ترفند های سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل


فاطمه عسکری 30 دی 1399 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

زمانی که برای کسب و کارتان یک وب سایت راه اندازی می کنید، دغدغه های تازه ای به بیزینس تان اضافه می شود. اینکه ساختار سایت چگونه باشد؟ چطور در لیست نتایج جستجو در صفحه اول دیده شوید؟ چطور سایت را بهینه کنید؟ و از این قبیل موارد… بسیاری از این دغدغه ها مستقیماً با بحث ارتقا سئو سایت ارتباط دارند. یعنی هر راهکاری که منجر به بالا بردن امتیاز شما در گوگل شود. در این مقاله می خواهیم چند نمونه از ترفند های سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

SEO چیست؟

سئو به معنای بهبود محتوا و عملکرد وب سایت مطابق استاندارد های گوگل جهت افزایش رتبه وب سایت در موتور جست و جوی گوگل و در نهایت افزایش بازدید وب سایت است. استاندارد های گوگل به طور مداوم به سمت فاکتور های انسانی که همان کاربران گوگل هستند، حرکت کرده است. گوگل همواره سعی در ارائه بهترین پاسخ در کمترین زمان ممکن به کاربران خود را دارد و سایت هایی که بتوانند خود را به این سطح نزدیک کنند، شانس بالاتری برای کسب رتبه های برتر گوگل خواهند داشت. به طور کلی برای موفقیت در سئو نیاز به محتوای جامع، ارجاع از معتبرترین منابع و یک طراحی سایت عالی است.

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتور های جستجو، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتور های جستجو و جذب بازدید کنندگان بیشتر از این طریق انجام می گیرد. فاکتور های زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات به کار رفته در متن و محتوا تا لینک‌ های ورودی به سایت شما از سایت ‌های دیگر.

اگر بخواهیم سئو را در کوتاه ترین و کامل ترین جمله تعریف کنیم، می توان گفت:
سئو یعنی یافتن ارزشمند ترین کلمات کلیدی، هدف گذاری کلمات کلیدی انتخابی در مناسب ترین صفحات و قرارگیری این صفحات در رتبه های تاپ گوگل.

هدف نهایی سئو چیست؟

با توجه به تعریف سئو، قرارگیری وب سایت شما در صدر نتایج گوگل با کلمات کلیدی مناسب، می تواند ترافیک هدفمند و بسیار ارزشمندی به سمت وب سایت شما هدایت کند و در نهایت منجر به افزایش فروش و درآمد وب سایت شما شود.

اهمیت افزایش سئو سایت در چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتور های جستجوی اصلی مانند گوگل پیدا می کنند؛ از این رو سئو، کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه بر این، موتور های جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها به دنبالش هستند. به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر اهمیت سئو سایت را دوچندان خواهد کرد. کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتور های جستجو اهمیت بالایی دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل می تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند.

مزایای سئو و بهینه سازی سایت:

  •  افزایش فضای رقابتی نسبت به همکاران خود در اینترنت
  •  تأثیر مثبت در تجارت الکترونیکی به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی جهت کسب و کار
  •  بالاتر بودن در جستجوی کلمات کلیدی نسبت به سایت های دیگر در گوگل
  •  افزایش بازدید ورودی به سایت با کلمات کلیدی ارزشمند
  •  افزایش اطمینان بیشتر به کاربران در بالاتر بودن جستجو در گوگل
  •  افزایش فروش اینترنتی
  •  کاهش هزینه های تبلیغات جانبی
  •  استفاده بهینه از زمان و فرصت برای تبلیغ با ماندگاری بالاتر

پیشنهاد می کنم مقاله گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟ را هم مطالعه کنید. 

ترفند های سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل

راهکار های بهبود سئو سایت

ارتقاء رتبه سایت با تکنیک های مختلفی قابل انجام است. چند روش تاثیر گذار در این مقاله آموزشی جهت ارتقاء رتبه سایت آمده است:

انتخاب URL مناسب

قبل از اینکه وب سایت یا صفحه خود را ایجاد کنید، باید اول از همه URL آن را تعیین کنید. URL یا همان نام دامنه، در واقع همان چیزی است که کاربران آن را تایپ می کنند تا وارد صفحه سایت شما شوند. صفحه ای که در هنگام تایپ URL به کاربران نمایش داده می شود، در واقع خیلی مهم است که به راحتی نوشته و حفظ شود. به کار بردن کلمه کلیدی در URL، یکی از عوامل مهم ارتقا رتبه سایت است.

به عنوان مثال، ما یک مقاله داریم با عنوان ” قیف فروش یا Sales Funnel چیست و چه کاربردی دارد؟ ” کلمه کلیدی ما در این صفحه قیف فروش است. از این رو ما سعی کرده ایم که در تمامی مکان های لازم این کلمه را به کار ببریم که یکی از این مکان ها، قسمت آدرس صفحه است. بنابراین ما آدرس صفحه را به صورت https://qorfe.com/blog/2021/01/18/what-is-a-sales-funnel-and-what-is-it-used-for انتخاب کرده ایم. نکته خیلی مهم این است که سعی کنید، معادل انگلیسی کلمه کلیدی اصلی را در URL به کار ببرید نه فارسی و نه فینگلیش آن، تا بتوانید تاثیر بیشتری را در ارتقا رتبه سایت ایجاد کنید.

انتخاب title و متا تگ توضیحات مجزا برای هر صفحه

هر صفحه دارای یک موضوع و عنوان خاص است که محتویات داخلی در مورد آن توضیح می دهند. عنوان یکی از مهم ترین موارد ارتقا رتبه سایت است. عنوان را تحت متا تگ title می شناسیم، در واقع همان تب بالای مرورگر است که با قرارگیری اشاره گر ماوس، محتویات داخلی آن کاملا نشان داده می شود. این نوع عنوان با عنوان داخلی و اصلی محتوا که اصولا تگ h1 است متفاوت است اما اصولا متن آن ها یکی هستند و توصیه می شود که حتما کلمه کلیدی اصلی در آن ها استفاده شود.

متا تگ دیگر، تگ description است که همان تگ توضیحات خودمان است. این تگ برای گوگل امروزه خیلی اهمیت دارد و در خصوص صفحه، توضیحاتی می دهد. پس از عوامل مهم دیگر ارتقا رتبه سایت است. بهتر است که حدود دو بار کلمه کلیدی اصلی نیز در آن به کار رود.

انکر تکست

انکر تکست ها یکی از بهترین راه های ارتقا رتبه سایت در گوگل هستند که امروزه توجه بسیاری به آن ها می شود. انکر تکست در واقع متنی لینک شده است که کاربر را به صفحه دیگر که مرتبط با موضوع آن مقاله یا عبارت لینک شده است، هدایت می کند. در واقع انکرتکست ها راهی موثر برای ایجاد ارتباط بین صفحات هستند.

نکته مهم در استفاده از انکرتکست ها، استفاده از کلمات کلیدی است که به صفحه مورد نظر لینک داده می شود. مثلا ما عبارت انکر تکست را لینک داده ایم. این عبارت باید به صفحه ای هدایت شود که کلمه کلیدی آن صفحه، انکر تکست است وگرنه تاثیری که باید برای شما داشته باشد را نخواهد داشت. این ارتباط داخلی بین صفحات باعث ارتقا رتبه صفحه و در کل ارتقا رتبه سایت می شود.

ALT برای تصاویر

بیشتر راهکار هایی که برای ارتقا سئو گفته می شود در حوزه متن است. اما این طور نیست که موتور های جستجو فقط متون را در سایت شما بررسی کنند. تصاویر هم نقش به سزایی در امتیاز منفی یا مثبت برای سایت شما دارند. برای مثال تصور کنید شما هیچ اهمیتی به سایز عکس آپلود شده روی سایتتان ندهید. اینکه حجم تصاویر چقدر زیاد باشد. همین می تواند یک امتیاز منفی بزرگ برای لود و سرعت سایت باشد. از طرف دیگر از تصاویر مناسب و با روش های درست استفاده کنید. همین عکس ها می توانند در بالا رفتن امتیاز شما در گوگل موثر باشند.

هر تصویری در سایت دارای تگی است به نام Alt. این تگ که در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و دروپال به صورت یک ویژگی به تصویر اختصاص داده می شود، نوشته جایگزینی است که در صورت لود نشدن تصاویر به هر دلیلی، جایگزین آنها خواهد شد. از طرف دیگر تصاویری که در تگ متن جایگزین خود از کلمات کلیدی هم استفاده کرده باشند، توسط گوگل دیده می شوند و چه بسا در قسمت تصاویر جستجو شده در صفحه نتایج دیده شوند.

نکته مهم: شما نیازی به نوشتن متن alt برای تصاویری که صرفا کاربردی و یا مرتبط با طراحی هستند، مانند یک تصویر پس زمینه که فقط شکل است، ندارید. اگر تصویر هیچ ارتباطی با موضوع سایت شما ندارد، شما می توانید متن alt را قرار ندهید.

ساختار سایت

هر صفحه در وب سایت شما باید یک عنوان، زیرعنوان و غیره داشته باشد. هنگامی که موتور های جستجو وب سایت شما را اسکن می کنند، اگر برای آنها سلسله مراتب متن را توضیح دهید، محتوای شما را بهتر درک می کنند. بخش مهم مربوطه عنوان صفحه شما است و شما باید آن را H1 (در ویرایشگر متن) تعریف کنید. H1 باید محتوای صفحه توصیفی باشد و نباید بیش از یک H1 در هر صفحه داشته باشید. بعد از H1 شما میتوانید از H3 ، H2 و غیره استفاده کنید. هر چه ساختار متن شما واضح تر باشد، موتورهای جستجو ساده تر محتوای سایت شما را هضم خواهند کرد.

ایجاد پروفایل در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به قدری در میان کاربران دنیای وب نفوذ داشته اند که استفاده مناسب از آن ها را می توان یکی از راه های مفید برای بهینه سازی سایت معرفی کرد. لینک دهی از شبکه های اجتماعی مختلف به سایت و ورود کاربران به سایت از طریق این لینک ها، سیگنال های مثبتی به موتور های جستجو ارسال می کند.

نامگذاری فایل ها

فایل های بارگذاری شده در وب سایت شامل فرمت های مختلفی از قبیل فیلم، عکس، صوت و کتاب های الکترونیکی هستند. برای این فایل ها نام مناسبی انتخاب کنید. مثلا اگر مقاله ای با عنوان سئو نوشته اید و در آن از عکس استفاده کرده اید، به جای نام آن عکس، از یک نام متناسب با کلمه کلیدی استفاده کنید. با این کار رتبه بهتری به دست می آورید.

لینک های تبلیغی موجود بر روی سایت

استفاده بیش از حد از تبلیغات در صفحات مختلف سایت سبب ایجاد مشکلات متعدد در ایندکس شدن سایت شما خواهد شد. تا حد امکان از لینک های تبلیغی و تبلیغات بسیار محدود در سایت خود استفاده کنید.

لینک های شکسته

اگر لینک هایی در صفحات سایت شما وجود داشته باشد که به هیچ جا متصل نیستند، گوگل این را برای شما امتیازی منفی در نظر می گیرد و با زیاد شدن این لینک های نامعتبر، سایت شما را از نتایج حذف می کند و از اعتبار سئو آن می کاهد. زیرا گوگل اعتقاد دارد که یک سایت زمانی ارزشمند است که مرتب به روز رسانی شود و لینک های شکسته به دلیل عدم به روز رسانی سایت است.

فشرده سازی فایل ها و کدهای سایت

فشرده سازی یا Minify کردن فایل های css ، html و جاوا اسکریپت، موجب کاهش فاصله ها و خطوط اضافی در میان کد های سایت می شود و رعایت آن باعث بالابردن سرعت خوانایی سایت توسط ربات های گوگل خواهد شد.

سرعت صفحه

گوگل بارها و بارها اعلام کرده است که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی سایت است اما هنوز بسیاری از وب سایت ها این موضوع را رعایت نمی کنند. هدف گوگل یا دیگر موتور های جستجو این است که جستجوگر دقیق ترین نتایج را در سریع ترین زمان برای کاربران فراهم کند.  وب سایت های سریع باعث بهبود تجربه کاربر و تشویق بازدید کننده به برگشت دوباره به سایت می شوند. به علاوه وب سایتی که کمتر از 4 ثانیه بارگذاری می شود، احتمالات زیر را بیشتر می کند:

  • رتبه بهتر در نتایج جستجو
  • دریافت بازدید بیشتر صفحه به ازای هر کاربر
  • رضایت بازدید کننده از وب سایت

به روز رسانی وب سایت

سعی کنید حتما سایت خود را در یک سیکل زمانی مشخص به روز رسانی کنید. به عنوان مثال هفته ای یکبار در سایت مقالات جدید و اخبار مرتبط به زمینه شغلی خود را بارگذاری نمایید. کیفیت مقالات و صفحات وب سایت شما بسیار مهم است و تاثیر بسیاری در رنک وب سایت شما در موتور های جستجو خواهد گذاشت.

ریسپانسیو کردن قالب سایت

ریسپانسیو بودن ساختار سایت سبب تشویق بیشتر کاربران موبایلی به مراجعه به سایت شما خواهد شد. با توجه به افزایش بسیار زیاد کاربران گوشی هوشمند و تبلت، اهمیت دادن به این کاربران و رعایت ساختار ریسپانسیو برای سایت، به یکی از فاکتور های مهم گوگل برای بالا بردن رتبه سایت در میان نتایج خود شده است.

استفاده از محتوای تصویری مانند اینفوگرافی و ویدئو در سایت

ویدئو های جذاب و همچنین اینفوگرافی های با کیفیت، از مواردی هستند که می توانند مدت زمان مادگاری در سایت را به طور مناسبی افزایش دهند. مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت یکی از فاکتور های مدنظر گوگل برای رتبه بندی سایت ها است.

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تکنیک های کاربردی برای بالا بردن رتبه سایت را به شما معرفی کنیم. اگر شما روش دیگری میشناسید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. بیزینس پلن (Business Plan) چیست و چگونه یک بیزینس پلن طراحی کنیم؟ - رسانه غرفه

    […] می کنم مقاله ترفند های سئو برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج گوگل را هم مطالعه […]

  2. بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟ - رسانه غرفه

    […] مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و سئو تاثیرگذار […]