یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟


فاطمه عسکری 18 دی 1399 11 دقیقه مطالعه
iOS 14

یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ شاید سوال خیلی از دوستانی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارند همین باشد. مطمئنم دغدغه بسیاری از افرادی که می خواهند فروشگاه اینترنتی داشته باشند این است که فروشگاه شان دقیقا باید چه شکلی باشد؟

ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق و شناختن آن برای کسانی که در فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین هستند، بسیار مهم و ضروری است. مردم در همه جای دنیا خواهان راحتی و انجام کارها به شکل ساده تر هستند.

خرید کردن یکی از کارهایی است که وقت و هزینه زیادی لازم دارد. تا چند سال گذشته مردم برای خرید و رفع نیاز های خود، به بازار و مراکز خرید مراجعه می کردند، ولی اکنون با وجود وب سایت های فروشگاهی یا به عبارتی فروشگاه های اینترنتی، دیگر نیازی به گشتن در بازار و صرف هزینه های زیاد نیست. امروزه مردم می توانند با جستجویی ساده در موتور های جستجو، محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنند.

ما در این مقاله قصد داریم ویژگی‌ های یک فروشگاه اینترنتی موفق را با هم مرور کنیم تا شما هم صاحب یکی از این فروشگاه‌ های پرفروش با درآمد های میلیونی در روز باشید. پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌ های یک فروشگاه اینترنتی موفق چیست؟

در میان تعداد زیاد فروشگاه‌ های اینترنتی موجود که روزانه نیز بر تعداد آن‌ ها افزوده می ‌شود، درصد پایینی از آن ‌ها، در حدود کمتر از ۱۰، به معنای واقعی به فروشگاه اینترنتی موفق تبدیل می ‌شوند. بسیاری از متقاضیان راه اندازی یک فروشگاه، به جای تمرکز بر روی استراتژی های مناسب فروش، تنها بر روی زرق و برق دار کردن فروشگاه دقت می‌ کنند؛ فارغ از اینکه دنیای مجازی صرفا به کدنویسی ختم نشده و برنامه های کاری خارج از این دنیا که در تجارت بیرون استفاده می ‌شوند، به طور مشابهی باید در اینجا نیز به کار گرفته شوند.

حالا به‌ نظر شما چرا فروشگاهی مانند دیجی کالا این همه شناخته شده و صدها فروشگاه اینترتی دیگر را اصلا نمی‌شناسیم؟ در ادامه به شما می‌گوییم که یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

سرعت بالای لود سایت:

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حال کار کردن با یک سایت، از کند بودن آن کلافه شوید و سایت را ترک کنید؟ مانند فروشندۀ یک مغازه که با کندی کار، حوصلۀ شما را سر می ‌برد و از مغازه خارج می ‌شوید.

سرعت بالای سایت، یکی دیگر از فاکتور های حیاتی برای فروشگاه اینترنتی است. منظورمان از سرعت بالا، باز شدن سایت در مدت زمان 2 تا 3 ثانیه است. اگر این زمان طولانی ‌تر شود، بیش از 50% از کاربران سایت شما را ترک کرده و به‌سراغ رقبای ‌تان می ‌روند. به علاوه اینکه گوگل رتبۀ سایت شما را پایین می ‌آورد.

پس برای به ‌دست آوردن رضایت مشتریان، رضایت گوگل و افزایش فروش، بهینه کردن سرعت سایت را در اولویت خود قرار دهید.

نوار جستجوی پیشرفته:

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، برای راحتی کاربران در جستجوی محصولات بهتر است از نوار جستجوی حرفه ای استفاده کنید. نبود نوار جستجوی پیشرفته در یک فروشگاه اینترنتی باعث می شود بازدید کنندگان سایت به راحتی قادر به پیدا کردن محصولات مورد نیازشان نباشند. بنابراین ممکن است از سایت خارج شده و دیگر برای بازدید به سایت شما بازنگردند. همین مساله باعث افزایش نرخ پرش سایت شده و باعث افت رنک سایت خواهد شد.

پیشنهاد میکنم مقاله گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ را مطالعه کنید.

گرافیک بالا:

استفاده از یک طرح گرافیکی جذاب و حرفه ای در فروشگاه اینترنتی به عنوان یکی از اساسی ترین فاکتورها، باعث القای حس مثبت در مشتری شده، فرایند خرید را برای او لذت بخش و مهم تر از آن، اطمینان پذیرتر می کند و احتمال خرید های بعدی از سایت را بالا می برد.

فضا بندی مناسب، استفاده از ترکیب اصولی رنگ ها، فونت ها و دسته بندی ها از مواردی است که در یک طراحی سایت خوب و حرفه ای باید در نظر گرفته شود.

تصاویر با کیفیت:

در هنگام راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی به یاد داشته باشید که متن ‌ها افراد را به خرید وادار نمی‌ کنند؛ بلکه این عکس ‌ها هستند که باعث فروش محصولات می ‌شوند.

استفاده از تصاویر مناسب و با کیفیت در فروشگاه های اینترنتی، از نان شب هم واجب ‌تر است؛ چون مشتری امکان دیدن و لمس کردن محصول را از نزدیک ندارد، تنها از روی یک تصویر باید تصمیم به خرید بگیرد.

پیشنهاد می ‌کنیم برای بعضی از محصولات مانند پوشاک، به‌ جای استفاده از تصاویر آماده در اینترنت، خودتان با یک دوربین با کیفیت این کار را انجام دهید. برای اینکه مشتری همۀ ابعاد را ببیند، تعدادی تصویر از چند زاویه مختلف از محصول بگیرید. همچنین امکان زوم شدن را برای تصاویر قرار دهید.

درج اطلاعات مهم محصول روی عکس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است مانند مشخص کردن ارتفاع. در این صورت مشتری نه تنها در حین خرید سردرگم نمی ‌شود، بلکه با آسودگی بیشتری می ‌تواند انتخاب کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن عکس های با کیفیت، موارد زیر را پیشنهاد می کنیم:

  • لنز خود را تمیز کنید
  • عکس برداری با نور مناسب و زیاد
  • زاویه های مختلف را امتحان کنید
  • وضوح خود را افزایش دهید
  • حالت های عکس برداری تخصصی را ببینید
  • از برنامه ها کمک بگیرید

سادگی وب سایت:

هر چند زیبایی، گرافیک، ترکیب رنگ و به طور کلی جذابیت وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، اما توجه کنید که وب سایت فروشگاهی باید کاملا ساده باشد و هر شخصی با اندک اطلاعاتی بتواند برای خرید از وب سایتتان اقدام کند.

فروشگاه ‌های اینترنتی باید تا حد ممکن ساده باشند؛ زیرا فروشندگان اینترنتی فقط چند دقیقه فرصت دارند تا مشتری را برای خرید از سایتشان راضی کنند. شلوغی سایت باعث سردرگمی مخاطبان می ‌شود.

در هنگام طراحی سایت فروشگاهی و چیدن عناصر آن، تمام فرآیند های خرید و انتخاب محصول باید ساده‌ سازی شوند.

امکان مقایسه محصولات:

در برخی مواقع کاربر دوست دارد محصول مورد نظرش را از بین چندین محصول مشابه انتخاب کند. در نتیجه اگر سایت شما برای محصولاتش امکانی برای مقایسه فراهم کند، این یک مزیت است و احتمال این ‌که کاربر برای خرید دوباره به سراغ سایت شما بیاید بیشتر می ‌شود چرا که می ‌داند می‌ تواند کالای مورد نظر خود را از بین چندین محصول با ویژگی ‌های متفاوت انتخاب کند و می‌ تواند وجه تمایز هر یک را بداند.

سازگاری با تلفن های هوشمند:

حدود 50 درصد از کاربران از موبایل و تبلت برای مشاهده سایت ها استفاده میکنند و در صورتی که قالب سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت نداشته باشد، کاربران بسیاری را از دست خواهید داد. زیرا این دسته از کاربران پس از ورود به سایت شما در صورتی که نتوانند مطالب سایت شما را به راحتی مطالعه نمایند ممکن است سایت شما را بلافاصله ترک کنند و وارد سایت دیگری شوند که به درستی در دستگاه آنان نمایش داده شود.

با توجه به مورد مطرح شده، ریسپانسیو بودن (واکنش گرا) برای سایت ها امری لازم و ضروری است.

ناچیز یا رایگان بودن هزینۀ ارسال محصول:

رایگان بودن حمل‌ و نقل تاثیر زیادی در میزان فروش و جذب مشتری دارد. میزان این هزینه شاید زیاد نباشد اما از نظر روانی تاثیر زیادی روی تصمیم خرید مشتری می ‌گذارد. حتی آمار فروش در بیشتر فروشگاه‌ های آنلاین نشان داده که خریداران مایل به اضافه کردن موارد بیشتری به سبد خرید خود هستند تا بتوانند از امکانات حمل ‌و نقل رایگان و یا تخفیف‌ های آن استفاده کنند.

داشتن پشتیبانی قوی:

یکی دیگر از ویژگی ‌های یک فروشگاه اینترنتی موفق، داشتن پشتیبانان آگاه و صبور است. شما باید خودتان را در قالب مشتری تصور کنید؛ او برای خرید یک محصول مانند لباس به سایت شما مراجعه می‌ کند و سوالات مختلفی درباره نحوه سفارش، سایز بندی، رنگ بندی و موارد این چنینی دارد. پشتیبان آنلاین یا تلفنی باید بتواند در اولین فرصت تمام اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیار وی قرار دهد تا تجربه خرید خوبی در ذهن وی شکل بگیرد.

این پشتیبانی باید قبل، در حین و بعد از خرید همراه مشتری باشد تا مشکلات و ابهامات احتمالی برطرف شوند.

پرداخت هنگام تحویل:

امروزه کسب و کار های آنلاین در کنار استفاده از درگاه‌ های پرداخت اینترنتی بانکی، امکان پرداخت حضوری در محل را نیز فراهم آورده اند تا بسیاری از مشتریان به دلایلی از جمله نداشتن اطلاعات لازم برای پرداخت آنلاین، نداشتن کارت متصل به حساب بانکی یا عدم اعتماد به فروشنده، در عین نیاز به خرید بتوانند نسبت به رفع احتیاجات خود اقدام کنند.

این نوع پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی کوچک و نوپا مناسب تر است؛ چرا که موجب افزایش اعتماد مشتریان می شود و نوعی تبلیغ غیر مستقیم برای فروشگاه های کوچک است. این کار می تواند یکی از بهترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق باشد.

پیشنهاد میکنم مقاله نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید.

دسته بندی محصولات:

یکی از مهم ترین نکات در سئو فروشگاه های اینترنتی، دسته بندی اصولی کالا و محصولات سایت است. ممکن است در نگاه اول، تگ های دسته بندی به عنوان برچسب های تکراری و پرکننده صفحه به نظر بیایند، اما به واقع اینگونه نیست.

تگ ها و دسته هایی که برای محصولات استفاده می شوند، هرکدام را در یک کتگوری قرار می دهد و موجب نظم و بهبود تجربه کاربری سایت شما می شود. معمولا رایج ترین تگ های دسته بندی مربوط به بازه قیمتی، برند، نوع محصول، رنگ بندی و جنس محصول است.

جمع آوری نظرات کاربران:

92% خریداران قبل از خرید، نظرات کاربران را می ‌خوانند. این نظرات مشتریان است که محصولات باکیفیت را از دیگر محصولات متمایز می ‌کند. ممکن است فکر کنید که انتقاد های منفی مشتریان باعث می ‌شوند که دیگران از خرید کردن منصرف شوند اما برعکس این قضیه صحت دارد! هنگامی که در قسمت نظرات کاربران نظرات منفی وجود داشته باشد، بازدید کنندگان متوجه می ‌شوند که بدی های این محصول سانسور نشده است و پس از خواندن انتقادات، می ‌توانند با آگاهی بیشتری آن محصول را خریداری کنند.

وب سایت paiwen boards در زمینه فروش تخته ‌های چوبی شناور در آب فعالیت دارد. این وب ‌سایت از نظرات کاربرانش به عنوان محتوا استفاده کرده و آنها را در وب‌ سایت خود منتشر می ‌کند. مدیر این سایت با همین کار ساده توانسته طرفداران زیادی را به طرف کسب ‌و ‌کار خود بکشاند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردم تعداد زیادی از ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق را شرح دهم. مطمئن باشید اگر بتوانید تمام مواردی که در این مقاله عنوان کردم را به خوبی در فروشگاه اینترنتی خود پیاده سازی کنید، تا حدود زیادی موفق خواهید شد.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

3 دیدگاه
  1. AmyGug

    [url=http://dexametasone.com/]dexamethasone 6 tablet[/url]

  2. 15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ را هم مطالعه […]