دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟


فاطمه عسکری 4 بهمن 1399 11 دقیقه مطالعه
iOS 14

در این مطلب قصد داریم به صورت ساده و روان به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟ پاسخ دهیم، ابزار ها و تکنیک های آن را بررسی کنیم و کاربرد های آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزار های دیجیتالی صورت می گیرد، گفته می شود. در واقع تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برند ها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.

امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و تمامی شرکت ها متوجه شده اند که برای موفقیت باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای آن برای جلب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند و برای این کار ناچار هستند که از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به صورت موثر استفاده کنند.

شرکت ها با استفاده از ابزار های مختلف مانند وب سایت، ایمیل، تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و… سعی می کنند رفتار مشتریان را تحلیل کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت کنند.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ:

دیجیتال مارکتینگ عبارتی است که استفاده از آن از اوایل سال ۲۰۰۰ عمومیت پیدا کرد؛ اما این مفهوم برای مدت زمانی خیلی بیشتر از این حرف ‌ها وجود داشته است. چیزی حدود ۱۰۰ سال قبل!

حدود ۱۵ سال بعد از ارسال اولین ­سیگنال های رادیویی توسط مارکونی، در زمستان سال ۱۹۱۰، برای اولین بار آوای موسیقی اپرای متروپلیتن از طریق سیگنال های رادیویی به گوش مردم رسید و همانطور که حدس می ‌زنید این اتفاق هیجان انگیز مردم را به خرید بلیت برای تماشای اجرا های بعدی ترغیب کرد.

به این صورت دیجیتال مارکتینگ متولد شد. بدون کوچکترین اثری از تلفن‌ های همراه هوشمند، اپلیکیشن‌ ها، فیس بوک و شبکه‌ های اجتماعی؛ خیلی زود صاحبین کسب و کار، متوجه قدرت رادیو برای افزایش فروش و کاربرد آن در بازاریابی شدند.

برخلاف چیزی که غالب افراد تصور می ‌کنند، دیجیتال مارکتینگ مترادف با بازاریابی اینترنتی نیست. دیجیتال مارکتینگ می ‌تواند هم آنلاین و هم آفلاین انجام شود.

دهه 90 در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آن‌ ها توجه کنید:

  • اولین استفاده از کلمه دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال: سال 1990
  • اولین موتور جستجوی لانچ شده به نام آرچی: سال 1990
  • اولین بنر اینترنتی قابل کلیک: سال 1994
  • اولین معامله بر بستر اینترنت: سال 1994
  • آغاز به کار یاهو: سال 1995
  • روی کار آمدن اولین شبکه اجتماعی با آدرس www.sixdegrees.com: سال 1997
  • تولد گوگل: 1998
  • آغاز به کار موتور جستجوی مایکروسافت: 1998

در سال 1990 تعداد محدودی از افراد به اینترنت دسترسی پیدا کردند. به مرور این تعداد افزایش یافته و در سال 1995 حدود 18 میلیون کاربر اینترنت وجود داشت. به این ترتیب کسب‌ و کار ها بر روی نرم ‌افزار های ارتباط با مشتریان یا CRM شروع به کار کردند تا بتوانند ارتباط خود را با مشتریان بالقوه و فعلی خود به خوبی مدیریت کنند.
در سال 1999 سایت salesforce اولین سیستم مدیریت مشتریان و ذخیره اطلاعات کاربران، رفتار آن ‌ها بر روی سایت و ردیابی کمپین ‌ها را به شکل (saas) ارائه داد. این نرم ‌افزار به عنوان نقطه مرکزی شکل ‌گیری آینده دیجیتال مارکتینگ شناخته می ‌شود.

پیشنهاد می کنم مقاله پرسونای مشتری چیست و چگونه باعث افزایش فروش می شود؟ را هم مطالعه کنید.

سال ‌های 2000 تا 2010 در تاریخچه بازاریابی دیجیتال

به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آن که در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ درج شده‌ اند توجه کنید:

  • اولین کمپین بازاریابی اینترنتی توسط Universal Music:  سال 2001
  • آغاز به کار لینکدین:  سال 2003
  • آغاز به کار وردپرس:  سال 2003
  • آغاز به کار جیمیل: سال 2004
  • آغاز به کار فیس ‌بوک: سال 2004
  • آغاز به کار یوتیوب: سال 2005
  • آغاز به کار توئیتر: سال 2006
  • آغاز به کار hulu:  سال 2008
  • آغاز به کار آیفون: سال 2007
  • آغاز به کار واتس‌اپ: سال 2009

در سال ‌های 2000 تا 2010 تغییرات اساسی در رفتار مشتریان به وجود آمد. با روی کار آمدن موتور های جستجو مانند گوگل و یاهو، مشتریان قبل ازخرید، در مورد کالای مورد نظر جستجو می‌کردند. این امر باعث سردرگمی دیجیتال مارکترها شده بود چرا که نمی ‌توانستند رفتار کاربران چگونه تغییر کرده است.

کمپانی‌ هایی مانند مارکتو مشکل سردرگم شدن مارکتر ها را به کمک اتوماسیون مارکتینگ تا حدودی حل کردند. به کمک ابزار هایی مانند مارکتو که نقش مهمی در تحول‌ های پیش ‌آمده در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ داشته ‌اند، امکان ردیابی کمپین ‌هایی که در چند کانال در حال اجرا هستند، به وجود آمد.

سال‌ های 2000 تا 2010 همچنین دوره تحول پلتفرم ‌های شبکه‌ های اجتماعی بود که در سال ‌های بعد منجر به ارائه خدمات شبکه‌ های اجتماعی از سوی بسیاری از کسب‌ و کار ها شد. همچنین به علت رواج گوشی‌ های هوشمند، دسترسی به اینترنت، شبکه ‌های اجتماعی و فروشگاه‌ های آنلاین افزایش بسیاری داشته و رفتار کاربران را تغییر داد.

در سال‌ های 2010 تا 2020 چه تحولاتی در دیجیتال مارکتینگ پیش آمد؟

به اتفاقات زیر و سال پیش آمدن آن که در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ درج شده ‌اند توجه کنید:

  • آغاز به کار اینستاگرام: سال 2010
  • کاهش چشمگیر تعداد بیننده‌ های تلویزیونی در میان جوانان: سال 2011
  • آغاز به کار اسنپ‌ چت: سال 2011
  • 64% درصد از تبلیغ‌ کننده‌ ها بودجه شبکه ‌های اجتماعی خود را افزایش دادند.
  • یکه ‌تازی آمازون میان فروشگاه‌ های اینترنتی: سال 2013
  • استفاده از گوشی ‌های هوشمند، استفاده از دسکتاپ را محدود کرد: سال 2014
  • رواج بازاریابی محتوایی: سال 2015

این دهه از تاریخچه دیجیتال مارکتینگ تغییرات بسیار سریعی را در میان کاربران به خود دید. تغییرات بسیار این دهه به علت رواج بسیار زیاد گوشی ‌های هوشمندی بود که زمان سپری‌ شده کاربران را در شبکه‌ های اجتماعی و فروشگاه‌ های اینترنتی و موارد دیگر افزایش داد. اپلیکیشن‌ ها به طور کامل هر‌جنبه ‌ای از زندگی بشر را در این دهه تحت تاثیر خود قرار دادند.
افزایش این زمان سپری ‌شده موجب شد بسیاری از کسب ‌و کار ها تمرکز ویژه‌ ای بر روی کانال ‌های آنلاین خود بگذارند. امروزه کسب‌ و کار ها به کمک تکنولوژی به شکل بهتری مشتریان هدف خود را تعیین می ‌کنند؛ با توجه به گروه سنی و تاریخچه جستجوهایشان و موارد دیگر این کار به خوبی توسط دیجیتال مارکترها انجام می ‌شود.

سال 2020

امروزه تاریخچه دیجیتال مارکتینگ به نقطه ‌ای از خود رسیده است که در اوج خود قرار دارد. آینده دیجیتال مارکتینگ به گونه ‌ای پیش ‌بینی می ‌شود که هوش مصنوعی تاثیر بسیاری بر روی آن بگذارد. بازاریابی اینترنتی به مرور به دنبال یافتن الگوها و تغییرات در داده‌ های جامع است و این امر به کمک هوش مصنوعی و توسعه زبان ‌های برنامه‌نویسی در حال انجام است.

تفاوت بازاریابی آفلاین (سنتی) با بازاریابی دیجیتال چیست؟

با اینکه بازاریابی سنتی هم ‌چنان هم برای برخی کسب و کارها جواب می ‌دهد، اما از آنجایی که این مدل بازاریابی محدودیت ‌های مختلفی داشت، خیلی زود بازاریابی دیجیتال با استقبال رو به ‌رو شد. اگر بخواهیم به مهم ترین تفاوت‌ های بازاریابی آفلاین با دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم، می‌ توانیم موارد زیر را اعلام کنیم:

  • همان ‌طور که گفتیم بازاریابی دیجیتال هر نوع فعالیت تبلیغاتی بر بستر دستگاه‌ های الکترونیکی و هوشمند و اینترنت است. در صورتی که در بازاریابی آفلاین از رسانه‌ های جمعی و سنتی استفاده می ‌شود.
  • بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی آفلاین تعاملی ‌تر و دوسویه است و امکان برقراری ارتباط دو طرفه میان تبلیغ‌ دهنده و مخاطبان وجود دارد.
  • شاید مهم ترین تفاوت این دو مدل بازاریابی در قابلیت سنجش و ارزیابی باشد. تمام فعالیت‌ های بازاریابی دیجیتال قابلیت اندازه‌ گیری دارند و می ‌توان آنها را با آمار ارائه و تحلیل کرد. در صورتی که در بازاریابی سنتی و آفلاین این اتفاق امکان‌پذیر نیست و در واقع بزرگترین مشکل این مدل بازاریابی همین است.
  • یکی دیگر از تفاوت‌ های این دو مدل بازاریابی، تنوع و تفاوت کانال ‌های توزیع محتواست که در بین فضای آفلاین و آنلاین متفاوت است.
  • در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از روش ‌ها و ابزار های مختلف آنلاین تلاش می ‌کنید پیام‌تان را به مخاطبان برسانید. به همین دلیل ممکن است با یک پیام ساده بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهید. اما در فضای آفلاین به دلیل محدودیت کانال ‌های توزیع محتوا ممکن است این اتفاق رخ ندهد.
  • کمتر این امکان وجود دارد در بازاریابی سنتی، محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شود، ولی یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که قابلیت وایرال شدن و پخش سریع دارند.
  • هزینه‌ های بازاریابی دیجیتال به مراتب از هزینه ‌های بازاریابی آفلاین کمتر بوده و اثر بخشی آن نیز در برخی موارد بیشتر است.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟

ابزار های دیجیتال مارکتینگ:

در دیجیتال مارکتینگ ابزار های زیادی وجود دارد که قصد داریم در مورد این ابزارها صحبت کنیم. در ادامه تمام ابزار ها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی می کنیم.

وب سایت مارکتینگ (Website Marketing):

وب سایت، اصلی ترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است. داشتن یک وب سایت زیبا و در عین حال ساده، می تواند مشتریان شما را به کسب و کارتان جذب کند. در واقع بدون داشتن وب سایت استفاده از دیگر ابزار های دیجیتال مارکتینگ بی معناست. شاید پیش خود بگویید ما نیاز به وب سایت نداریم و از طریق اینستاگرام قصد داریم فعالیت کنیم. بله از طریق اینستاگرام هم می توانید مشتریان دلخواه خود را جب کنید اما به هیچ وجه نمی توانید از دیگر ابزارهای دیجیتال مثل ایمیل مارکتینگ برای وفادار سازی آن ها و ارتباط مداوم با مشتریان خود استفاده کنید.

اینستاگرام یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ قوی برای جذب مشتریان است که حتما باید از آن استفاده کنید. اما فقط به عنوان یک ابزار می توانید از آن استفاده کنید. به روزی فکر کنید که این شبکه اجتماعی محبوب در کشور ما خارج از دسترس باشد. حال تکلیف مشتریانی که جذب کرده اید چیست؟

جدا از این مسائل، اگر وب سایت نداشته باشید مشتریان هدفمندی که قرار است از گوگل شما را پیدا کنند غیر ممکن می شود! گوگل یک منبع ارزشمند برای جذب مشتریان شماست که بدون داشتن وب سایت از آن محروم خواهید بود.

مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوتر های رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می ‌کنند.

نسبت تصویر و اندازۀ نمایشگر موبایل‌ ها با هم متفاوت است. اگر وب سایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق می ‌دهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت، بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.

به نظرم داشتن وب سایت برای تمام کسب و کار های آنلاین اجباری است. وب سایت شما اعتبار شماست. اگر وب سایتی نداشته باشید از دید مشتریان تان یک برند معتبر نخواهید بود! (اگر به دنبال ساخت یک وب سایت جذاب با قیمت مناسب هستید، می ‌توانید به قسمت طراحی سایت غرفه مراجعه کنید.)

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (SEO):

فرایند بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) به معنای دستیابی به رتبه­ های بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است که در نهایت منجر به افزایش ترافیک ارگانیک (یا رایگان) سایت شما می­ شود. کانال های مورد استفاده در این بخش عبارتند از : وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing):

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار مدتی است رواج یافته و به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است. در این شیوه از بازاریابی، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را از زبان افراد تاثیرگذار مطرح و معرفی می ‌کنند. اینفلوئنسرها به دلایل مختلفی در بین مردم مشهور هستند. بازیگران، ورزشکاران و سیاست مداران مشهور از افراد تاثیرگذار سنتی هستند.

در سال های اخیر  و گسترش شبکه های اجتماعی برخی از افراد با تولید محتوای جذاب و ارزشمند به مرور توانسته اند طرفدارانی را در شبکه های اجتماعی پیدا کنند. افرادی‌ که حسن شهرت دارند و طرفداران زیادی را در شبکه های اجتماعی جذب کرده اند، از جدیدترین گروه اینفلوئنسرها هستند. کسب و کار ها با پرداخت هزینه یا ارائه رایگان محصولات و خدمات خود به این افراد، از آن ها می‌ خواهند در کانال های مختلف ارتباطی به ویژه صفحات خود در شبکه های اجتماعی در مورد مزایای محصولات آن ها مطلب منتشر کنند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing):

خلق و ارتقای محتواهای ارزشمند با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، جذب مشتریان فعلی و  بالقوه را بازاریابی محتوا می گویند. نیاز، سبک زندگی مخاطبان و ویژگی ها و لحن برند خود را مشخص کنید و با توجه به این موارد، اقدام به تولید محتوای با کیفیت کنید.

کارآمدی این رویکرد برای کسب و کار های بی شماری ثابت شده است. از جمله کانال های ارتباطی مورد استفاده در این بخش می توان به پست های وبلاگ ها، کتاب های الکترونیک، اینفوگرافیک ها و بروشورهای آنلاین اشاره کرد. (برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا، پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟ را مطالعه کنید.)

بازاریابی شبکه­ های اجتماعی (Social Media Marketing):

به فرایند ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه ­های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و جذب مشتری برای کسب و کار، بازاریابی شبکه ­های اجتماعی می گویند. کانال های مورد استفاده در این شکل بازاریابی، فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، پینترست هستند.

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC):

به راهکار جذب ترافیک به وب سایت از طریق پرداخت به ناشران به ازای هر بار کلیک تبلیغ شرکت در سایت ناشر، پرداخت به ازای کلیک می گویند. این روش در واقع نوعی تبلیغات آنلاین محسوب میشود که افراد را به صفحات فرود سایت فرا میخواند.
یکی از متداول ترین روش های پرداخت به ازای کلیک، گوگل ادوردز (Google Ad Words) است که به شما این امکان را می دهد که با پرداخت مبلغی به ازای هر کلیک، در جایگاه های بالاتری در نتایج سرچ گوگل ظاهر شوید .

پست های حمایتی در لینکدین یا تبلیغات پرداختی در فیسبوک از جمله انواع دیگر PPC هستند.

رپورتاژ آگهی (Advertorial):

رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته می ‌شود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری (و با لحنی بی ‌طرف) به مخاطبان عرضه می ‌شود؛ به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی آن نشده و تصور می‌ کند در حال مطالعه یک مطلب عادی است. این بی‌طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می‌ شود.

در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکت ‌ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب‌ و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می‌ کنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاری‌ ها، وب‌ سایت ‌های معتبر و مرتبط با کسب‌ و کار برند ارائه می ‌شود. سپس، این سایت ‌ها مقاله را با دریافت پول منتشر می ‌کنند.

استفاده از رپورتاژ آگهی هم به برندسازی کمک زیادی می‌ کند و هم به جهت بک ‌لینک ‌هایی که دریافت می ‌کنید، روی سئوی سایت‌تان تاثیر خوبی دارد.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing):

بازاریابی وابسته نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به ازای تبلیغ و ارتقای محصولات و خدمات دیگری در وب سایتتان، کمیسیون دریافت می کنید. به عنوان مثال پست کردن لینک های وابسته به اکانت های شبکه های اجتماعی شرکت، یک نوع بازاریابی وابسته است.

تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising):

تبلیغات بومی یا همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که به شکل محتوا در پلتفرم در کنار سایر محتوا های غیر پرداختی ظاهر می شوند. به عنوان مثال یکی از انواع تبلیغات همسان، پست های دارای اسپانسر هستند. ولی بسیاری از افراد، تبلیغات در شبکه ­های اجتماعی مانند تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام را نیز در این دسته قرار می دهند.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation):

منظور از اتوماسیون بازاریابی نرم ­افزار هایی است که با هدف اتوماتیک و خودکار کردن فعالیت های بازاریابی به وجود آمده اند. بسیاری از دپارتمان های بازاریابی می بایست وظایف تکراری مانند بازاریابی ایمیلی، شبکه اجتماعی و دیگر فعالیت های مربوط به وب سایت خود را خودکار کنند.
از جمله وظایفی که می توان با استفاده از اتوماسیون بازاریابی انجام داد عبارتند از : ایمیل خبرنامه، برنامه ریزی پست ها در شبکه های اجتماعی، به روزرسانی لیست مخاطبان و ردگیری و گزارش دهی کمپین ها.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing):

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده می­ کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ یک محتوا، تخفیفات یا رویدادها مورد استفاده قرار می­ گیرد و همچنین شامل لینکی است که مردم را به وب سایت کسب و کارها هدایت می کند. از جمله ایمیل هایی که می توان در کمپین های ایمیل مارکتینگ ارسال کرد عبارتند از:

  • خبرنامه برای خوانندگان وبلاگ
  • ایمیل های پیگیری برای بازدید کنندگان وب سایت که چیزی دانلود کرده اند
  • ایمیل های خوشامدگویی برای مشتری
  • تخفیفات مناسبتی برای اعضای وفادار
  • ایمیل ها و نکات سریالی برای جذب و نگهداری مشتریان

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing):

همین الان به سایت آپارات سر بزنید و ویدئو های تبلیغاتی که در آن وجود دارد را ببینید. بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.

درک این مسئله بسیار آسان است. اگر من جلوی ویدئو ظاهر می شدم و با شما رو در رو صحبت می کردم چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما بیشتر به من اعتماد می کردید. حس بهتری نسبت به من در شما ایجاد می شد. دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد.

پیشنهاد می کنم مقاله قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ را هم مطالعه کنید.

یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا، ویدئو مارکتینگ است. محتوا های ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت، ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

در دیجیتال مارکتینگ هم همینطور است. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید، مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.

روابط عمومی آنلاین (Online PR):

روابط عمومی آنلاین عمل تامین امنیت به دست آمده از پوشش آنلاین به وسیله نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است ولی در محیط مجازی شاهد آن هستیم.

برخی از کانال هایی که تلاش های روابط عمومی آنلاین را حمایت می کنند عبارتند از : تماس با خبرنگاران از طریق رسانه های اجتماعی، تعامل با بررسی ها و مقالات آنلاین مربوط به شرکت در فضای مجازی مثل کامنت گذاشتن و درج نظرات و کامنت در وبسایت یا وبلاگ خود شرکت.

بازاریابی تلفنی:

بازاریابی تلفنی را می‌ توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. بازاریابی با استفاده از تلفن ‌های همراه (هوشمند) و با استفاده از تلفن ‌های عادی.

اگر برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق تلفن ‌های هوشمند در بستر اینترنت اتفاق بیافتد، مثلا در اینستاگرام و سایر شبکه‌ های اجتماعی، این شکل از دسترسی به افراد در حوزه بازاریابی آنلاین و موبایل مارکتینگ معنا پیدا می‌ کند؛ اما اگر از ابزار هایی مانند اس ‌ام ‌اس یا تماس صوتی استفاده کنیم، فعالیت‌ های ما به بخش آفلاین دیجیتال مارکتینگ مربوط خواهد شد. دراینجا منظورمان از بازاریابی تلفنی، برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان بدون استفاده از اینترنت است.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing):

به دلیل استفادۀ غلط برخی کسب‌ و کار ها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) این تصور به وجود آمده است که فرستادن پیامک‌ های تبلیغاتی کاری بیهوده است و دیگر مردم به اس ‌ام‌ اس ‌های تبلیغاتی توجهی نشان نمی ‌دهند.

خب این تصور کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی فوق‌ العاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه می‌ دهد یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوه‌ های زود بازده و کم‌ هزینه در بازاریابی است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش، غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.

بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمی ‌خواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.

حرف آخر

در تعریف ساده، دیجیتال مارکتینگ برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق ابزارهای دیجیتال است. اگر انتقال پیام به مخاطب در بستر اینترنت اتفاق بیافتد، فعالیت ‌های ما در حوزه بازاریابی آنلاین جای می‌ گیرند. اگر بدون استفاده از اینترنت (مثلا تبلیغات تلویزیونی) به برقرای ارتباط با مخاطبان اقدام کنیم، از زیر شاخه آفلاینِ بازاریابی دیجیتال استفاده کرده ‌ایم.

استفاده همزمان از تبلیغات آنلاین و آفلاین، به خصوص هنگام طراحی کمپین می ‌تواند اثر بخشی فعالیت ‌های شما را دو چندان کند؛ تا جایی که در بسیاری از کمپین ‌ها، استفاده از تبلیغات پرینتی نیز می‌ تواند کمک آفرین باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. آشنایی با انواع استراتژی های قیمت گذاری برای فروش بیشتر - رسانه غرفه

    […] […]

  2. بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟ - رسانه غرفه

    […] […]