ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه به افزایش فروش کمک می کند؟


فاطمه عسکری 26 بهمن 1399 14 دقیقه مطالعه
iOS 14

احتمالا در کنفرانس های مختلف، کتاب های گوناگون، وب سایت های بازاریابی و بسیاری از جاهای دیگر، نام “ایمیل مارکتینگ” یا “بازاریابی ایمیلی” را شنیده اید. ایمیل مارکتینگ یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین می ‌باشد. این شیوه بازاریابی یکی از موثرترین قدم هایی است که برای توسعه کسب و کارتان باید بردارید!

ما در این مقاله به طور مفصل خواهیم گفت که ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه به افزایش فروش کمک می کند؟ با ما همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

هر ایمیلی که محتوای آن به نحوی کالا یا خدمات شما را تبلیغ کند و یا یک تقاضا برای استخدام و جذب نیرو داشته باشد و یا هر حرکتی در راستای افزایش فروش شرکت تان داشته باشد، می تواند در زمره ی ایمیل مارکتینگ قرار بگیرد.

ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل انبوه در واقع به معنای تبلیغات کالا و اجناس از طریق ایمیل است؛ به این صورت که شما محصولات، خدمات و اخبار سایت خود را برای لیستی از ایمیل مشتریان هدف خود ارسال می کنید. به شکلی که این ایمیل ها هیچگونه مزاحمتی برای افراد نداشته باشند و افراد هر زمان که دوست داشته باشند، بتوانند درخواست لغو عضویت از لیست خبرنامه ایمیلی شما را ارسال کنند.

به زبان ساده، ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی و یا ترویج خدمات یا محصولات است.

هر زمان که خواستید اعتماد مشتریان تان و توجه آن ها نسبت به برندتان را جلب کنید، می توانید بر روی ایمیل مارکتینگ حساب کنید!

تاریخچه ایمیل مارکتینگ:

در سال 1978، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation، به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود 400 مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

«در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می ‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. اسپم یعنی ارسال ایمیل ‌های ناخواسته و بی ‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می ‌فرستید، علاقه دارند.»

استراتژی های ایمیل مارکتینگ:

در ادامه 4 مورد از استراتژی ‌های پرکاربرد ایمیل مارکتینگ ارائه شده است:

  • خبرنامه: این روش پرکاربرد، به افزایش بازدید سایت و ماندگاری کاربران کمک می ‌کند. در خبرنامه (که معمولاً هفتگی یا ماهانه ارسال می‌ شود) شما بهترین مطالب یا محصولاتی که به تازگی منتشر کرده‌ اید را برای کاربران ارسال می ‌کنید. خبرنامه ‌ها معمولاً بیشتر از 4 بار در ماه ارسال نمی ‌شوند و اصلاً آزار دهنده نیستند ولی نرخ باز شدن کمی دارند.
  • اطلاع ‌رسانی: ممکن است خبری مهم یا مسئله ‌ای به وجود آمده باشد (مثل آپدیت جدید محصول، تغییر قوانین و …) که بهتر است کاربران آن را بدانند. شما می ‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع ‌رسانی به کاربران و مشتریان استفاده کنید.
  • ارائه‌ی پیشنهاد های ویژه: ارسال کد تخفیف ‌های مناسبتی و هر نوع هدیه و تخفیف ویژه از طریق ایمیل مارکتینگ می ‌تواند فروش را افزایش دهد. این تخفیف ‌ها بسته به امکانات مارکتینگ شما می‌ توانند بسیار هدفمند و با نرخ بازگشت بالا طراحی شوند.
  • Automation: شما می ‌توانند در بعضی سرویس ‌دهنده‌ ها یک Automation تعریف کنید که شامل ایمیل‌ های از پیش تعریف شده ‌ای است که هر چند روز یک ‌بار به یک کاربر جدید ارسال می‌ شود. مثلاً بعد از ثبت ‌نام کاربر همان روز یک ایمیل خوش ‌آمد گویی ارسال شود، سه روز بعد یک سری محصول به او پیشنهاد شود، یک سال بعد یک کد تخفیف به احترام یک سال عضو بودن در سایت برایش ارسال شود و …

مزایای ایمیل مارکتینگ:

در ادامه برخی از مزایای ایمیل مارکتینگ را با هم مرور می کنیم.

بازگشت سرمایه (ROI) بالا

به زبان ساده، ROI یعنی در ازای خرجی که می ‌کنید، چقدر سود می ‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می ‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌ تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال ‌های اخیر، Email Marketing به عنوان مؤثر ترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است.

هزینه کم و سرعت بالا

ایمیل مارکتینگ نسبت به روش ‌های دیگر بازاریابی ارزان ‌تر و سریع‌ تر است. در ساده ‌ترین حالت، فقط باید هزینه ‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می ‌شود.

انعطاف پذیری

هر نوع محتوایی را می‌ توان از طریق ایمیل ارسال کرد؛ متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.

قابلیت رصد رفتار مصرف کننده

با پیشرفت سرویس ‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می ‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ ها و شرکت‌ هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می ‌دهند، می ‌توانند با خرید این سرویس ‌ها از رفتار مصرف ‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.

هدف ‌گیری مستقیم

می ‌توان آدرس‌ های ایمیل را از کانال‌ های مختلفی جمع‌ آوری کرد و آن ها را در لیست ‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته ‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می ‌گیرد و ایمیل‌ های متناسب با نیازش را برای او می ‌فرستید.

به راحتی می ‌توان ایمیل جمع کرد.

الان در هر سایت یا اپلیکیشنی که بخواهید ثبت ‌نام کنید، حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما بدهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌ های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت ‌نام کنند و آن را بخوانند.

پیشنهاد می کنم مقاله بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth Marketing) چیست؟ را هم مطالعه کنید.

ابزار های ایمیل مارکتینگ:

برای راه اندازی ایمیل مارکتینگ سرویس ‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بهترین سرویس ‌های ارسال ایمیل انبوه را معرفی خواهیم کرد.

1. سرویس ایمیل Mailchimp

سرویس ایمیل Mailchimp

Mailchimp بالاترین میزان استفاده را در بین رقبای خود دارد و بسیاری از شرکت‌ های بین المللی از این ابزار برای کمپین ‌های تبلیغاتی خود استفاده می ‌کنند. روزانه بیش از 600 میلیون ایمیل از طریق سرویس Mailchimp ارسال می ‌شود که خبر از قابلیت‌ های خاص این سرویس برای راه ‌اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ گسترده دارد. این ابزار قدرتمند دارای دو نسخه رایگان و پولی می‌ باشد که نسخه رایگان آن امکانات کافی را در اختیار شما قرار می ‌دهد.

از امکانات سرویس ایمیل Mailchimp می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه گزارش تحلیلی
  • ویرایشگر قوی با رابط کاربری ساده
  • قالب ‌های سفارشی و پشتیبانی از قابلیت Drag & Drop
  • قابلیت ریسپانسیو ساختار ایمیل برای نمایش موبایلی
  • ارسال ایمیل خودکار
  • دسته بندی لیست مخاطبان
  • تهیه فرم ثبت نام

2. سرویس ایمیل MailerLite

ابزار های ایمیل مارکتینگ:

سرویس ایمیل مارکتینگ MailerLite در دو نسخه پولی و رایگان ارائه می ‌شود که سرویس رایگان این ابزار امکانات خوبی را برای شروع بازاریابی ایمیلی در اختیار شما قرار می ‌دهد.

از ویژگی‌ های مهم سرویس میلرلایت می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • ساخت خبرنامه حرفه ای با بلوک‌ های آماده
  • ساخت لیست 1000 کاربره و ارسال 12000 ایمیل در ماه
  • زمانبندی ارسال ایمیل
  • یکپارچه سازی محتوای شبکه‌ های اجتماعی با سرویس ایمیل
  • ریسپانسیو بودن صفحه لندینگ خبرنامه

3. سرویس ایمیل Sender

سرویس ایمیل مارکتینگ Sender نیز یکی از پر طرفدارترین سرویس ‌های ارسال ایمیل انبوه است که برای بازاریابی محتوایی محبوبیت بسیاری در بین مارکترها دارد. این سرویس نیز دارای دو نسخه پولی و رایگان بوده که امکانات کافی را برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی در اختیارتان قرار می‌ دهد مانند:

  • ساخت لیست 2500 کاربره و ارسال 15000 ایمیل در ماه
  • رابط کاربری ساده
  • قالب آماده برای طراحی صفحه لندینگ محتوای ایمیل
  • امکان افزودن محتوای چند رسانه‌ ای به صفحه لندینگ
  • پشتیبانی ویرایشگر از قابلیت Drag & Drop
  • امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن در نسخه وب
  • بهینه سازی برای نمایش موبایلی
  • آنالیز رفتار کاربران
  • دارای افزونه وردپرس سندر

متاسفانه بعضی از سرویس ‌های خارجی، کسب ‌و کار های ایرانی را تحریم کرده‌اند و برای استفاده از بعضی هم محدودیت‌ هایی داریم. مثلاً سخت شدن واریز دلاری یا گران بودن سرویس برای ایرانی ‌ها، دو محدودیت بزرگ هستند. البته در این شرایط، سرویس‌ های ایرانی خوبی در حال خدمات ‌دهی هستند.

سرویس ایمیل پاکت و نجوا از سرویس های پرکاربرد و قابل استفاده در ایران هستند. این سرویس‌ها خدمات پایه یکسانی دارند اما امکان دارد خدمات جانبی متنوعی داشته باشند.

نکاتی کلیدی در تولید محتوای ایمیل:

موضوع خوب:

یک موضوع خوب بنویسید. خط اول و موضوع ایمیل باید جذاب باشد و دریافت‌ کننده ایمیل را جذب کند. موضوع را کوتاه و دقیق نگه‌ دارید و حواس خواننده را به خود جمع کنید وگرنه موفق نخواهید شد.

ایمیل شخصی:

ایمیلی که ارسال می‌ کنید را شخصی ‌سازی کنید. از طریق سرویس خود، نام خواننده را وارد متن کنید. از این طریق می ‌توانید ارتباط بهتری را کسب کنید.

متن مشخص:

ابتدا باید متن شما مشخص و کامل باشد. باید مفهوم را به سادگی و سرعت برسانید. بعد از آن می ‌توانید به پر زرق و برق بودن آن فکر کند.

هماهنگی موضوع و متن:

موضوعی که انتخاب می ‌کنید باید با متن تنظیم شده پایانی هماهنگ باشد. باید متنی بنویسید که بتواند با موضوع اصلی هماهنگی داشته باشد و جدا نباشد.

زاویه دوم شخص:

از زاویه دوم شخص استفاده کنید. این نوع زاویه از کلماتی مانند تو یا شما برای رساندن متن و همچنین مشخص کردن مفهوم استفاده می ‌کند. اینگونه خواننده ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد.

مزایا را نشان دهید:

به جای اینکه مشخصات محصول یا سرویس خود را لیست کنید، بهتر است که مزایای این محصول را مشخص کنید. به خواننده بگویید که دستاورد شما چرا از دیگر رقبا بهتر است و چه چیزهایی بهتر است.

کوتاهی:

متن را کوتاه نگه ‌دارید. تا حد ممکن از اضافه حرف زدن خودداری کنید. اگر متن شما بیش از اندازه طولانی باشد، خواننده معمولی خود را از دست خواهید داد.

نمایش شخصیت:

شخصیت خود و شرکت خود را در ایمیل نشان دهید. اگر شرکت و سرویس شما شوخ ‌طبع است، پس ایمیل شما هم باید شوخ‌ طبع باشد. اینگونه خواننده درک بهتری از فرهنگ کاری شما خواهد داشت.

اسپم نکنید:

نباید ایمیل ‌های شما تبدیل به اسپم شوند. منظور ما تنها استفاده از کلمات درست نیست، بلکه از میزان ارسال ایمیل است. زیاد ایمیل ارسال نکنید تا تبدیل به یک ایمیل اسپم نشوید.

پیشنهاد می کنم مقاله کسب درآمد از اینترنت با 24 ایده پولساز بدون نیاز به سرمایه زیاد را هم مطالعه کنید.

آیا می‌توان لیست ایمیل خرید؟

بله، شما می‌ توانید یک لیست ایمیل خریداری کنید اما به هیچ عنوان این کار را پیشنهاد نمی‌ کنیمحتی بسیاری از برنامه ‌های واسطه مربوط به ایمیل مارکتینگ، اجازه استفاده از لیست ایمیل خریداری شده را نمی ‌دهند.

لیست‌ های خریداری شده، به هیچ عنوان تأثیر مثبتی ایجاد نمی ‌کنند. اگر ایمیل ‌ها را به چنین لیستی ارسال کنید، بیشتر افراد لیست، ایمیل شما را به عنوان هرزنامه دریافت خواهند کرد. برخی از فیلتر های مشخص کردن هرزنامه، در صورتی که شخصی آن ایمیل را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کند، برای افراد دیگر نیز آن را به عنوان هرزنامه دسته بندی می‌ کنند.

به طور کلی با رعایت این سه قانون، احتمال قرار گرفتن در لیست هرزنامه را به کمترین مقدار ممکن می ‌رسانید:

  1. از لیست ‌های آماده ایمیل استفاده نکنید: این لیست ‌ها برای فروش یا کرایه ارائه می ‌شوند. چنین لیست ‌هایی را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی ‌کنیم.
  2. از کاربران برای ارسال ایمیل اجازه بگیرید: هر شخصی که ایمیل ‌های شما را دریافت می ‌کند باید از قبل مجوز انجام این کار را به شما بدهد.
  3. باید حتماً گزینه لغو اشتراک را در ایمیل ‌های ارسالی قرار دهید: با انجام این کار، اگر کاربری از دریافت ایمیل ‌های شما منصرف شود، به جای علامت زدن به عنوان هرزنامه، از گزینه لغو اشتراک استفاده می ‌کند.

شاخص‌ های ایمیل مارکتینگ:

یکی از مهم ‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌ سازی ایمیل‌ هاست.خوشبختانه اکثر سرویس‌ های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش ‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه ‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می ‌کنیم مهم ‌ترین‌ آن ها هستند:

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت ‌کننده ‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می ‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک ‌ها یا دکمه‌ های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده ‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل ‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل ‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌ شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می ‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عمل دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می ‌دهد.

حرف آخر:

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین و مقرون ‌به‌ صرفه ‌ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است که حتی در دنیای امروز با ظهور پلتفرم‌ های جدید، همچنان خوب جواب می ‌دهد. به کمک بازاریابی ایمیلی می توانید به خوبی به صورت دائمی با مخاطبان و مشتریان ‌تان ارتباط داشته باشید، آنها را در جریان جدید ترین اخبار بگذارید، برای آنها محتوای کاربردی و جذاب بفرستید و به مشتریان‌ تان پیشنهادت شگفت ‌انگیز ارائه کنید.

ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی دارد و اگر بتوانید به خوبی مخاطبان ‌تان را شناسایی کنید، می ‌توانید نرخ کلیک خوبی نیز بگیرید. این سیستم ارزان اگر به صورت حرفه ‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، می‌ تواند خروجی خوبی برای شما داشته باشد.

اگر تا به حال از ایمیل مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده نکرده اید، همین حالا اقدام کنید. در ضمن از نظرات شما در مورد این مقاله در انتهای همین صفحه بسیار استقبال خواهیم کرد. موفق باشید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ - رسانه غرفه

    […] مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، سئو (SEO) و بهینه سازی موتور های جستجو یا روش های سنتی تر […]

  2. نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟ - رسانه غرفه

    […] های تخفیف دار کنید. این کدها را می توانید از طریق ایمیل مارکتینگ و یا قرار دادن آن در شبکه های اجتماعی و… انجام […]