15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی


فاطمه عسکری 25 دی 1399 16 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروزه اغلب کسب و کار ها، محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش می ‌رسانند. بنابراین افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر، اولین دغدغه و خواسته هر فروشگاه آنلاین نوپا و یا قدیمی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم 15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی را باهم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

قابل ذکر است که این تکنیک ها هر دو نوع فروش یعنی فروش کالای فیزیکی و فروش خدمات را شامل می شوند.

راه ‌های افزایش فروش در فروشگاه های اینترنتی:

در ادامه تعدادی از این روش ها را با هم مرور می کنیم:

1. اصل اول فروش، صداقت است!

توصیه می ‌کنم هرگز محصول خود را بیشتر از آن چیزی که هست نشان ندهید. با افزایش تعریف و تمجدید ها، سطح توقع مشتریان خود را بالا می ‌برید و مشتری به رضایت صددرصدی نمی ‌رسد.

در مورد کیفیت، گارانتی، ضمانت و … همه‌ی آن چیزی را بگویید که قرار است انجام دهید. همیشه با این دیدگاه به مشتریان خود نگاه کنید که قرار است آنها بارها و بارها از شما خرید کنند. پس با بزرگ‌ نمایی و یا فریب آن ها، خریداران را به همان خرید اول محدود نکنید.

2. زیبایی ظاهر سایت اهمیت زیادی دارد.

ظاهر سایت نشان دهنده ی میزان حرفه ای بودن فروشگاه است. هر چه سایت شما زیباتر و جذاب تر باشد، سایت حرفه ای تر بنظر می رسد. هر کاربری که قصد خرید داشته باشد اول به ظاهر سایت توجه می کند و هرچه سایت شما حرفه ای تر باشد، کاربران بیشتر به شما اعتماد می کنند.

3. شرایط پرداخت آنلاین را آسان‌ تر کنید.

تقریبا 27% از مصرف کنندگان آنلاین، فرایند خرید آنلاین خود را به علت پیچیده بودن فرایند پرداخت، رها می کنند.

این مشکل اغلب به دو دلیل است:

  • درخواست اطلاعات بیش ‌از حد از خریدار که موجب کلافگی مشتری می‌ شود.
  • اقدامات امنیتی پیچیده که زمان پرداخت را افزایش می ‌دهد.

مردم می ‌خواهند یک خرید سریع و آسان را تجربه نمایند.

هر طراحی و فرایند فروشی که بتواند ثانیه ‌های خرید آنلاین را کم کند، می‌ تواند موجب افزایش فروش وب ‌سایت شود. در حقیقت، بیش از 33% خریداران، فرایند خرید خود را به علت لزوم ثبت ‌نام در سایت، رها می ‌نمایند.

پیشنهاد می کنم مقاله یک فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ را هم مطالعه نمایید.

4. تضمین بازگشت وجه بی ‌قید و شرط را در فروش خود بگنجانید.

گاهی مشتریان از خرید یک محصول مطمئن نیستند و می ‌ترسند که با خرید یک محصول اشتباه پول خود را از دست بدهند. گاهی نیز مشتریان باید یک کالا را از نزدیک ببینند تا مطمئن شوند که آن را می ‌خواهند یا خیر. بنابراین سعی کنید با ارائه ضمانت بازگشت وجه، در صورت عدم رضایت مشتری، این مشکل را حل کنید. بدین ترتیب مشتریان بیشتری از شما خریداری خواهند کرد.

5. مسابقه برگزار کنید.

برگزاری مسابقهز‌های اینستاگرام و تلگرام (یا مسابقاتی که در هر شبکهٔ اجتماعی یا کانال دیگری برگزار می‌ کنید) یکی از بهترین روش ‌هایی است که برند های تجارت الکترونیک یا فروشگاه‌ های آنلاین با استفاده از آن می ‌توانند کاربران بیشتری را از برند خود آگاه کنند، جامعه ‌ای تشکیل بدهند، ترافیک و میزان بازدید کنندگان وب ‌سایت خود را بالا ببرند و فروش خود را افزایش دهند.

بهترین شیوه‌ های برگزاری مسابقات در رسانه‌ های اجتماعی عبارت ‌اند از:

  • ایجاد هشتگی خاص برای مسابقه
  • ایجاد تصویر یا ویدئویی برای اعلام برگزاری مسابقه
  • ایجاد پست ‌های نمونه ‌ای که الهام ‌بخش کاربران باشد
  • به‌دست آوردن حقوق قانونی لازم برای استفاده‌ مجدد از محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC)
  • نمایش پست‌ های برگزیده در یک گالری در وب ‌سایت و کانال ‌های اجتماعی خود
  • پایبندی‌ به قوانین آن شبکه و انتشار سیاست‌ های مسابقه

6. برای محصولات خود تصاویر باکیفیت تهیه کنید.

ظاهر یک محصول ارتباط مستقیمی با درک ما از کیفیت آن محصول دارد. نمایش یک تصویر ایده آل از محصولات، نه تنها باعث شفاف سازی و تصمیم گیری بهتر و قابل مقایسه تری می شود، بلکه به خودی خود یک آیتم مجذوب کننده می باشد، البته اگر بتوان به خوبی آن را به نمایش گذاشت. این تعاریف اهمیت بسیار بالای تصاویر محصولات را ثابت می کنند.

شما باید روی این مسئله به صورت جدی و حرفه ای سرمایه گذاری کنید. تمام وب سایت ها و فروشگاه های معتبر آنلاین، همگی دارای یک اتاق عکاسی هستند تا در آن اتاق ها از محصولات خود از زوایای متفاوت عکس تهیه کنند. حتی اگر تصاویر محصول مورد نظر شما در سطح اینترنت نیز قابل دسترس است، باز هم توصیه می شود تا عکس های انحصاری خودتان را تهیه کنید. این حرکت از جمله مؤثر ترین راه های کسب اعتماد کاربران می باشد.

سعی کنید برای این مورد از متخصصین مربوطه استفاده کنید، چرا که مسائل گوناگونی در این حرفه وجود دارند که تأثیر مستقیم در تصاویر نهایی خواهند داشت. مطمئن شوید که چندین عکس از زوایای گوناگون از محصول خود تهیه کنید. تجربه نشان داده است که تقریباً تمام کاربران و مشتریان اینترنتی مایلند قبل از خرید محصول خود، تصویر واقعی آن را از زوایای مختلف مشاهده کنند. اگر این خواسته آن ها را برآورده کنید، شانس خیلی بیشتری برای افزایش فروش خود خواهید داشت.

7. برای مشتریان ثابت خود پاداش در نظر بگیرید.

تمرکز بر روی نگه داشتن مشتریان ثابت کسب ‌و کار، یکی از راهکار های مقرون‌ به‌ صرفه برای افزایش میزان فروش شرکت است. بنا به آمار منتشر شده، ۲۲% از درآمد کلی شرکت ‌ها را مشتریان ثابت آن‌ ها تأمین می ‌کنند. حال آنکه برای مشتریان جدید این میزان تا ۱۱% کاهش پیدا می‌ کند. همچنین مشتریان ثابت سرانهٔ خریدشان در طول سال ۱۵% بیشتر از مشتریان جدید است.

یکی از روش‌ هایی که از طریق آن می ‌توان به مشتریان ثابت و کسانی که برای خرید محصولات شما زیاد هزینه می ‌کنند پاداش داد، در نظر گرفتن برنامهٔ وفاداری مشتری برای آن‌هاست. اینگونه برنامه‌ ها هم برای شما و هم برای مشتریانتان سودآور خواهد بود و با ایجاد انگیزه برای آن ها، به انجام خرید های بیشتر ترغیب‌شان می ‌کند و برند شما برای‌شان در اولویت قرار خواهد گرفت.

اینکه چگونه و چند وقت ‌یکبار به مشتریان ثابت و وفادار خود پاداش بدهید، به خود شما بستگی دارد. برای نمونه می ‌توانید برنامه پاداش‌ دهی ‌ای در نظر بگیرید که مبتنی بر امتیاز مشتری‌ ها باشد؛ به این معنا که با کسب امتیاز کافی، مشتری شما بتواند برای خرید بعدی خود تخفیف بگیرد، یا هزینهٔ ارسال محصول بعدی از او گرفته نشود و دیگر مزایای این‌ چنینی.

8. از قیمت گذاری‌ های درجه‌ بندی شده استفاده کنید.

معمولاً همه ما وقتی به رستوران می رویم، به احتمال زیاد غذا هایی که قیمت متوسط دارند را بیشتر مورد پسند می دانیم. ما اغلب اوقات از غذاهای خیلی ارزان چشم پوشی می کنیم و در عین حال خیلی کمتر به سراغ غذا های گران قیمت می رویم. با این حساب، بهترین انتخاب منوی متوسط می باشد. این روش یک تکنیک بازاریابی می باشد که در خیلی از تجارت ها مورد استفاده قرار می گیرد. به این تکنیک اصطلاحاً قیمت گذاری دلپذیر (Decoy Pricing) گفته می شود.

9. به تمام سوالات و مشکلات کاربران پاسخ دهید.

اغلب فروشندگان گمان می ‌کنند که مشتریان نیز مانند خودشان با محصول آشنا هستند. شما این اشتباه را تکرار نکنید و هنگام نوشتن صفحه محصول، تمام مشکلات و سوالاتی که فکر می ‌کنید کاربران برایشان پیش خواهد آمد را به خوبی پاسخ دهید.

پیشنهاد می کنم مقاله صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟ را هم مطالعه نمایید.

10. ریسک مشتری را کم کنید.

صفحهٔ اصلی وب‌ سایت شما باید دارای «کاهنده‌ های ریسک» باشد. یعنی اعلان‌ هایی که به برطرف کردن اعتراض‌ ها و شکایت ‌ها کمک کرده و آرامش‌ خاطر بیشتری به خریداران می ‌دهند مانند:

  • ارسال رایگان
  • تحویل سریع
  • تضمین بازگشت پول
  • امکان مرجوعی کالا به‌ صورت رایگان (Free Returns)
  • امنیت تراکنش ‌های مالی

ولی بسیاری از بازدید کنندگان مستقیما وارد صفحات محصولات می ‌شوند و صفحهٔ اصلی وب ‌سایت را نمی ‌بینند. بنابراین باید مهم‌ ترین پیام ‌های کاهش ریسک در دست ‌کم یک مکان مشخص در صفحات محصولات نیز نمایش داده شود.

11. با اینفلوئنسر ها در شبکه ‌های اجتماعی کار کنید.

این کار می ‌تواند به شکل یک تهاتر باشد. شما در قبال تبلیغاتی که از اینفلوئنسر درخواست می‌ کنید، خدمات یا کالایی را برای او در نظر بگیرید. حتی به جای این کار می ‌توان هزینه تبلیغات را به اینفلوئنسر بپردازید.

یکی از راه‌ های بازاریابی محبوب، کار کردن با اینفلوئنسرهاست. کاربران زیادی از این طریق به سمت برند شما جذب می‌ شوند. هر اینفلوئنسر برای مخاطب خود اعتباری دارد که با تبلیغ برند شما می ‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کند؛ چرا که آن‌ ها افراد تاثیرگذاری در شبکه ‌های اجتماعی هستند.

اگر می خواهید فروش بیشتری به دست آورید باید از قدرت تأثیرگذار اینفلوئنسرها در این شبکه‌ها استفاده کنید. از آن‌ ها بخواهید که محصولات یا خدمات شما را در عکس یا فیلمشان به صورت استراتژیک نشان دهند، یا داستانی جذاب را در مورد نام تجاری شما بگویند. همچنین می ‌توانید با تأثیرگذارانی که بررسی صادقانه در مورد محصول شما ارائه می دهند، مذاکره کنید. این بررسی می ‌تواند به صورت آموزشی جهت استفاده از خدمات یا محصولات شما باشد.

12. هزینه‌ های اضافی را همان ابتدا به مشتری نمایش دهید.

چند ماه پیش یک محصول کادویی شیک در یکی از سایت ‌های فروشگاهی مشاهده کردم. زمانی که قصد پرداخت هزینه ‌اش را داشتم، ناگهان 15 هزار تومان هزینه ارسال به صورت‌ حسابم اضافه شد. با اینکه قیمت محصول از بقیه فروشگاه‌ ها کمتر بود، باز هم صفحه مرورگر را به کلی بستم و از خرید منصرف شدم.

مطمئن باشید نمایش ندادن هزینه‌ های اضافی به مشتری، آن هم در ابتدای کار، فروشتان را بیشتر که نمی ‌کند، هیچ؛ ممکن است تعدادی از مشتریانتان را هم از دست بدهید. پس از همان اول تمامی هزینه‌ هایی که به غیر از هزینه محصول باید پرداخت شود را به او نمایش دهید؛ هزینه‌ هایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، پیک، پست و هزینه‌ های دیگر.

13. اعتبار کسب ‌و کار خود را در معرض دید قرار دهید.

مشتریان معمولا وقتی درمورد امنیت پرداخت خود نگرانی‌ هایی داشته باشند، فرآیند خرید را نیمه‌ کاره رها می ‌کنند. با نمایش یک یا چند نشان می ‌توانید مشتریان را متقاعد کنید که این فرآیند ایمن و مطمئن است. نشان ‌های اعتماد در کشور ما نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، نشان ساماندهی اداره رسانه ‌های دیجیتال وزارت ارشاد، نشان اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی یا لوگوی بانکی که درگاه پرداختش را به شما داده است. اگر هم از درگاه‌ های واسط پرداخت استفاده می ‌کنید، نماد پرداخت امن آن‌ ها نیز موجود است.

14. در مناسبت‌ های ویژه تبلیغات انجام دهید.

گرچه عید نوروز، تولد ها و سالگرد ها، مناسبت ‌های معمول هستند، ولی می ‌توانید با این‌ ها و مناسبت ‌های ویژه‌ دیگر در تمام طول سال به تبلیغات بپردازید. بسته به آن چیزی که آنلاین می ‌فروشید، چندین مناسبت اختصاصی و چندین مناسبت عمومی وجود دارد که فرصت‌ های خوبی برای تبلیغات و برگزاری کمپین است. اعیاد خاص ما ایرانی ‌ها، جام‌ جهانی یا دربی ‌ها، مناسبت‌‌ های ملی و مذهبی و … از این دست مناسبت ‌ها هستند. به عنوان مثال چندین سال است که دیجی کالا در شب یلدا کمپین فروش ویژه خود را برگزار می ‌کند.

30 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های اینترنتی

15. در قیمت گذاری عدد جادویی 9 را فراموش نکنید.

گذاشتن عدد 9 در آخر قیمت‌ ها به عنوان یکی از روش‌ های دیرینه برای فروش شناخته می ‌شود. اما آیا این تکنیک واقعاً موثر است؟

بر طبق تحقیقات یک مجلۀ بازاریابی، جواب این سوال یک بلۀ محکم است. قیمت‌ هایی که با عدد 9 به اتمام می ‌رسند، حتی از قیمت‌ های ارزان‌ تر نیز بیشتر فروش را افزایش می‌ دهند.(پیشنهاد می کنم مقاله آشنایی با انواع استراتژی های قیمت گذاری برای فروش بیشتر را مطالعه کنید.)

طی این تحقیق، لباس ‌های زنانه با دو قیمت‌‌ 35 دلار و 39 دلار به فروش رسیدند. آمار نهایی این آزمایش حاکی از آن بود که میانگین فروش قیمتی که به عدد 9 ختم میشد، 24% از قیمت ارزان ‌تر بیشتر بوده است. استفاده از عدد 9 در قیمت گذاری، هر چند تکنیکی قدیمی است، اما هنوز هم تاثیر خود را دارد.

مثلا وقتی که یک کاربر قیمت 29.99 تومان را به جای 30 تومان ببیند، یک اختلاف روانی در وی به وجود می آید و او راغب می شود که 30 تومان پرداخت نمی کند. با وجود اینکه تنها یک تک تومنی فرق دارد، اما مشتریان فکر میکنند این کالا به صرفه تر است.

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی روش هایی که به افزایش فروش و جذب مشتری منجر می شوند را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و حسابی برای‌تان مفید بوده باشد. حتماً اگر راهکار دیگری می ‌شناسید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. منتظر پشنهادات‌تان هم هستیم.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. دکمه Call to action یا فراخوان عمل (CTA) چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله 15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های ا… را هم […]

  2. قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله 15 روش موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری در فروشگاه های ا… را هم مطالعه […]