفاظت از مشتریان شما کمک می ‌کند. SSL به شما کمک می ‌کند که به مشتریان خود اعتماد کرده و بتوانید فروش خود را بیشتر کنید.

پیشنهاد میکنم مقاله راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی را هم مطالعه کنید.

انواع گواهینامه های SSL

  1. گواهینامه اعتبار سنجی دامنه DV
  2. گواهینامه اعتبار سنجی سازمانی OV
  3. گواهینامه با اعتبار سنجی گسترده EV

1. Domain validated:

گواهینامه ‌های DV فقط مالکیت وب ‌سایت را تایید می‌ کنند که با یک فرایند ساده انجام می‌ شود.
یک CA برای تایید هویت، یک ایمیل به آدرس ایمیل وب‌ سایت ارسال می ‌کند و به اطلاعات دیگری در مورد شرکت نیازی ندارد. خوب است بدانید که گواهینامه های DV کمترین میزان اعتبار و امنیت نسبت به سایر گواهینامه ها را دارند. معمولاً توسط هکرها مورد استفاده قرار می ‌گیرند چرا که به ‌راحتی قابل نفوذ هستند.

2. Organizationally validated:

برای دریافت یک گواهینامه OV، یک CA باید اطلاعات خاصی از جمله مشخصات شرکت، موقعیت فیزیکی و نام دامنه وب‌ سایت را تایید کند. این روند به ‌طور معمول ممکن است چند روز زمان ‌ببرد. گواهینامه ‌های OV از سطح اعتبار متوسطی برخوردار هستند و گزینه خوبی برای وب ‌سایت ‌های عمومی هستند که از نظر تراکنشی حساسیت کمتری دارند.

3. Extended validation:

این نوع گواهینامه برای وب ‌سایت‌ هایی که حاوی اطلاعات حساس هستند مورد استفاده است و از بالاترین سطح امنیتی برخوردار هستند. شناسایی آن ‌ها نیز ساده است. CA ها به ‌‍منظور صدور گواهینامه EV، بررسی پیشرفته ‌ای و اصطلاحا مفصلی را جهت به حداکثر رساندن میزان اعتبار و اطمینان در مورد آن کسب ‌و‌ کار انجام می ‌دهند.

روند بررسی شامل بررسی اسناد شرکت، تایید هویت متقاضی و بررسی اطلاعات با پایگاه داده شخص ثالث است. کاربران با مشاهده نماد یک قفل یا درج نام شرکت به رنگ سبز در URL bar متوجه می‌ شوند که این وب‌ سایت دارای گواهینامه از نوع EV است.

CA یا شرکت های صادر کننده امنیتی چیست؟

شرکت ‌هایی مانند CERTUM ،‌GeoTrust ،CLOUD FLARE از جمله شرکت ‌های مادر یا اصلی صادر ‌کننده گواهینامه امنیتی یا همان CA ها هستند. این شرکت‌ ها، نهاد ‌های معتبری هستند که اعتبار و اطمینان لازم جهت صدور گواهینامه‌ های امنیتی دیجیتال را کسب کرده‌اند.
CA هویت و قانونی بودن شرکت و یا شخص درخواست ‌دهنده یک گواهینامه امنیتی را بررسی کرده و در صورت تایید اطلاعات، یک گواهینامه برای وی صادر می ‌کند.
وب‌ سایت ‌ها، گواهینامه را از طریق CA ها خریداری می‌ کنند.

چگونه متوجه شویم که یک وب ‌سایت گواهی SSL دارد؟

هنگامی ‌که به وب ‌سایتی مراجعه می‌ کنید که گواهی SSL دارد، نشانه‌ های خاصی را در مرورگر خود مشاهده می ‌کنید که آن را نسبت به وب‌ سایت‌ های فاقد SSL متمایز می‌ سازند:
1. در آدرس وب ‌سایت به جای http:// کلمه https:// وجود دارد.
2. در کنار آدرس سایت یک علامت قفل مشاهده می ‌کنید که با کلیک بر روی آن می ‌توانید جزئیات گواهی SSL وب ‌سایت را مشاهده کنید.
3. گواهی SSL وب ‌سایت نیز باید اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید که در برخی موارد گواهی SSL وب‌ سایت می ‌تواند به دلایلی مانند اتمام تاریخ انقضای آن از اعتبار افتاده باشد. در این حالت اگرچه آدرس وب ‌سایت همچنان با https:// شروع می‌ شود و حتی شاید در برخی از مرورگر ها علامت قفل نیز حذف نشود، اما ارتباط شما با وب‌ سایت مزبور رمزگذاری شده و امن نیست.

به منظور بررسی اعتبار گواهی SSL در مرورگر کروم، از منوی آن به more tools و سپس Developer Tools بروید. سپس زبانه Security را انتخاب کنید. در اینجا می ‌توانید اطلاعات مربوط به اعتبار گواهینامه را مشاهده کنید. با کلیک بر روی دکمه View certificate اطلاعات دقیق ‌تر به همراه تاریخ اعتبار گواهی SSL در دسترس شما قرار خواهد گرفت. ضمناً با کلیک بر روی علامت قفل موجود در کنار آدرس سایت نیز معتبر بودن گواهی قابل مشاهده است؛

در صورتی ‌که گواهی معتبر باشد، در کنار کلمه Certificate کلمه valid درج شده است که با کلیک بر روی آن می ‌توانید به همان پنجره View certificate دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در ایران

افزونه‌ هایی برای نصب و مدیریت SSL در وردپرس

اگر برای مدیریت محتوای وب ‌سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می ‌کنید، افزونه ‌های رایگان زیر می‌ توانند در نصب و مدیریت SSL به شما کمک کنند:

• Really Simple SSL: 

این افزونه نصب گواهی SSL خریداری شده را آسان می ‌کند. معمولاً کار شما پس از خریداری و نصب گواهی SSL کاملاً تمام نمی ‌شود. اگر وب ‌سایتتان حاوی ارجاعاتی به آدرس‌های http باشد که از طریق کد های استاتیک ایجاد شده ‌اند، هیچ بعید نیست که برخی از فایل ‌ها همچنان از طریق آدرس http در صفحه بارگذاری شوند.

در اینصورت پس از بارگذاری صفحه در کنار آدرس آن یک علامت هشدار درج خواهد شد. این افزونه در پیدا کردن و رفع چنین مشکلاتی به شما کمک می ‌کند.

• WP Force SSL:

پس از آنکه گواهی را خریداری و نصب و مشکلات احتمالی را رفع و رجوع کردید، باید کاری کنید که کاربرانی که از لینک‌های حاوی http استفاده می ‌کنند نیز به آدرس https انتقال داده شوند. این افزونه کل ترافیکی که به سمت وب‌ سایت شما می ‌آید را به آدرس https آن ارجاع می‌ دهد تا همه کاربران فقط از حالت امن وب‌ سایت استفاده کنند.

حرف آخر

به طور خلاصه هميشه به اين موضوع توجه داشته باشيد که ارتباطات شما در اينترنت توسط هکرها و کلاهبرداران قابل خواندن و سرقت است. مگر اينکه به صورت امن و رمزنگاري شده منتقل شوند. یکی از مؤثرترین موارد برای حفظ این امنیت در وب‌ سایت ‌ها، داشتن گواهی SSL است.

وجود این گواهی علاوه بر تأمین امنیت کاربران و افزایش اعتبار و قابلیت اعتماد به شما، برای تقویت و بهبود سئو نیز سودمند خواهد بود. بنابراین اگر هنوز وب ‌سایت خود را به گواهی امنیتی SSL مجهز نکرده ‌اید، همین امروز آستین ‌ها را بالا بزنید و با انتخاب یک سرویس ‌دهنده معتبر، امنیت و اعتبار را به آن ارزانی کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

3 دیدگاه
  1. نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی - رسانه غرفه

    […] نماد تک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت SSL در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر انتقال اطلاعات […]

  2. یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] میکنم مقاله گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را مطالعه […]

  3. نرخ پرش سایت یا Bounce Rate چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را هم مطالعه […]