صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟


فاطمه عسکری 24 دی 1399 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

آیا می دانید صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ صفحات فرود در عین سادگی ممکن است موضوعی گیج کننده برای صاحبان سایت باشند. برای آشنایی بیشتر با صفحات فرود باید در ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

  • صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟
  • هدف از لندینگ پیج چیست؟
  • ویژگی ‌های صفحه فرود چیست؟
  • نکات مهم در طراحی صفحات فرود

صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

همه کسب ‌و کار های اینترنتی برای افزایش بازدید از سایت، افزایش فروش، کسب درآمد بیشتر، افزایش شهرت، محبوبیت و… نیاز به فراگیری و استفاده از اصول دیجیتال مارکتینگ دارند. برای بازاریابی اینترنتی ابزارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از ضروری‌ ترین آن‌ ها، استفاده از Landing Page یا صفحه فرود است.

صفحه فرود در واقع ویترین یا دروازه ورود یک سایت محسوب می ‌شود. به عنوان مثال اگر کسی با سرچی از گوگل به یک محتوای خاص شما رسید، صفحه آن محتوا صفحه فرود شما محسوب می‌ شود. یا اگر مثلا قصد دارید برای مشتریان جذب‌ شده و غیر فعال خود ایمیلی بفرستید و کد تخفیف ویژه ‌ای به آنان بدهید که اولین خرید خود را انجام دهند، برای آنان صفحه ویژه ‌ای درست می‌ کنید که مختص آنان باشد و از پیشنهادات منحصر به فرد خودشان برای‌شان مطلب می ‌نویسید. به این صفحه لندینگ پیج می ‌گویند.

یا مثلاً می ‌خواهید دنبال ‌کنندگان پیج اینستاگرام خود را به صفحه‌ ای خاص رهنمون کنید و آن لینک ویژه را در بخش بیو پیج خود قرار می ‌دهید. همه این ‌ها مثال ‌هایی بودند از صفحات فرود یا Landing page هایی که با هدف خاصی طراحی شده‌ اند.

حتما متوجه شده‌ اید که چرا صفحه فرود می ‌سازیم و همیشه و همه ‌جا لینک صفحه اصلی سایت را نمی ‌دهیم. چرا که شما نمی‌دانید که مخاطب صفحه اصلی دقیقاً چه کسی است، از کدام منبع به سایت شما آمده، به دنبال چه چیزی می‌ گردد و … .

طراحی صفحه فرود اگر به درستی انجام پذیرد، می‌ تواند به شدت نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری احتمالی را در کمپین ‌های ما ایجاد کند.

هدف از لندینگ پیج چیست؟

حالا که متوجه شدید صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ اکنون باید بدانیم هدف از لندینگ پیج چیست و چگونه می ‌توان آن ‌ها را به ابزاری ارزشمند برای بازاریابی تبدیل کرد؟ به‌طور کلی صفحات لندینگ پیج به 3 دسته تقسیم می ‌شوند:

فروش محصولات:

در این صفحات لندینگ می ‌توانید محصولات (کالاها و خدمات) خود را تبلیغ کنید. چون هدف اصلی و اساسی این صفحات، فروش محصول است.

ایجاد سرنخ برای فروش:

هدف اصلی این صفحات، جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان بالقوه است. اطلاعاتی مانند نام، سن، ایمیل و هر نوع اطلاعات دیگری که بتوان از آن برای ایجاد ارتباط و بازاریابی استفاده کرد.

نکته حائز اهمیت اینکه طراحی صفحه فرود باید به‌گونه ‌ای باشد که مخاطب برای پرکردن فرم یا شرکت در کمپین ‌های پیشنهادی کاملا قانع شود. صفحه لندینگ ایجاد سرنخ فروش می ‌تواند با مواردی مانند کتاب الکترونیک رایگان، راهنمای استفاده، ثبت نام وبینار و… طراحی شود.

ایجاد رابطه:

این صفحه ترکیبی از صفحه فروش و ایجاد سرنخ است. هدف این لندینگ پیج، آماده کردن مخاطبان و هدایت آن ‌ها به سمت خرید است. صفحه فرود در این بخش، این امکان را فراهم می ‌کند که کاربران بالقوه‌ ای که با محصولات آشنا و به آن‌ ها علاقه ‌مند هستند، جذب شده و به مشتری تبدیل شوند.

اهمیت لندینگ پیج

در قسمت قبل با هدف صفحات فرود آشنا شدیم؛ با موارد بیان شده بعید است لازم باشد بر اهمیت طراحی و ساخت این صفحات تاکید کنیم.

صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

ویژگی ‌های یک صفحه فرود چیست؟

خب حالا که با مفهوم و چیستی صفحه فرود آشنا شدید، باید با ویژگی ‌های لندینگ پیج نیز آشنا شوید تا بتوانید تفاوت صفحه فرود با صفحه اصلی یا سایر صفحات را متوجه شوید و برای سایت خود صفحات فرود عالی طراحی کنید. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی ‌های لندینگ پیج اشاره می‌ کنیم:

عنوان مناسب:

عنوان اولین چیزی است که مخاطب با آن مواجه می ‌شود. عنوان باید ساده، کوتاه و در عین حال جذاب باشد و مفهوم را به خواننده منتقل کند. بهتر است برای نوشتن عنوان بین 10 تا نهایتا 20 کلمه استفاده کنید.

زیر عنوان ‌ها نیز مهم هستند. در واقع این زیر عناوین هستند که محتوای عنوان را تکمیل می‌ کنند و مخاطب را از سردرگمی در می ‌آورند. زیر عنوان‌ ها می ‌توانند به نگه داشتن مخاطب در صفحه فرود کمک کنند.

تصاویر جذاب:

انسان به رنگ‌ ها و تصاویر علاقه دارد. به همین دلیل مغز انسان می ‌تواند تصاویر را حدود 6000 برابر سریعتر از متن پردازش کند. حالا متوجه اهمیت تصاویر شدید؟ پس باید در صفحه فرود خود از تصاویر مفید و جذاب با سایز و رنگ مناسب استفاده کنید و مفهوم یا اطلاعات تکمیلی را با این تصاویر به مخاطب انتقال دهید.

در صفحه فرود سعی کنید از تصاویر بزرگ نیز استفاده کنید. به علاوه حتما از محصولات یا خدماتی که ارائه می‌ دهید نیز تصاویری داشته باشید.

توضیحات و محتوای متنی کامل:

درست است که عنوان و زیر عنوان‌ ها از اهمیت بالایی برخوردارند و مخاطب را جذب می ‌کنند اما جذب شدن کافی نیست. ممکن است با یک عبارت مخاطب جذب صفحه شما شود ولی زمانی که متوجه هدف شما نشد صفحه را ترک کند. سعی کنید همه مخاطبان خود را مد نظر قرار دهید و برای کسانی که همیشه سوال دارند توضیحات تکمیلی به زبان ساده تهیه کنید تا دچار سردرگمی نشوند.

توضیحات تکمیلی حتما نباید در قالب یک متن با پاراگراف جداگانه شوند. یک تصویر یا متن زیر تصویر، اینفوگرافیک و … نیز می ‌تواند بسیار مفید واقع شود. حتی مفیدتر از یک متن بلند و کامل! از فهرست ‌ها نیز غافل نشوید.

پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی را هم مطالعه کنید.

جریان منطقی محتوای لندینگ پیج:

اینکه از تصاویر، عنوان و متن جذابی استفاده کنید بسیار مهم است. اما همه این محتوا ها باید با یک دیگر در ارتباط باشند و البته به ترتیب در اختیار کاربر قرار بگیرند. در این صورت یک مسیر خوب برای دادن اطلاعات و در عین حال جذب مشتری خواهید داشت.

سعی کنید بعد از عنوان جذابی که نوشتید منافع مشتری را بیان کنید و به خوبی محصولات و خدمات خود را معرفی کنید. در برخی از قیمت‌ های صفحه به خصوص در انتهای صفحه از یک Call to action خوب و جذاب کمک بگیرید.  اینکه در کدام قسمت از صفحه از دکمه‌ های کال تو اکشن استفاده کنید، بسیار مهم است.

اگر بتوانید جذابیت را در جای جای صفحه حفظ کنید، طراحی صفحه فرود طولانی بسیار اثر بخش خواهد بود. اما اگر مطمئن نیستید بتوانید این کار را انجام دهید، سعی کنید صفحه طول مناسب و معقولی داشته باشد.

یک موضوع وحشتناک تعریف کنید:

همه‌ی ما از غم، درد و موضوعات وحشتناک و دلهره آور فراری هستیم. پس هر کاری می ‌کنیم تا در زندگی به هر نحوی با این احساسات رو به رو نشویم. در واقع این ذات همه انسان ‌ها و عامل بقا بوده است. به همین دلیل انسان‌ های امروزی به محصولات یا خدماتی که احساسات و اتفاقات بد را از آنها دور کند، علاقه ‌مند هستند.

پس سعی کنید یک مشکل را مطرح کنید. در این صورت ذهن مخاطب درگیر مشکل شده و به دنبال راه حل خواهد بود. سپس راه حل را جلوی رویش قرار دهید. در واقع محصولات یا خدمات شما باید حل کننده این مشکل باشند.

از احساسات خوب حرف بزنید:

ما انسان ‌ها همانقدر که از احساسات بد بیزار هستیم، به احساسات خوبی نظیر خوشحالی، هیجان، آرامش و … علاقه نشان می ‌دهیم. پس از بیان یک مشکل و ارائه راه حل از حس خوب حل شدن مشکل صحبت کنید. در واقع با این کار حس لذت استفاده از محصولات خود را که راه حل مشکل هستند به مخاطب القا خواهید کرد.

از نقل قول استفاده کنید:

فرض کنیم یک کاربر با کسب و کار شما آشنا نیست و برای اولین بار وارد سایت شما شده است. آیا باید به راحتی و با چند متن و عکس جذاب به شما اعتماد کند؟ آیا اعتماد کردن به همین راحتی است؟ قطعا جواب خیر است. به همین دلیل سعی کنید در صفحه فرود خود نقل قول‌ ها و حرف ‌های سایر افراد به خصوص افراد معتبر را ببینند. برای مثال نظرات و تجربیات سایر مشتریان و … می ‌تواند بسیار مفید باشد.

درج راه‌ های ارتباطی و ارائه گارانتی:

سعی کنید در بخش مناسبی از صفحه فرود، راه ‌های ارتباطی با کسب و کارتان را در اختیار مخاطب قرار دهید. این اطلاعات می ‌تواند شامل آدرس، شماره تماس، ایمیل یا صفحه تماس با ما شرکتتان باشد. در این صورت علاوه بر ارتباط بهتر با مخاطب در او حس اعتماد ایجاد می ‌کنید.

استفاده از نماد های الکترونیکی مثل اینماد نیز بسیار موثر است و باید انجام شود.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای صفحه فرود:

باید یک کلمه کلیدی مناسب برای صفحه فرود خود انتخاب کنید. این انتخاب اهمیت بسیاری در موفقیت شما دارد. به علاوه اگر قصد استفاده از گوگل ادز را دارید، باید در انتخاب کلمه کلیدی حساس باشید. پیشنهاد ما کمک گرفتن از متخصص سئو و تحلیل و AB test صفحه است.

تبلیغات کنید:

هنگامی یک یک صفحه فرود عالی طراحی کردید، سعی کنید از تبلیغات به خصوص تبلیغات بنری در سایت ‌های مرتبط و پر بازدید دیگر استفاده کنید. در این صورت بازدید صفحه خود را افزایش داده و قطعا مشتریانی پیدا می‌ کنید.

نکات مهم در طراحی صفحات فرود

در این بخش تمام نکات مهم در طراحی صفحه فرود را به طور خلاصه بیان می کنیم:

  • تمامی نکات سئو در طراحی لندینگ پیج باید رعایت شود.
  • سعی کنید در لندینگ پیج از لینک خارجی استفاده نکرده و کاربر را به صفحات دیگر هدایت نکنید. البته در جای درست می ‌توانید لینک سایر صفحات سایت خود را قرار دهید.
  • صفحات فرود باید ریسپانسیو بوده و با تمامی دستگاه‌ ها همخوانی داشته باشند.
  • از دکمه‌ های Call to action  جذاب در جای درست حتما باید استفاده شود.
  • پیشنهادات ویژه و هدایا را فراموش نکنید و حتما چنین پیشنهاداتی در لندینگ خود داشته باشید.
  • از عکس، ویدئو، اینفوگرافی، پادکست و متن‌ های جذاب استفاده کنید. به طور کلی جذابیت صفحه در کنار مفید بودن محتوا فراموش نشود.
  • در گرفتن اطلاعات از کاربران زیاده روی نکنید و به آنها اطمینان دهید امنیت اطلاعات آنها حفظ خواهد شد.
  • برای افزایش نرخ تبدیل، مراحل ثبت نام و خرید را تا حد امکان ساده و کوتاه کنید.
  • به هیچ عنوان از محتوای کپی شده در صفحه فرود استفاده نکنید.
  • از اعداد، ارقام، آمار و نمودار ها استفاده کنید. کاربران به این نوع محتوا علاقه و اعتماد بیشتری نشان می ‌دهند.
  • صفحه فرود را بیش از حد شلوغ نکنید. اینکه بعضی قسمت ‌ها خالی باشد هیچ اشکالی ندارد.

حرف آخر

در این مقاله دیدیم صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ در بازاریابی دیجیتال، صفحه فرود صفحه ‌ای است که برای راه‌ اندازی یک اقدام خاص کاربر طراحی شده‌ است. صفحه فرود اغلب به عنوان بخشی از یک کمپین ایجاد می ‌شود و هدف از آن جذب مخاطب است. ویژگی های صفحه فرود باید طوری باشد که بازدید کننده را متقاعد کند که در آن شرکت کند و یا چیزی بخرد. بنابراین خیلی متمرکز است.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

6 دیدگاه
  1. گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟ - رسانه غرفه

    […] معیاری از ارسال فرم به ‌عنوان بخشی از کل بازدید های صفحه فرود شماست. به زبان ساده‌ تر هرچه CVR بالاتر باشد، صفحه فرود […]

  2. دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] است حتی اگر به صفحه درباره ما ارجاع شود (که در واقع صفحه فرود محسوب نمی شود)، ولی بدیهی است که به اندازه اینکه به یک […]

  3. دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟ - رسانه غرفه

    […] در واقع نوعی تبلیغات آنلاین محسوب میشود که افراد را به صفحات فرود سایت فرا میخواند. یکی از متداول ترین روش های پرداخت به […]

  4. بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟ - رسانه غرفه

    […] نرخ همگرایی صفحات فرود […]

  5. قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] اطلاعات بیشتر درباره‌ صفحه‌ فرود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله صفحه فرود را مطالعه […]

  6. اتوماسیون بازاریابی چیست و چگونه باید آن را پیاده سازی کنید؟ - رسانه غرفه

    […] صفحات فرود شخصی سازی و سفارشی سازی […]