بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟


فاطمه عسکری 8 بهمن 1399 13 دقیقه مطالعه
iOS 14

در این مقاله جامع به صورت مفصل به شما می گوئیم که بازاریابی محتوا چیست و بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟

همه ما می ‌دانیم که اینترنت دیگر مثل گذشته که بیشتر جنبه سرگرمی، اطلاع‌رسانی و … داشت، نیست و حالا به یکی از معتبرترین روش های کسب درآمد در دنیا تبدیل شده است. دنیای جدید ما دیگر مثل قدیم که تجارت ‌ها همگی حالت فیزیکی داشتند، نیست و این نوع تجارت‌ های قدیمی‌‌ با گسترده‌ تر شدن بازاریابی دیجیتالی در حال کمرنگ ‌تر شدن هستند.

اما تجارت ‌های بزرگی که در این مسیر قدم برداشته ‌اند، چطور توانستند کسب و ‌کار خود را از طریق اینترنت و بازاریابی آنلاین متحول کنند؟ خوشبختانه اینترنت بستری گسترده از ابزار های گوناگون را فراهم کرده است تا به کمک آن ها بتوانید مخاطبین بیشتری جذب کرده و در نهایت از آنها مشتریان ثابت بسازید. روش ‌های گوناگونی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد.

بازاریابی محتوا از آن دسته بازاریابی‌ هایی است که نه تنها تأثیر شگفت ‌انگیزی در پیشرفت تجارت شما خواهد داشت، بلکه بازه تأثیر گذاری آن به نسبت برخی دیگر از انواع بازاریابی، طولانی ‌تر و حتی در مواقعی همیشگی می ‌باشد. این یعنی شما در صورتی که به درستی از بازاریابی محتوا استفاده کنید، جذب مخاطبین و مشتریان خود را تضمین کرده اید. با ما همراه باشید تا در‌این ‌باره بیشتر بدانید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از شیرین ترین و جذاب ترین روش های بازاریابی می باشد. دنیای کسب و کارها در دستان بازاریابان محتوا است و محتوا، شاه کلید تمام معادلات بازاریابی می باشد.

بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از روش های بازاریابی، برندینگ و جذب مخاطب با استفاده از تولید و نشر محتواست. در حقیقت بازاریابی محتوا نوعی از روش های بازاریابی است که باعث جذب بیشتر مشتریان از طریق تولید محتوا می شود.

بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و باید در استراتژی بازاریابی کسب وکار ها لحاظ شود. بازاریابی محتوا بدون محتوای باکیفیت، اثر بخش نخواهد بود. کیفیت محتوای تولید شده، بر روی بسیاری از روش‌ های بازاریابی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و سئو تاثیرگذار است.

محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی

محتوای متنی

به تولید و انتشار محتوا به صورت نوشتاری، محتوای متنی می گویند. محتوای متنی یکی از رایج ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش از تولید محتوا، افزایش مخاطب وب سایت از طریق سئو و موتور های جستجو می باشد.

محتوای تصویری

محتوای تصویری به معنی تولید محتوا و رساندن مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. تولید محتوای تصویری از  قدیمی ترین روش های تولید محتوا در تاریخ است که با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد چشم گیری در اثر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به سایر روش های تولید محتوا داشته است.

 محتوای ویدئویی

هر محتوایی که به صورت فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد، محتوای ویدئویی نامیده می شود. محتوای ویدئویی یکی از بهترین و مدرن ترین روش های بازاریابی محتوا است اما معمولا هزینه بسیار سنگینی دارد. از بارزترین نوع بازایابی محتوای ویدئویی می توان به تبلیغات در تلویزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.

پیشنهاد می کنم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟ را هم مطالعه کنید.

تاریخچه بازاریابی محتوا:

در سال 1895، جان دیر به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی، راه‌ سازی و معدنی بیش از 1.5 میلیون نسخه از مجله و دفترچه عرفی ماشین آلات خود را در 40 کشور جهان در اختیار مشتریان خود قرار داد.

در سال 1900، میشلن، شرکت لاستیک سازی، دفترچه‌ ای 400 صفحه ‌ای با جلد قرمز رنگ را در اختیار مشتریان خود قرار داد که به راهنمایی رانندگان برای برطرف کردن اشکالات احتمالی اتومبیل‌ های خود بپردازند.

در سال 1904، ژل او کتاب آشپزی را چاپ و به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار داد که توانست به کمک این کمپین، به فروشی بالغ بر 1 میلیون دلار تا سال 1906 برسد.

بازاریابی محتوا چطور می تواند کسب و کار اینترنتی ما را دگرگون کند؟

مراحل بازاریابی محتوا:

برنامه ‌ریزی

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو بپردازید تا متوجه شوید که چه محتوایی برای کسب ‌و کار شما مفید و جذاب محسوب می شود. سپس باید به دنبال ایده ‌پردازی محتوایی بروید. برای این منظور بهتر است که یک جلسه طوفان مغزی برگزار کنید تا همه ایده ‌ها استخراج شوند و بهترین آن ها را اجرایی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایده‌ های استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید.

تولید محتوا

در این مرحله لازم است که مستقیما وارد عمل شوید و به تولید محتوا بپردازید. فراموش نکنید که این مرحله، زمان زیادی از شما در این دوره می ‌گیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن باشید. توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامه ‌ای که در مرحله اول فراهم کرده ‌اید، محتوای کسب ‌و کار خود را تولید نمایید.

بهینه ‌سازی

با اشتراک‌ گذاری مطالب خود در شبکه‌ های اجتماعی و بررسی رفتار مخاطبان، علاقمندی مخاطبان خود به محتوای تولید شده را دریابید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطبان هدف ‌تان بهینه‌ سازی کنید. در این مرحله آنالیز محتوا هم می تواند به شما کمک کند تا محتوای بهتری تولید کنید.

توزیع و پخش محتوا

در این مرحله لازم است که محتواهای خود را در همه جا پخش کنید. از شبکه‌ های اجتماعی گرفته تا وب‌ سایت ‌هایی که در قبال هزینه‌، این کار را برای شما انجام می‌ دهند و می ‌توانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که فقط کانال ‌های باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.

آنالیز

در آخرین مرحله، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزار های آنالیز، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتوا بهترین بازخورد ممکن را در کانال‌ های مورد نظرتان داشته‌ است؟ همچنین باید بازخورد محتواها را از کانال‌ های جداگانه مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب‌‌ های شما در دوره‌ های بعدی هوشمندانه ‌تر باشد.

راه های آنالیز و بررسی تأثیرات بازاریابی محتوا:

  • استفاده از ابزار های آنلاین برای بررسی وضعیت لینک های ورودی و خروجی
  • چک کردن نرخ خروج کاربران (Bounce Rate)
  • بررسی معیارها و مقادیر تعامل کاربران با استفاده از نظرسنجی ها، رأی گیری ها، نظرات، پیشنهادات و …
  • بررسی وضعیت “بازگشت سرمایه گذاری”
  • مشاهده تعداد آی پی ها و بازدید های روزانه، هفتگی و ماهیانه
  • آنالیز و مقایسه وضعیت قبل و بعد سایت به کمک آنالیزور هایی همچون Google Analytics

دلایل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا:

1.  ایجاد اعتماد در بازدید کنندگان

هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه می ‌دهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آن ‌ها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان به‌طور مداوم محتوای یک برند را می‌ خوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از ‌لحاظ اعتبار، بلکه از‌‌ لحاظ علاقه نیز تغییر خواهد کرد.

2. آگاهی از برند  (Brand Awareness)

یکی از رایج‌ ترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولید شده را ببینند و نسبت به آن عکس ‌العمل نشان دهند. این موضوع، نشان‌ دهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتوا های مرتبط با این هدف، می ‌توانند در قالب‌ های زیر ایجاد شوند:

  • ویدئو های سرگرم‌ کننده و جذاب
  • ایبوک‌ و وبینار
  • اینفوگرافیک‌

اندازه ‌گیری این هدف بسیار سخت است. با ‌این ‌وجود، با تلفیق یک سری داده ‌ها و معیار ها با یکدیگر، می‌ توان میزان آگاهی از برند را اندازه‌ گیری کرد:

  • اندازه‌ گیری نرخ رشد از طریق نظرسنجی
  • اندازه‌ گیری ترافیک وب‌ سایت
  • اندازه ‌گیری میزان جستجو‌ های صورت گرفته
  • اندازه‌ گیری تعداد منشن‌ های نام برند در شبکه ‌های اجتماعی

3. بهبود سئو (SEO)

با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وب ‌سایت شده و میزان ترافیک افزایش می ‌یابد. الگوریتم موتور های جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما به‌ صورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلید واژه‌ های مناسب ایجاد می ‌کنید و محتوای خود را به‌ روز رسانی می‌ کنید، در موتور های جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) می ‌شود.

4. تولید Lead یا سرنخ بازاریابی

ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسب ‌و کار است، اما شاید مهم ترین هدف اغلب کسب‌ و کارها، تولید lead به‌ عنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث می ‌شود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسب ‌و کار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وب ‌سایت و وبلاگ به Lead و در‌نهایت پرورش leadها در چرخه خرید و تبدیل آن‌ ها به خریدار، یکی از مهم‌ ترین اهداف بازاریابی محتوا است.

مهم ‌ترین شاخص ‌هایی که بازاریابان برای ارزیابی این هدف مورد‌ بررسی قرار می ‌دهند، شامل موارد زیر می ‌شود:

  • تعداد lead های ایجاد شده توسط محتوا های مورد نظر
  • نرخ همگرایی صفحات فرود

5. جذب مخاطبین ایده‌ آل

Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می ‌کنند، اما lead های بی ‌کیفیت شما را به جایی نمی ‌رساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسب‌ و کار و زمینه تخصصی شما علاقه‌ مند هستند، محتوای شما را دنبال می ‌کنند.

بنابراین، کسانی که درباره کسب ‌و کار شما در مرورگر جستجو می‌ کنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم مورد ‌نظر، ثبت ‌نام می ‌کنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آن ‌ها سرمایه‌ گذاری کنند.

پیشنهاد می کنم مقاله کسب درآمد از اینترنت با 24 ایده پولساز بدون نیاز به سرمایه زیاد را هم مطالعه کنید.

6. تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead

lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Customer journey)، شامل 5 مرحله اصلی است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری، به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک می ‌کند.

1. مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راه‌ حل، در گوگل جستجو می‌ کند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا می‌ کند و شروع به خواندن محتوای مربوطه می‌ کند. سپس، برای اطلاع دقیق ‌تر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود می ‌کند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده‌ و اعتماد مخاطب را جلب کرده‌ اید.

2. مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راه‌ حل مشکل خود را ارزیابی می‌ کند و تعدادی از ویدئو های شما را تماشا می ‌کند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما می ‌تواند مشکلش را حل کند.

3. مرحله تصمیم ‌گیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابی‌ های مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما می ‌گیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.

4. نگاهداری: کاربران در این مرحله از پیشنهادات و تجربه های شما راضی هستند، بنابراین برای کار های بیشتر باز می‌ گردند.

5. وفادار سازی: در این مرحله نام تجاری شما آنقدر ارزشمند است که آنها با وفاداری مدام، شما را نسبت به رقبا انتخاب می‌ کنند.

7. اشتراک‌ گذاری محتوا توسط بازدید کنندگان

یکی از بهترین راه‌ های افزایش دیده شدن، اشتراک ‌گذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراک‌ گذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراک ‌گذاری ممکن است به ‌صورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.

8. دلیل قانع ‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌ سایت شما

کدام کسب‌ و کار از بازدید های مجدد کاربران، سود نمی ‌برد؟ اغلب مردم به وب‌ سایت‌ هایی بازمی‌ گردند که می‌ شناسند و اعتماد دارند. زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد می ‌کنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار می ‌شود و به یک منبع قابل ‌اعتماد تبدیل می ‌شوید.

تولید محتوای مفید و جذاب به‌ صورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدید کنندگان برای دریافت مطالب مفید می ‌شود. استراتژی‌ هایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسب ‌و کار شما خواهد بود.

9. هم ‌راستا با سایر استراتژی ‌های بازاریابی

 محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژی ‌های بازاریابی نیز مهم تلقی می ‌شود. به‌عنوان مثال، بهینه‌ سازی موتور های جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی از‌جمله استراتژی‌ هایی است که به‌شدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش می ‌تواند در فرمت ‌های مختلفی نظیر برگه‌ های پرینت شده، موبایل، ویدئو و شبکه‌ های اجتماعی ایجاد و توزیع شود.

10- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش از‌لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون ‌به‌ صرفه است. هزینه بازاریابی محتوا، 62 درصد کمتر از روش‌ های بازاریابی سنتی است، اما تاثیر‌ گذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است. ممکن است در ماه‌ های اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش می ‌یابد.

چطور یک محتوای استاندارد و اصولی تولید کنیم؟

قبل از اینکه تولید محتوای خود را شروع کنید، اول مطمئن شوید که محتوای شما شاخص های زیر را رعایت کرده است. این شاخص ها بسیار مهم هستند و اگر به آن‌ ها به درستی توجه کنید، نتیجه نهایی تلاش های شما کاملاً مؤثر واقع خواهد شد.

1. محتوا کاملاً اختصاصی باشد: منظور ما از محتوای کاملاً اختصاصی مطلبی است که در هیچ جای دیگری از سطح وب وجود نداشته باشد. شما با نگارش و انتشار یک مطلب یا محتوای اختصاصی، به یک منبع معتبر تبدیل شده و چنین چیزی نام برند شما را جاودانه خواهد کرد. لازم نیست فقط و فقط روی این نوع مطالب تمرکز کنید اما حتماً بخشی از بازاریابی محتوای خود را به این بخش اختصاص دهید تا تأثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

2. محتوا مرتبط باشد: مطالب منتشر شده توسط شما باید با کلمات کلیدی مرکزی و جانبی آن کاملاً مرتبط باشد. در این صورت موتور های جستجو و کاربران به راحتی به مطالب شما دست پیدا می‌ کنند. مرتبط نبودن مطلب و متن با کلمات کلیدی و یا با عنوان و زمینه کاری برند شما، اشتباه بزرگی است که خیلی از تجارت ها آن را مرتکب می‌ شوند. سعی کنید شما جزو این تجارت ها نباشید!

3. محتوا مفید باشد: محتوای مفید باید شامل اطلاعاتی باشد که یک کاربر از جستجو کردن در موتور های جستجو به دنبال پیدا کردن آن است. سعی کنید اطلاعات کاربردی را در مطالب خود بگنجانید تا کاربران از این طریق به پاسخ سؤالات و درخواست های خود برسند و نیازی به جستجوی مجدد و مراجعه به دیگر سایت ها نداشته باشند. در این حالت، اعتبار شما افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

4. محتوا، منحصر به فرد و با ارزش باشد: این مورد اگرچه مثل گزینه اول است اما منظور ما از محتوای منحصر به فرد فقط مطالب ساده ای که در سطح وب وجود ندارند نیست. منظور مطالب و اطلاعاتی است که منحصراً توسط شما و تیم محتوای شما تولید شده اند و به نوعی حق کپی رایت آن مطالب در اختیار شماست. ارائه چنین مطالبی باعث رشد اعتبار و رتبه شما در موتور های جستجو و جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربران می ‌شود.

5. محتوا ساده و قابل فهم باشد: شما باید سعی کنید محتوای خود را به دور از هرگونه پیچیدگی و شلوغی منتشر کنید. این نکته از جمله نکات حیاتی برای کسب موفقیت بیشتر است. ممکن است مطلب شما به خودی خود مناسب و با ارزش باشد اما رابط کاربری و نوع نگارش و نحوه نمایش آن باعث خسته شدن کاربر شود. در این مورد فقط و فقط به سادگی اکتفا کنید و از استفاده کردن از آیتم های پیچیده و سنگین پرهیز کنید.

6. محتوا طولانی و پربار باشد: همانطور که می ‌دانیم بازه استاندارد یک مطلب در سطح وب چیزی بین 400 الی 1500 کلمه است. اما این بدین معنی نیست که شما باید حتماً مطالبی در این بازه تولید کنید. پا را فراتر گذاشته و مطالب طولانی تر بنویسید. اطلاعات جزئی تری را در مطالب خود بازگو کرده و با توجه به جوانب دیگر یک مطلب، محتوای خود را کامل ‌تر و پربار تر کنید.

7. محتوا هدفمند باشد: یکی از روش هایی که باعث کسب موفقیت و جذب بازدید و ترافیک برای مطالب شما می ‌شود، تولید محتوای هدفمند است. محتوای هدفمند یعنی تولید محتوا برای شخص یا اشخاصی خاص که منحصراً به نیاز ها و دغدغه های آنان توجه شود. این متد یکی از مناسب ترین روش ها برای توسعه بخشیدن به بازاریابی محتوا است.

شما می ‌توانید مخاطبین خود را در دسته بندی های گوناگون تقسیم کرده و برای هر کدام به صورت هدفمند و اختصاصی تولید محتوا کنید. با این روش شاید به ظاهر تعداد مخاطبین آن مطالب کمتر شود اما کیفیت و بازدهی آن‌ها به مراتب بیشتر می ‌شود.

8. محتوا متفاوت باشد: هزاران هزار مقاله اینترنتی در سطح وب منتشر شده اند که از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر هستند. الگو برداری از استاندارد ها همیشه توصیه می‌ شود، اما لازم نیست که فعالیت خود را محدود به این الگو ها کنید. شما قادر هستید تا در محتوای خود تفاوت های کوچک و بزرگ دیگری ایجاد کنید. اگرچه اعمال تغییرات بدون برنامه توصیه نمی ‌شود، اما در کل بهتر است از تغییر و تفاوت هراس نداشته باشید.

حرف آخر

بازاریابی محتوا چیزی‌ است که با کمک آن و با توجه به اصول و استاندارد های آن، می ‌توان تغییر مثبت و رو به رشدی در یک تجارت اعمال کرد. نتیجه عملکرد شما بسته به نوع عملکرد شما در این زمینه دارد. اگر کمیت را به کیفیت ترجیح داده باشید و یا استاندارد های بنیادی این کار را فدای سلایق شخصی خود بکنید، بهتر است بگوئیم راهی از پیش نخواهید برد و فقط وقت و هزینه و انرژی خود را هدر داده اید.

اما اگر هم ‌راستا با اصول و نکات موفقیت آمیز این بازاریابی پیش بروید، می ‌توانید از زمان و هزینه ای که صرف کرده اید رضایت کامل داشته باشید. به عنوان توصیه مجدداً پیشنهاد می ‌کنیم که اولویت اصلی شما کیفیت باشد نه کمیت! برای تولید یک مطلب و محتوای با کیفیت ایرادی ندارد اگر زمان بیشتری صرف کنید. در این صورت حداقل مطمئن هستید که زمان خود را بیهوده تلف نکرده اید. در غیر این صورت حتی ده ‌ها مطلب که کیفیت آن‌ ها پائین باشد به شما کمک نمی ‌کنند.

محتوای بی کیفیت نه تنها سودی برای شما ندارند، بلکه به راحتی باعث افت رتبه و اعتبار شما می ‌شوند. پس اگر قرار است روی بازاریابی محتوا کار کنید، باید کیفیت اولویت اول و آخر شما باشد.

اگر شما هم نظری دارید، در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه
  1. دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار های آنلاین دارد؟ - رسانه غرفه

    […] […]

  2. اتوماسیون بازاریابی چیست و چگونه باید آن را پیاده سازی کنید؟ - رسانه غرفه

    […] تمرکز می ‌شود. برای این منظور سعی می ‌شود تا به وسیله بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور های جستجو، شبکه‌ های اجتماعی و […]