نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی


فاطمه عسکری 14 دی 1399 13 دقیقه مطالعه
iOS 14

یکی از کار هایی که برای شروع کسب و کار اینترنتی باید به آن توجه کرد، نماد اعتماد الکترونیکی است. برای خرید و استفاده از خدمات یک کسب و کار آنلاین، نماد اعتماد الکترونیکی آن را بررسی کنید. اما این نماد الکترونیکی چیست؟ نحوه استعلام نماد الکترونیکی چیست؟

این روزها اینترنت حضور پررنگی در زندگی روزمره ما دارد به طوری که بسیاری از خرید و فروش‌ ها به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت انجام می شوند. ترجیح خریداران و فروشندگان به داد و ستد بر روی بستر اینترنت، به دلیل آسان بودن و صرفه جویی در زمان است.

اما هنگامی که کاربران وارد یک فروشگاه اینترنتی می ‌شوند، چگونه بدون شناخت قبلی اعتماد کنند و مبلغی را برای خرید محصول یا خدمات واریز کنند؟ اگر کیفیت محصول مناسب نباشد و یا اگر اصلاً محصولی در کار نباشد چه کار باید کرد؟!

این سوالات کاربرانی است که موقع خرید از یک وب‌ سایت با آن روبرو می ‌شوند. با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می توانید این اطمینان خاطر را به مشتری خود بدهید که خرید از سایت شما هیچ مشکلی برای وی پیش نخواهد آورد. در واقع نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه ‌ای جهت اعتماد سازی کاربران، هنگام بازدید از فروشگاه‌ های موجود در بستر اینترنت است.

ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد نماد اعتماد الکترونیکی را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید!

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌ های اینترنتی داده می ‌شود.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کار های مجازی (کسب و کار های اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آن‌ ها اعطا می ‌گردد؛ این نماد پس از بررسی وبگاه (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت دو سال صادر می ‌گردد.

کاربر با کلیک کردن بر روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه اصلی وبسایت درج شده است، می ‌تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد. درصورتی‌ که وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیت ‌های وب ‌سایت قانونی است و کاربر می‌ تواند با اطمینان خاطر از فروشگاه مورد نظر خرید کند.

فراموش نکنید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن داشته باشد. برخی از سایت ‌هایی که قصد سوء استفاده دارند، از یک تصویر مشابه این نماد استفاده می ‌کنند که این کار کاملا خلاف قانون بوده و مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.

علاوه بر آن شما با وارد شدن به وبسایت ای‌نماد و سپس انتخاب لیست کسب ‌و ‌کار های دارای نماد الکترونیکی، به صفحه ‌ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن آدرس دامنه می ‌توانید وضعیت نماد سایت را مشاهده کنید. بنابراین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درج IP کافی نیست و حتما باید دامنه‌ ثبت شده داشته باشید.

تصویر زیر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی است:

لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی

مزایای دریافت نماد اعتماد الکنرونیکی

•    با اعطای ای‌نماد وب سایت شما معتبر و رسمی می‌ شود
•    می ‌توان برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی دریافت کرد
•    باعث ایجاد اعتماد و اطمینان خریداران از لحاظ رسمی بودن وب سایت می ‌شود
•    باعث رعایت قوانین توسط مشتریان در انجام خرید های اینترنتی می‌ شود
•    افزایش میزان امنیت خرید و افزایش امنیت مبادلات کالا
•    می‌ توان با اداره پست قرارداد بست و سیستم تحویل در محل داشته باشید
•    محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران و همچنین خود شرکت و اطلاعات شخصی و مهم مانند پسورد ها

به طور کلی می ‌توان نتیجه گرفت که برای نظام‌ مند شدن فروشگاه‌ های اینترنتی و همچنین برای بالا بردن ضریب امنیت، اعتماد سازی و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمت ها، افزایش سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به خریداران، اخذ ای‌نماد نه تنها لازم بلکه ضروری می ‌باشد.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت ‌ها در اینماد با ستاره‌ ها نشان داده می‌ شوند. تعداد ستاره‌ های بالاتر، نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب سایت است. 3 نوع اینماد وجود دارد که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. نماد اعتماد موقت
  2. نماد اعتماد یک ستاره
  3. نماد اعتماد دو ستاره

نماد اعتماد موقت:

این نوع نماد، برای وب سایت‌ ها و فروشگاه‌ های اینترنتی با حداقل شرایط لازم صادر می ‌شود. درواقع اینماد موقت یک راهکار موقت برای جلب اعتماد مشتری تا زمان آماده شدن نماد های اصلی سایت است.

نماد اعتماد یک ستاره:

در صورتی که تمامی شرایط گفته شده از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک را داشته باشید، بعد از انجام مراحلی که در ادامه می‌ گوییم، اینماد یک ستاره برای شما صادر می ‌شود و شما می ‌توانید از آن در سایت ‌تان استفاده کنید.

نماد اعتماد دو ستاره:

فرایند دریافت نماد دو ستاره از نظر معیارهای ارزیابی، مشابه نماد تک ستاره است با این تفاوت که فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت SSL در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان می ‌باشد.

شرایط و چک لیست دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی معمولا برای تمام صاحبین کسب و کارهای اینترنتی به یک روش انجام می شود و اولین مرحله قبل از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی داشتن شروط لازم برای اخذ آن است. دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شامل موارد زیر است:

فروشگاهی بودن محصول

باید حداقل یک محصول در وب ‌سایت داشته باشید که امکان خرید آنلاین برای آن وجود داشته باشد. یعنی مراحل مشاهده‌ محصول، انتخاب و خرید از طریق وب ‌سایت شما انجام شود.

درج اطلاعات محصول

اطلاعات کاملی از محصول در وب‌ سایت شما درج شده باشد. برای مثال نام محصول، قیمت قابل پرداخت و… بطوری که کاربران اطلاعات و مشخصات فنی محصولات را به درستی بررسی کرده و بتوانند با محصولات دیگر مقایسه کنند. همچنین تصویر انتخاب شده برای محصول مطابق با اصالت کالا باشد و بتوان به راحتی تمامی اجزای آن را شناسایی کرد.

صاحب امتیاز دامنه

امتیاز دامنه سایت برای متقاضیان حقیقی باید به نام فرد درخواست دهنده نماد اعتبار باشد و امتیاز دامنه سایت برای متقاضیان حقوقی، باید به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت مدیره آن ثبت ‌شده باشد.

داشتن شرایط سنی (حداقل ۱۸ سال)

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید ۱۸ سال تمام سن داشته  باشید. در صورتی که درخواست دهنده کمتر از ۱۸ سال داشته باشد، ارائه حکم رشد از دادگاه الزامی می ‌باشد. در قوانین قدیمی برای اخذ اینماد، آقایان نیاز به داشتن کارت پایان خدمت داشتند که در قوانین به روز رسانی شده این مسئله وجود ندارد و بدون این مدرک هم اینماد برای شما صادر خواهد شد.

 تایید صلاحیت

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید صلاحیت فردی شما از سمت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. در حالت عادی نیازی نیست به صورت حضوری مراجعه کنید. نتیجه استعلام تایید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت می ‌شود و از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد (این مرحله توسط کارکنان ای‌نماد انجام می ‌شود و شما کاری انجام نمی ‌دهید)

اگر جواب استعلام منفی باشد، پرونده به حالت تعلیق در می ‌آید، هویت فرد رد صلاحیت‌ شده، وارد لیست سیاه می‌ شود و امکان درخواست مجدد وجود نخواهد داشت. اما فرد می ‌تواند بعد از ورود به پنل کاربری خود، درخواست فرجام خواهی (به معنی درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی) ثبت نماید.

مدارک لازم جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به شرح زیر می ‌باشد:

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی:

  1.  تصویر مجوز فعالیت (در صورتی که موجود باشد)
  2.  تعهدنامه شخصیت حقیقی

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقوقی (تجاری /غیرتجاری):

  1.  تصویر آگهی روزنامه رسمی
  2.  تصویر اصل اساس ‌نامه
  3.  آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورتی که موجود باشد)
  4.  آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورتی که موجود باشد)
  5.  آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورتی که موجود باشد)
  6.  تعهد نامه شخصیت حقوقی
  7.  تصویر پروانه/مجوز فعالیت

مدارک مورد نیاز متقاضیان دولتی:

تصویر تهیه شده از نامه در سربرگ رسمی سازمان که دارای امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب ‌سایت به دستگاه دولتی مزبور می باشد. با توجه به اینکه به مروز زمان امکان تغییر لیست مدارک مورد نیاز وجود دارد،لطفا برای اطمینان بیشتر لیست مدارک به روز رسانی شده را در سایت enamad بررسی کنید.

پیشنهاد میکنم مقاله راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید.

ثبت نام و مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

خب، به سراغ مراحل دریافت اینماد میرویم:

در اولین مرحله پس از آماده کردن مدارکتان، وارد نشانی https://enamad.ir شوید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

 

در منوی سایت، از گزینه “کسب و کارها” وارد زیرمنو “ثبت نام و ورود به پنل کاربری” شوید. در صفحه جدید، گزینه “ایجاد حساب کاربری” را انتخاب کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در صفحه باز شده نوع شخصیت را روی شخصیت حقیقی و یا حقوقی(بسته به نوع فعالیت شما) قرار دهید و پس از آن تمامی اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق تکمیل کنید. در آخر هم دو گزینه انتهای صفحه را تیک بزنید(اینها دو گزینه از شرایط دریافت اینماد هستند)

بعد از پر کردن تمامی کادرها باید دکمه تأیید را انتخاب کنید تا ثبت نام انجام شود. سپس برای تأیید ایمیل‌ به ایمیلتان بروید و آنجا روی لینکی که از طرف سایت اینماد برای شما ارسال شده کلیک کنید تا ایمیلتان تایید شود و ثبت نام نهایی شود و عضو این سایت شوید. بعد از تأیید حساب، دوباره از طریق منو کسب و کارها و ورود به سامانه، با وارد کردن اطلاعات حساب کاربری‌تان، وارد سایت شوید.

در صورتی که تمامی این مراحل را گام به گام و به درستی انجام دهید، داشبورد سایت اینماد برای شما به نمایش در می ‌آید. تصویر زیر داشبورد شما در اینماد است.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

طراحی داشبورد اینماد، برخلاف بیشتر سایت‌های دولتی و غیرخصوصی، کاربر پسند است و مشکل خاصی در کار با آن وجود ندارد. در قدم اول باید گزینه مشخص شده در تصویر بالا، «تکمیل اطلاعات» را انتخاب و بعد از آن روی گزینه «تکمیل فرم اطلاعات» کلیک کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در صفحه جدید باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، محل سکونت، اطلاعات تماس و… را وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره همراه وارد شده باید به نام شخص متقاضی دریافت اینماد باشد. بعد از تأیید کردن این اطلاعات فرم بعدی در همان منو کسب و کارِ داشبورد، به نام «بارگذاری مدارک» را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در این بخش باید از تمامی مدارک خواسته شده عکس بگیرید و با استفاده از دکمه روبروی هر فیلد، آن را بارگزاری کنید. دقت داشته باشید که در صورت بی کیفیت بودن تصاویر، روند دریافت اینماد سایت به تعویق می ‌افتد. بنابراین عکس ‌های با کیفیتی تهیه کنید. قسمت‌ هایی مثل کارت پایان خدمت را هم در صورت عدم وجود، خالی بگذارید. در نهایت بعد از اینکه مدارک خواسته شده را ارسال کردید، دوباره به منو سمت راست بروید و این بار گزینه احراز اطلاعات را انتخاب کنید.

در این بخش باید با وارد کردن شماره تلفن و طبق توضیحات شماره تلفن همراهتان را تأیید کنید. این روند برای تأیید شماره ثابت هم وجود دارد که باید طبق توضیحات ساده‌ ای که در همین صفحه نوشته شده اقدام شود. در آخر صفحه پایین بعد از تأیید هر دو شماره به شما نمایش داده می‌ شود.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در ادامه بار دیگر به منو سمت راست رفته و گزینه کسب و کار و سپس «افزودن دامنه» را انتخاب کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در صفحه باز شده که تصویر آن در بالا مشخص است، اطلاعاتی که از شما خواسته را وارد کنید. در ضمن گزینه «غیر صنفی» را در بخش نوع فعالیت انتخاب کنید.

در ادامه کمی صفحه را به پایین اسکرول کنید. در این بخش باید اطلاعاتی مثل شماره تماسِ کسب و کار و بقیه موارد خواسته شده را وارد کنید. در صورتی که کسب‌ و‌ کارتان محل مخصوصی ندارد، از آدرس و شماره‌ های منزل استفاده کنید. در ضمن فیلد «سامانه اعتبار سنجی» را روی سامانه شهروند قرار دهید و سپس از طریق نقشه پایین صفحه، محل کسب و کار یا منزلتان را مشخص کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در نهایت دکمه نارنجی رنگ (دریافت کد رهگیری آدرس پستی) را انتخاب کنید تا وارد سایت پست شده و هزینه 17 هزار تومانی ارسال محموله را پرداخت کنید. (بعد از این کار، یک بسته پستی به آدرسی که وارد کرده ‌اید ارسال و صرفا تحویل خودتان یا یکی از بستگان درجه یک‌تان خواهد شد که طبق دستورات نوشته شده در بسته باید برای احراز هویت و محل اقدام کنید.)

از سایت پست به همان صفحه قبل برگردید، در انتهای صفحه یک نام کاربری به همراه رمز مشخص شده‌ وجود دارد. شما باید یک اکانت عادی (خریدار) در سایتتان با همین نام و رمز بسازید تا کارشناسان اینماد بتوانند با استفاده از آن سریعا روند خرید و فروش سایت شما را تست کرده و ادامه فرآیند را انجام بدهید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

باز به سراغ منو کسب و کار داشبورد و این بار گزینه «تأییدیه فنی» بروید. در این بخش قرار است شما ثابت کنید مدیر سایتی هستید که برای آن درخواست دریافت اینماد ثبت شده. راه‌ های مختلفی در مقابلتان برای احراز این موضوع وجود دارد. از جمله دریافت یک کد فعالسازی که به ایمیل سایت (info@example) ارسال می ‌شود، یا قرار دادن تگ متا در بخش head سایت و… که تمامی آن‌ها با توضیحات کاملی همراه هستند. پیشنهاد ما استفاده از همین راهکار متاتگ است.

بعد از احراز، در منو کسب و کار یک گزینه به نام تکمیل فرم نظر سنجی به شما نمایش داد می‌ شود. این فرم نظرسنجی را هم پر کنید. البته تکمیل آن تفاوتی در روند دریافت اینماد تان ندارد و از اطلاعاتش برای اهداف مجموعه مرکز توسعه تجارت استفاده می‌ شود.

بررسی کارشناس:

اگر تمامی مراحل گفته شده را به خوبی انجام دادید، به منو کسب و کار و زیرمنو «وضعیت چک لیست کسب و کار» بروید.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

در صفحه باز شده لیستی از فعالیت‌ ها و نکاتی که باید در سایت شما رعایت شده باشد نمایش داده می ‌شود. اگر تمامی آنها به طور کامل اجرا شده، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید. دقت کنید که حتی در صورت وجود نداشتن یکی از این نکات در سایت، دریافت اینماد تان چند روز به تعویق می ‌افتد.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

بعد از انتخاب گزینه گفته شده، بین دو تا سه روز بعد کارشناس جواب بررسی را برای شما ارسال می ‌کند که در نوار بالایی داشبورد به شما نمایش داده می‌ شود. در صورت تأیید کارشناس، باید به سراغ متن تعهد نامه از طریق گزینه “مدیریت کسب و کار” بروید.

روی گزینه تعهدنامه کلیک کنید، مفاد آن را مطالعه و در نهایت آن را تأیید کنید. بعد از این نوبت به پرداخت هزینه 175 هزار تومانی دریافت اینماد می ‌رسد.

نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی

از طریق گزینه پرداخت در صفحه بالا، وارد صفحه درگاه بانکی شده و این هزینه را پرداخت کنید. حالا اینماد شما آماده است!

حرف آخر

قبل ازهر گونه سفارش ازکسب و کار های اینترنتی, باید نماد اعتماد الکترونیکی را بررسی کنید. استعلام نماد اعتماد الکترونیکی راهی است برای اعتماد به کسب و کار های آنلاین. نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات این پست با ما درمیان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

4 دیدگاه
  1. گواهینامه SSL چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره با داشتن […]

  2. راهنمای گام به گام راه اندازی فروشگاه اینترنتی - رسانه غرفه

    […] محصول، ظاهر سایت و سایر پروسه های اعتبارسنجی مانند “نماد اعتبار” و … تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فروش می […]

  3. صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ - رسانه غرفه

    […] از نماد های الکترونیکی مثل اینماد نیز بسیار موثر است و باید انجام […]

  4. 15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی - رسانه غرفه

    […] نشان ‌های اعتماد در کشور ما نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، نشان ساماندهی اداره رسانه ‌های دیجیتال وزارت ارشاد، […]